خبرگزاری رویترز سه‌شنبه ۵ دی / ۲۶ سپتامبر اعلام کرد به نسخه خلاصه‌ای از گزارش محرمانه آژانس بین‌المللی انرژی اتمی به کشورهای عضو دست یافته و به‌نقل از این گزارش نوشت: «ایران تولید اورانیوم با خلوص بالا را افزایش داده و کاهش تولید قبلی خود را از اواسط سال ۲۰۲۳ معکوس کرده است.»

بنابه این گزارش، ایران در نیروگاه آزمایشی غنی‌سازی سوخت در تأسیسات گسترده نطنز و در مجتمع غنی‌سازی سوخت فردو تا ۶۰ درصد اورانیوم غنی‌سازی می‌کند و «آژانس در اواخر ماه نوامبر گذشته، از افزایش نرخ خوراک‌دهی برای تولید هگزافلوراید اورانیوم (UF6) غنی‌شده به ایزوتوپ ۲۳۵ اورانیوم ۶۰ درصدی مطلع شد و آن را مشاهده کرده است.»

همچنین ایران از پایان ماه نوامبر تولید هگزافلوراید اورانیوم غنی‌شده به اورانیوم ۶۰ درصدی در این دو تأسیسات را به حدود ۹ کیلوگرم در ماه افزایش داده است.

این در حالی است که ایران غنی‌سازی ۶۰ درصدی اورانیوم را تا سه کیلو در ماه کاهش داده بود.

بسیاری از دیپلمات‌ها بر این باور بودند که کاهش سرعت غنی‌سازی اورانیوم در ایران که از ماه ژوئن گذشته آغاز شده بود، نتیجه مذاکرات محرمانه بین ایالات متحده آمریکا و ایران بود که به آزادی شهروندان آمریکایی در ایران انجامید.

طبق تعریف نظری آژانس بین‌المللی انرژی اتمی، ایران به اندازه کافی اورانیوم غنی‌شده تا ۶۰ درصد در اختیار دارد و در صورت غنی‌سازی بیشتر می‌تواند به مقدار اورانیوم لازم برای ساخت سه بمب هسته‌ای دست یابد. مقام‌های جمهوری اسلامی قصد دستیابی به سلاح هسته‌ای را رد می‌کنند.

رافائل گروسی، مدیرکل آژانس بین‌المللی انرژی اتمی پیشتر در یکم آذر / ۲۲ نوامبر سال جاری در نشست شورای حکام آژانس اعلام کرد که جمهوری اسلامی ایران همچنان به انباشت اورانیوم غنی‌شده ادامه داده است.

پیش از این، در یکی از دو گزارش قبلی آژانس بین‌المللی انرژی اتمی نیز که به دست رویترز رسیده بود، آمده بود که ایران اکنون به اندازه کافی اورانیوم غنی‌شده تا ۶۰ درصد دارد و ذخایر آن از آخرین گزارش آژانس که در ۱۳ شهریور / ۴ سپتامبر منتشر شد به ۱۲۸,۳ کیلوگرم افزایش یافته است. این میزان بیش از سه برابر ۴۲ کیلوگرمی است که به‌گفته آژانس در صورت غنی‌سازی بیشتر، به لحاظ نظری برای ساخت یک بمب اتمی کافی است.

در آبان‌ماه گذشته نیز چهار دیپلمات کنونی و سه دیپلمات سابق در گفت‌وگو با رویترز تصویری تیره از تلاش‌ها برای مهار برنامه هسته‌ای ایران ترسیم کردند. آن‌ها گفته بودند در شرایطی که جنگ اسرائیل و حماس به مرکز توجه تبدیل شده، بعید به‌نظر می‌رسد که راه حلی برای برنامه هسته‌ای ایران وجود داشته باشد، زیرا پرهیز از تشدید تنش دیپلماتیک و هسته‌ای با ایران ضروری است.