در ساعات نخست روز سه‌شنبه ۵ دی / ۲۶ سپتامبر، فلسطینی‌ها از چندین حمله هوایی اسرائیل به نزدیکی بیمارستان ناصر در خان‌یونس، بزرگترین مرکز پزشکی در جنوب نوار غزه خبر دادند.

مقام‌های بهداشتی فلسطین اعلام کردند که در حمله هوایی اسرائیل به خانه‌ای در محله العمل در خان‌یونس، هفت نفر کشته و شمار زیادی زخمی‌ شدند. مجروحان به مجتمع پزشکی ناصر در این منطقه اعزام شدند.

به‌گفته آن‌ها در حملات هوایی اسرائیل در یکشنبه شب گذشته بیش از ۱۰۰ نفر کشته شدند و این یکی از مرگبارترین شب‌های جنگ ۱۱ هفته‌ای بین اسرائیل و حماس بود.

روز سه‌شنبه در غزه مراسم تشییع جنازه دست‌کم ۷۰ نفر از کسانی که در حمله به اردوگاه مغازی واقع در مرکز نوار غزه کشته شدند، برگزار شد. در این مراسم کفن‌های سفید پیچیده‌شده دور اجساد کشته‌شدگان پشت سر هم حمل شدند.

دانیل هاگاری، سخنگوی ارتش اسرائیل، در شبکه اکس گزارش داد که روز سه‌شنبه شلیک شماری موشک از لبنان به سمت شمال اسرائیل شناسایی شد و ارتش اسرائیل صبح سه‌شنبه از جمله به یک هدف مربوط به حزب‌الله لبنان حمله کرد.

یک موشک هوا به هوا از لبنان به یک هواپیمای اسرائیلی شلیک شد اما به گفته هاگاری به هدف خود اصابت نکرد.

در رفح حملات همچنان ادامه دارد و به‌رغم دستورات نظامی اسرائیل که آن را «منطقه امن» اعلام کرده است، فلسطینی‌های آواره امنیت ندارند.

حملات هوایی و بمباران مداوم همچنین در مرکز غزه در نزدیکی اردوگاه‌های آوارگان البوریج، النصیرات و مغازی در حال وقوع است.

شبکه الجزیره روز سه‌شنبه تصاویری از تخریب گسترده منازل و ساختمان‌های مسکونی در شهر بیت‌لاهیا منتشر کرد. این تصاویر مجتمع‌های مسکونی را نشان می‌داند که در نتیجه حملات اسرائیل با خاک یکسان شده‌اند و خسارت‌های قابل توجهی به مدرسه‌ها، پناهگاه‌ها و مسجدها در مجاورت آن‌ها وارد شده است.

حدود ۴۰ خودروی زرهی اسرائیل حوالی ساعت ۱۱ شب گذشته حمله به نور شمس، واقع در کرانه باختری را آغاز و حدود ساعت ۸ صبح سه‌شنبه به این حمله  پایان دادند. آن‌ها همچنین ۲۰۰ سرباز پیاده و چهار بولدوزر زرهی به‌همراه داشتند، اما برخلاف دفعه‌های گذشته کسی را در اردوگاه پناهندگان نور شمس بازداشت نکردند.

با این حال انجمن اسیران فلسطین در بیانیه‌ای اعلام کرد که نیروهای اسرائیلی در یورش‌های شبانه به کرانه باختری دست‌کم ۵۵ نفر را بازداشت کردند. این حملات در سراسر کرانه باختری از جمله در نابلس، طوبس و طولکرم انجام شد.

شمار کل بازداشت‌شدگان در کرانه باختری توسط نیروهای اسرائیلی از ۱۵ مهر / ۷ اکتبر ـ تاریخ حمله حماس به خاک اسرائیل ـ به چهار هزار و ۷۸۵ نفر رسیده است.

