فرمانده کل سپاه پاسداران گفت که جمهوری اسلامی هنوز انتقام خون قاسم سلیمانی را از اسرائیل نگرفته است. حسین سلامی روز پنج‌شنبه ۷ دی‌ماه در مراسم تشییع رضی موسوی، سردار کشته شده سپاه در دمشق سخنان روز گذشته سخنگوی سپاه پاسداران را رد کرد.

رمضان شریف، سخنگوی سپاه پاسداران انقلاب اسلامی روز چهارشنبه در یک نشست خبری وعده داد که ترور رضی موسوی را با هدف قرار دادن مستقیم اسرائیل و البته اقدامات نیروهای نیابتی در منطقه پاسخ خواهند داد.

رضی موسوی از فرماندهان عالی سپاه پاسداران در سوریه و مسئول پشتیبانی و لجستیک نیروهای نیابتی جمهوری اسلامی در منطقه شام و عراق بود که روز دوشنبه ۴ دی‌ماه هدف چند موشک جنگنده‌های اسرائیل قرار گرفت و در خانه‌اش در منطقه زینبیه دمشق کشته شد.

اما سخنان رمضان شریف و وعده انتقامش چندان جنجالی نبود. آنچه او در ادامه بر زبان آورد برای جمهوری اسلامی و حماس مشکل‌آفرین شد. رمضان شریف در بخش دیگری از صحبت‌هایش احتمالاً در پاسخ به واکنش‌های تحقیر‌آمیز عمومی در فضای مجازی به «تهدیدهای انتقام‌گیری سپاه»، توخالی دانستن‌شان و یادآوری همین تهدیدها پس از کشتن قاسم سلیمانی، سخنی بر زبان آورد که دردسر‌ساز شد.

او گفت:

طوفان الاقصی یکی از انتقام‌های ترور سردار سلیمانی به دست آمریکا و صهیونیست‌ها بود و اسرائیلی‌ها بدانند که سپاه دلیل این ترور را به‌خوبی می‌داند و واکنش مناسب به آن را نشان خواهد داد. قطعاً این انتقام‌ها در زمان و مکان‌های مختلف ادامه خواهد داشت. صهیونیست ها در طوفان الاقصی بیش از ۲۰۰ فرمانده و  ۱۵۰۰ نفر از نظامیان را از دست دادند که این اعداد برای رژیمی که مدعی شکست ناپذیری در عملیات نظامی است زیاد است که البته نشان زوال آنهاست.

Ad placeholder

خبرگزاری دولت جمهوری اسلامی، ایرنا، این بخش از صحبت‌های رمضان شریف را چند ساعت پس از انتشار به شکلی تغییر داد و بخش ارتباط ترور سلیمانی با حمله ۷ اکتبر حماس را تعدیل کرد. نسخه کامل‌تر و کمتر تغییریافته این موضع رمضان شریف اما همچنان در خبرگزاری تسنیم، وابسته به سپاه پاسداران آرشیو شده است.

ساعتی پس از انتشار این موضع سخنگوی سپاه پاسداران، حماس بیانیه‌ داد و تأکید که ارتباط حمله روز ۷ اکتبر به «انتقام قاسم سلیمانی» به کل «عاری از حقیقت» است.

قاسم سلیمانی در حمله هواپیماهای بدون سرنشین آمریکا به اطراف فرودگاه بغداد در روز ۱۳ دی ۱۳۹۸ کشته شد.

حماس در بیانیه‌اش گفت:

ما درستی و صحت اظهارات سخنگوی سپاه پاسداران انقلاب اسلامی در مورد عملیات طوفان الاقصی و انگیزه‌های آن را رد می‌کنیم.

حماس تأکید کرد که تجاوز مکرر اسرائیل به حریم مسجد‌الاقصی در قدس شرقی یکی از انگیزه‌های حمله فرامرزی آن‌ها علیه اسرائیل بوده است.

در این بیانیه آمده است که «تمامی اقدامات مقاومت فلسطین در پاسخ به اشغالگری اسرائیل و تجاوز‌های مستمر آن‌ها به مردم و مقدسات ما است.»

این واکنشی نبود که سپاه پاسداران انتظار آن را می‌کشید. به همین دلیل در ساعات پایانی چهارشنبه شب، خبرگزاری فارس، دیگر رسانه وابسته به سپاه پاسداران اصلاحیه‌ای در مورد سخنان رمضان شریف به نقل از خود او منتشر کرد. در این اصلاحیه آمده است که ارتباط حملات حماس در روز ۷ اکتبر به انتقام ترور قاسم سلیمانی «سوءبرداشت» رسانه‌ها بوده است. در ادامه آمده است:

همان‌گونه که رهبران حماس برشمرده‌اند ظلم، جنایت و اشغالگری ۷۰ ساله؛ توهین به مسجدالاقصی و مقدسات؛ محاصره و کشتار مردم مظلوم و بی‌دفاع فلسطین و هزاران اسیر و زندانی فلسطینی دربند صهیونیست‌ها از جمله علل و انگیزه‌های عملیات کاملاً فلسطینی طوفان‌الاقصی است.  

در پایان این نکته هم ذکر شده بود که به هر حال قاسم سلیمانی نقش مهمی در «توانمندسازی جبهه مقاومت» در زمان حیاتش داشت و نتیجه گرفت که «دستاوردهای عملیات» ۷ اکتبر را به شکل غیرمستقیم می‌توان «در زمره یکی از انتقام‌های مقاومت از ترور ناجوانمردانه شهید قدس» دانست.

اما گویا این اصلاحیه هم افاقه نکرد و ناراحتی حماس از اظهارات سخنگوی سپاه بیش از این بود که با بازی با کلمات تخفیف یابد.

صبح روز پنج‌شنبه، چند ساعت پس از آنکه علی خامنه‌ای در خانه‌اش در مرکز تهران بر جسد رضی موسوی نماز گذارد، فرمانده کل سپاه پاسداران آستین بالا زد و موضعی متفاوت از سخنگویش گرفت:

به عنوان خادم سپاه می‌گویم عملیات طوفان الاقصی کاملا یک عملیات فلسطینی بود. طراحی و اجرا توسط فلسطینیان انجام شد و در خارج از فلسطین تصمیمی گرفته نشد. سخنگوی سپاه روز گذشته گفت که ترور شهید رضی در پاسخ با طوفان‌الاقصی بود اما بنده عرض می‌کنم طوفان الاقصی مستقل عمل کرد و توسط فلسطینیان انجام شد. مقاومت در عراق اگرچه بخشی از جبهه مقاومت است اما خودش مستقل عمل می‌کند. در لبنان نیز حزب‌الله مستقل عمل می‌کند. ما هنوز انتقام ترور شهید قاسم سلیمانی و شهید ابومهدی را نگرفته‌ایم. ما به وقتش این کار را انجام می‌دهیم. ما صادقانه کاری را که انجام می‌دهیم، اعلام می‌کنیم و نمی‌ترسیم.

سپاه پاسداران در ۲۴ ساعت گذشته و در تدارک دفن رضی موسوی با یک بحران روابط عمومی دست و پنجه نرم کرده است. هنوز مشخص نیست که آیا «انتقام رضی موسوی» هم که سران جمهوری اسلامی آن را «حتمی» می‌دانند به همین آشفتگی خواهد بود یا نه.