ترکیه از حمله نظامی به مواضع کردها در شمال عراق و شمال سوریه خبر داد. آنکارا اعلام کرد ۲۶ نفر از شبه‌نظامیان کُرد در حملات هوایی آخر هفته به کشورهای همسایه کشته شدند.

یاشار گولر، وزیر دفاع ترکیه اعلام کرد که در حملات روز یکشنبه ۳ دی / ۲۴ دسامبر ارتش این کشور ۳۰ نفر از حزب «ممنوعه» کارگران کردستان (پ‌ک‌ک) در شمال عراق «خنثی» شدند و شمار شبه‌نظامیان پ‌ک‌ک که در آخر هفته کشته شدند به ۵۶ نفر افزایش یافت.

آنکارا از شنبه شب ۲ دی / ۲۳ دسامبر حملات هوایی گسترده‌ای را به خاک عراق و سوریه انجام داده است.

افزون بر این، ۵۲ نفر در ترکیه در نشست سازمان جوانان پ‌ک‌ک دستگیر شدند. یلماز تونچ، وزیر دادگستری ترکیه در شبکه اجتماعی اکس اعلام کرد که آن‌ها متهم به «ستایش از جنایت و جنایتکاران» و «تبلیغ برای سازمان‌های تروریستی» هستند.

ترکیه حمله نظامی آخر هفته را اقدامی تلافی‌جویانه عنوان کرده است. درگیری‌های روز شنبه پس از تلاش نیروهای پ‌ک‌ک برای نفوذ به پایگاه ارتش ترکیه در منطقه عملیاتی پنجه‌لاک که شامل مناطق متینا، زاپ، آواشین و باسیان در شمال استان دهوک می‌شود، روی داد. در این حمله ۱۲ سرباز ترک کشته شدند.

همچنین خبرگزاری آناتولی ترکیه دوشنبه ۴ دی / ۲۵ دسامبر به‌نقل از سازمان اطلاعات این کشور گزارش داد که در «عملیات امنیتی» ترکیه در منطقه سلیمانیه شمال عراق اردینگ بولگال، موسوم به علی خبات، از فرماندهان ارشد پ‌ک‌ک کشته شده است.

بنا به این گزارش اردینگ بولگال مسئول ارائه آموزش‌های نظامی و ایدئولوژیک پ‌ک‌ک بود و طراحی عملیات‌ نظامی این گروه در شهر کرکوک را برعهده داشت.

هم پ‌ک‌ک و هم ترکیه به‌تازگی حملات خود را در مناطق کردنشین افزایش داده‌اند.

خبرگزاری فیرات (ANF) یکی از رسانه‌های مرتبط با پ‌ک‌ک شنبه اعلام کرد که این حزب در منطقه خاکورک اقلیم کردستان به ارتش ترکیه حمله کرد و ۲۷ سرباز ترکیه را کشت و ۱۷ قبضه سلاح کشف و ضبط کرد.

چهارشنبه هفته گذشته نیز وزارت دفاع ترکیه اعلام کرد که ۱۴ موضع ادعایی پ‌ک‌ک را در مناطق کوهستانی که این گروه در آن پایگاه‌هایی دارد، بمباران کرده است.

ترکیه از سال ۲۰۱۹ چهار عملیات گسترده علیه پ‌ک‌ک در خاکورک اقلیم کردستان عراق انجام داده است.

پ‌ک‌ک که از سوی ایالات متحده آمریکا و اتحادیه اروپا به‌عنوان یک «سازمان تروریستی» طبقه‌بندی شده است از سال ۱۹۸۴ با دولت ترکیه می‌جنگد. ده‌ها هزار نفر از زمان آغاز این درگیری‌ها جان خود را از دست داده‌اند.