خالده جرار ۹ فوریه ۱۹۶۳ در نابلس در شمال کرانه باختری به دنیا آمد. او لیسانس مدیریت و فوق لیسانس دموکراسی و حقوق بشر دارد.

جرار از سال ۱۹۹۴ تا ۲۰۰۶ رئیس «انجمن الضمیر برای حمایت از زندانیان و حقوق بشر» بود تا اینکه در انتخابات سال ۲۰۰۶ به عنوان نماینده پارلمان فلسطین (شورای قانون‌گذاری فلسطین) انتخاب شد و اکنون رئیس کمیسیون زندانیان در این شورا است. علاوه بر این، او به عنوان عضو کمیته ملی فلسطینیان پیگیر پرونده‌ها در دیوان کیفری بین‌المللی است.

نقش مهم خالده جرار در برملا کردن جنایت‌های جنگی اسرائیل به نهادهای بین‌المللی باعث شد که یکی از اهداف سرکوب نیروهای اشغال‌گر باشد و بارها دستگیر و زندانی شود. او بار اول در ۸ مارس ۱۹۸۹ به خاطر شرکت در تظاهرات روز جهانی زنان دستگیر شد و یک ماه را در زندان سپری کرد. بار دوم در سال ۲۰۱۵ نیروهای اسرائیلی به خانه جرار در رام‌الله حمله و او را دستگیر کردند. با اعتراض‌های بین‌المللی به بازداشت طولانی و بدون محاکمه او، مقام‌های اسرائیلی در دادگاه نظامی خالده جرار را بر اساس ۱۲ اتهام مختلف محاکمه کردند. از جمله اتهام‌های او ایراد سخنرانی و اعلام حمایت قاطع از زندانیان فلسطینی و خانواده‌های آنها بود.

خالده جراره ۱۵ ماه دیگر را نیز در زندان سپری کرد.

یک ماه پس از آزادی، خالده جرار در ژوئیه ۲۰۱۷ برای بار سوم در حمله خشونت‌آمیز نیروهای اسرائیلی به خانه‌اش دستگیر شد. او به مدت ۲۰ ماه تا فوریه ۲۰۱۹ در زندان بود. تا اینکه در ۳۱ اکتبر ۲۰۱۹ برای بار چهارم دستگیر شد. در دوران بازداشت، سها، یکی از دخترانش در سن ۳۱ سالگی درگذشت. با وجود درخواست‌های بین‌المللی برای حضور خالده‌ جرار در مراسم خاکسپاری دخترش، دولت اسرائیل این اجازه را به او نداد. اما نامه‌ای از خالده جرار از زندان به بیرون درز کرد که در آن با دخترش وداع می‌کند:

سها، گوهر من.
آنها من را از آخرین بوسه خداحافظی با تو محروم کردند.
من با یک گل تو را وداع می‌گویم.
نبودنت بسیار دردناک است، به غایت دردناک.
اما من استوار و قوی می‌مانم.
مثل کوه‌های فلسطین عزیزمان.

خالده جرار یکی از مبارزان فلسطینی است که ثابت‌قدمی و مقاومت را تا زندان ادامه داد و علی‌رغم شرایط سخت زندان، دردها و شکنجه‌های فیزیکی و روانی در آنجا فرصت‌هایی برای مقابله با نیروهای اشغال‌گر ایجاد کرد. او از فرصت زندان برای آموزش و گسترش قدرت سازماندهی در میان زنان زندانی بهره برد. در واقع، فعالیت‌های افرادی نظیر او در زندان چهره جنبش زنان زندانی فلسطین را متحول کرد. خود او در این‌باره می‌گوید:

مبارزه می‌تواند فرم‌های متعددی داشته باشد. در دوره‌های مختلف حبس به عنوان زندانی سیاسی در زندان‌های اسرائیلی من هم در اشکال مختلف مقاومت پشت دیوارهای زندان فعال بودم. برای من آموزش زندانیان زن فلسطینی یک اولویت اساسی و ضروری شد.

از ۷ اکتبر نزدیک به ۶ هزار فلسطینی در کرانه باختری دستگیر شده‌اند و هزاران نفر در غزه به دست نیروهای اسرائیلی کشته شدند. با این حال هیچ کارزار قدرتمند بین‌المللی برای توقف پایدار جنگ و خشونت در غزه و کرانه باختری شکل نگرفته است و بنیامین نتانیاهو و دولتش همچنان بر طبل ادامه جنگ می‌کوبند.