در هشتادوچهارمین روز جنگ اسرائیل و غزه، در پی حمله نیروهای اسرائیلی به اردوگاه‌های پناهجویان نصیرات و مغازی در مرکز نوار غزه، دست‌کم ۳۵ فلسطینی کشته شدند. حمله دیگر نیروهای اسرائیلی به یک ساختمان مسکونی در نزدیکی بیمارستان کویتی در جنوب نوار غزه کشته‌شدن دست‌کم ۲۰ تن را در پی داشته است.

همچنین به گفته توماس وایت، مدیر اداره امدادرسانی و کاریابی خاور نزدیک ملل متحد در غزه، سربازان اسرائیلی به یک محموله امدادی حمله کرده‌اند، در حالی‌که آن محموله از راه تعیین‌شده از سوی اسرائیل در حال حرکت از شمال به سمت جنوب نوار غزه بوده است.

از آغاز مرحله اخیر جنگ اسرائیل و غزه در هفتم اکتبر، در جریان حملات ارتش اسرائیل دست‌کم ۲۱هزار و ۳۲۰ فلسطینی کشته و ۵۵هزار و ۶۰۳ نفر نیز زخمی شده‌اند. در نتیجه حملات حماس، تاکنون دست‌کم هزار و ۱۳۹ اسرائیلی کشته شده‌اند.

به گزارش وزارت بهداشت غزه، تنها در ۲۴ ساعت گذشته، ۱۸۷ فلسطینی در جریان حملات اسرائیل کشته شده‌اند.

گردان‌های عزالدین قسام، شاخه نظامی حماس، نیز جمعه ۲۹ دسامبر اعلام کردند که یک میدان مین با چهار بشکه بمب و یک بمب کنار جاده‌ای ضد نفر را در شمال اردوگاه پناهجویان بریج در مرکز غزه منفجر کرده‌اند. آن‌ها همچنین گفته‌اند که یک نیروی پیاده‌نظام و چند خودروی نظامی ارتش اسرائیل را هدف قرار داده‌اند که به شمار نامعلومی کشته و زخمی انجامیده است.

بازداشت‌ها در کرانه باختری اشغالی

هم‌زمان، آژانس اخبار و اطلاعات فلسطین (وفا)، متعلق به حکومت خودگردان فلسطین اعلام کرد که نیروهای اسرائیلی، ۱۴ فلسطینی از جمله یک کودک را در کرانه باختری اشغالی دستگیر کرده‌اند.

در شهر طولکرم، نیروهای اسرائیل با حمله به روستای قفین، چهار فلسطینی را بازداشت کردند. در شهر اریحا، ارتش اسرائیل به اردوگاه پناهجویان «السطان» هجوم برد و یک کودک ۱۶ ساله را دستگیر کرد. 

در استان رام‌الله نیز اسرائیلی‌ها به شهر دیر ابومشعل رفتند و چند ساکن محلی آن شهر را دستگیر کردند. در حبرون، دست‌کم دو فلسطینی در جریان یورش شبانه نیروهای اسرائیلی در شهر صوریف بازداشت شدند. در اردوگاه الفرعا در استان شمالی طوباس، نیروهای اسرائیل یک جوان فلسطینی مجروح را از داخل آمبولانس ربودند.

تنش در الاقصی

به گزارش «وفا»، سربازان اسرائیلی در محله وادی الجوز در اورشلیم (قدس) اشغالی به سمت فلسطینیانی که برای اقامه نماز راهی مسجد الاقصی می‌شدند «آب گندیده» و گاز اشک‌آور پرتاب کردند که به افزایش درگیری‌ها در این منطقه انجامید.

«آب گندیده» مایعی بدبوست که باعث ایجاد تنگی نفس می‌شود. نیروهای نظامی اسرائیل بارها از آن به عنوان ابزار کنترل جمعیت‌های معترض استفاده کرده است.

بر اساس این گزارش، نیروهای اسرائیلی به مردمی که از ورودشان به مسجد الاقصی جلوگیری شده بود و داشتند در محله وادی الجوز نماز می‌خواندند حمله بردند و گلوله‌های پلاستیکی به سمت آنان شلیک کردند.

به گزارش «الجزیره» این دوازدهمین جمعه پیاپی است که نیروهای اسرائیلی کنترل نظامی‌شان بر ورودی مسجد الاقصی را تشدید کرده‌اند.

Ad placeholder

اختلاف در اسرائیل

ارتش اسرائیل در پستی در شبکه اجتماعی ایکس اعلام کرد که «در حال گسترش عملیات در منطقه خان یونس» در جنوب نوار غزه است. در ادامه این پست آمده که ارتش در یک مورد، یکی از اعضای حماس را در صد متری خان‌یونس شناسایی و با پهپاد به او حمله کرده است.

با این‌حال، وضعیت در دولت اسرائیل به این یکدستی و همسازی نیست. احمد هلال، مدیر خاورمیانه و شمال آفریقای شرکت تحقیقاتی و مشاوره Global Counsel می‌گوید هیئت فرماندهی نظامی و دولت غیرنظامی اسرائیل فاصله‌شان از یکدیگر بیش از گذشته شده است.

خبرگزاری «الجزیره» به نقل از این کارشناس مسائل خاورمیانه نوشته «نخبگان نظامی اسرائیل در ده سال گذشته موقعیتی ناآسوده داشتند.» او می‌افزاید:

البته آنان به هیچ‌وجه صلح‌طلب نیستند، اما می‌فهمند چه چیزی به لحاظ استراتژیک برای اسرائیل خوب است و سعی کرده‌اند در برابر جاه‌طلبی‌های آشکارا نظامی دولت غیرنظامی [نتانیاهو] مقاومت کنند.

به گفته هلال،

رهبران نظامی هیچ‌وقت علاقه‌ای به ورود [زمینی] به غزه نداشته‌اند، زیرا می‌دانستند که این امر شمار تلفات ارتش اسرائیل را بالا می‌برد، و همچنین شمار تلفات فلسطینیان را که در نهایت برای اسرائیل مسئله‌ساز خواهد شد.