خبرگزاری دولتی کره شمالی (KCNA) پنج‌شنبه ۷ دی / ۲۸ دسامبر گزارش داد، کیم جونگ اون، رهبر این کشور در نشست حزب کارگران (حزب حاکم) در مورد جهت‌گیری‌های سیاسی در سال جدید میلادی «وظایف ارتش مردمی، صنایع نظامی، تسلیحات هسته‌ای و بخش‌های دفاع غیرنظامی را برای تسریع بیشتر آمادگی‌های جنگ تعیین کرد».

کیم جونگ اون همچنین گفت وضعیت جنگی در شبه‌جزیره کره به دلیل تحریکات بی‌سابقه آمریکا و کره جنوبی بر علیه پیونگ‌یانگ به‌شدت افزایش یافته است.

او سال آینده را سالی تعیین‌کننده برای اجرای برنامه پنج ساله توسعه اقتصادی کره شمالی دانست و خواستار «تثبیت تولید محصولات کشاورزی در سطح بالا» شد.

کره شمالی در دهه‌های اخیر از جمله به دلیل بلایای طبیعی با کمبود شدید مواد غذایی مواجه بوده است که قحطی در دهه ۱۹۹۰ نمونه‌ای از آن است. بسته شدن مرزهای این کشور در طول همه گیری کووید-۱۹ امنیت غذایی آن را بدتر کرده است.

تخمین زده می‌شود که تولید محصولات کره شمالی در سال ۲۰۲۳ به دلیل شرایط آب و هوایی مناسب نسبت به سال گذشته افزایش یافته است.

رهبر کره شمالی همچنین تأکید کرد که پیونگ‌یانگ همکاری راهبردی خود را با کشورهای مستقل ضدامپریالیست گسترش خواهد داد.

کره شمالی روابط خود را با روسیه افزایش داده است و واشنگتن پیونگ‌یانگ را به تأمین تجهیزات نظامی مسکو برای استفاده در جنگ با اوکراین متهم می‌کند. روسیه نیز برای کمک به کره شمالی برای پیشبرد قابلیت‌های نظامی خود، پشتیبانی فنی ارائه می‌دهد.

ایالات متحده آمریکا، کره جنوبی و ژاپن به همکاری‌های سیاسی و دفاعی خود برای رویارویی با پیونگ‌یانگ افزایش داده‌اند و سامانه‌ای را برای هماهنگی اطلاعات درباره پرتاب موشک‌های کره شمالی فعال کرده‌اند.

در سال جاری میلادی کره شمالی نیز بارها دست به آزمایش‌های موشکی زده و کره جنوبی و ژاپن نیز نگرانی‌های خود را افزایش این آزمایش‌ها اعلام کرده‌اند.

روز پنج‌شنبه یون سوک یول، رئیس جمهوری کره جنوبی از یک واحد نظامی خط مقدم در شهر یونچئون شرقی بازدید کرد تا وضعیت دفاعی آن را بررسی کند. او خواستار اقدام تلافی‌جویانه فوری در صورت وجود هرگونه تحریک از سوی کره شمالی شد.

رئیس جمهوری کره جنوبی به سربازان گفت: «من از شما می‌خواهم که فوراً و با قاطعیت اراده دشمن برای تحریک در محل را درهم بشکنید.»

نهمین نشست عمومی کمیته مرکزی حزب کارگران کره شمالی برای پایان دادن به سالی که طی آن این کشور منزوی سیاست هسته‌ای را در قانون اساسی خود تثبیت کرد، یک ماهواره جاسوسی و یک موشک بالستیک قاره پیمای جدید پرتاب کرد، روز سه‌شنبه آغاز شد.