خالده جرار، یکی از اعضای شورای قانون‌گذاری فلسطین و گروه «جبهه خلق برای آزادی فلسطین» نیز در رام‌الله بازداشت شده است.

مردم محلی حملات مداوم اسرائیل در نور شمس و در طولکرم را یکی از بزرگترین حملات از زمان آغاز جنگ توصیف کرده‌اند.

به‌گفته مقام‌های غزه، تاکنون حدود ۲۰ هزار و ۹۱۵ نفر، از جمله ۲۵۰ نفر در ۲۴ ساعت گذشته، کشته و نزدیک به ۵۵ هزار نفر زخمی شده‌اند.

نتانیاهو: جنگ ادامه خواهد داشت

بنیامین نتانیاهو، نخست‌وزیر اسرائیل که روز گذشته از سربازان اسرائیلی در شمال غزه بازدید کرد، به قانونگذاران حزب لیکود در پارلمان این کشور (کنست) گفت جنگ هنوز به پایان نرسیده است و گمانه‌زنی رسانه‌ها مبنی بر این‌که دولت اسرائیل احتمالاً درگیری‌ها را متوقف خواهد کرد، رد کرد.

نتانیاهو گفت اسرائیل بدون اعمال فشار نظامی در آزادسازی گروگان‌های باقی‌مانده‌ در دست حماس، موفق نخواهد شد. او گفت: «ما حملات را متوقف نمی‌کنیم. جنگ تا پایان ادامه خواهد داشت، تا زمانی که ما آن را به پایان برسانیم، نه چیزی کمتر.»

نتانیاهو روز دوشنبه در مقاله‌ای در روزنامه وال استریت ژورنال سه پیش‌نیاز صلح را بار دیگر تکرار کرد: «حماس باید نابود شود، غزه باید غیرنظامی شود و جامعه فلسطین باید از افکار افراطی پاک شود».

نتانیاهو همچنین حماس را «نیروی نیابتی مهم ایران» دانست و افزود ایالات متحده آمریکا، بریتانیا، فرانسه، آلمان و بسیاری کشور‌ها از نابودی حماس پشتیبانی می‌کنند.

نیروهای آمریکایی به دلیل حمایت واشنگتن از اسرائیل در جنگ علیه حماس مورد حمله شبه‌نظامیان مورد حمایت ایران در عراق و سوریه قرار گرفته‌اند.

در جدیدترین درگیری‌ها، ارتش آمریکا روز دوشنبه پس از حمله پهپادی شبه‌نظامیان وابسته به ایران به پایگاه آمریکایی در اربیل و زخمی شدن دو تن از نیروهای آمریکا، حملات هوایی تلافی‌جویانه‌ای را در عراق به سه پایگاه مورد استفاده کتائب حزب‌الله و سایر گروه‌های وابسته به جمهوری اسلامی انجام داد.

ارتش آمریکا گفت در این حملات هوایی «شماری از شبه‌نظامیان کتائب حزب‌الله» کشته و چندین تأسیسات مورد استفاده این گروه منهدم شدند.

کتائب حزب‌الله روابط عمیقی با حماس و گروه جهاد اسلامی، یکی دیگر از گروه‌های فلسطینی مورد حمایت ایران دارد.

ژنرال مایکل اریک کوریلا، رئیس فرماندهی مرکزی ایالات متحده، در این باره گفت: «این حملات به‌منظور پاسخگویی به عاملان مستقیم حملات به نیروهای ائتلاف [ضد داعش] در عراق و سوریه و تضعیف توانایی آن‌ها برای ادامه حملات انجام شد. ما همواره از نیروهای خود محافظت خواهیم کرد.»

ارتش آمریکا از زمان آغاز جنگ اسرائیل و غزه در ماه اکتبر دست‌کم ۱۰۰ بار در عراق و سوریه مورد حمله قرار گرفته است که معمولاً ترکیبی از حملات راکتی و پهپادی بوده است.