در کنار خشکسالی و کاهش میزان بارندگی، در سال‌های اخیر بارها مقامات ایران اعلام کرده‌اند که این کشور برای تأمین آب آشامیدنی و صنعتی شهروندانش دچار مشکل‌ است.

هاشم امینی، مدیرعامل شرکت مهندسی و فاضلاب کشور نیز به تازگی در شبکه خبر با اشاره به هدر رفت بیش از ۳۱ درصد آب شرب کشور گفت: «چهار برابر نُرم جهانی هدررفت آب داریم.»

امینی گفت:

ما در کشوری هستیم که دارای اقلیم خشک و نیمه‌خشک است. متوسط بارندگی در دنیا حدود ۸۰۰ تا ۸۵۰ میلی متر است و در قاره آسیا ۶۰۰ تا ۶۵۰ میلی متر در سال، ولی در کشور ما این عدد حدود ۲۰۰ تا ۲۵۰ میلی متر است و میزان بارش‌ها ناهمگن در بخشی از اقلیم ما بارش‌ها بالای هزار میلی متر در بخشی از اقلیم ما بارش‌ها بسیار ناچیز است.

امینی افزود: «ایران در چهارمین سال خشکسالی است و در حقیقت بیش از ۵ دهه اطلاعات و آماری که ما داریم یکی از بدترین سال‌های کشور محسوب می‌شود».

مدیرعامل شرکت مهندسی و فاضلاب هدر رفت آب شرب را نیز ۳۱,۵ درصد اعلام کرد. این در حالی است که به گفته او، هدررفت آب در کشور‌های پیشرفته دارای شبکه‌های استاندارد و واجد لوله‌های اسفنج استیل بین سه تا چهار درصد است.

تنش آبی

موضوع تنش آبی و بازتعریف آن یکی دیگر از موارد بحث در این گفت‌وگو بود.

به گفته این مقام دولتی، در حال حاضر تقریباً ۲۷۵ شهر در ایران دارای تنش آبی‌اند.

خشکسالی مستمر در ایران ذخیره آبی را بسیار کاهش داده و موجب تنش آبی در بسیاری از مناطق و همچنین مهاجرت اجباری به سمت مناطق برخوردار از آب شده است.

تا چه اندازه منابع آبی جدید در کشور کشف شده و چقدر  از این منابع جدید آبی استفاده شده، از دیگر سوالاتی بود که امینی به آن پاسخ داد و گفت:

یکی از منابعی که مدنظر وزارت نیرو است و اهمیت دارد، منابع آب سطحی است در دولت سیزدهم بخشی از سد‌ها که دارد به بهره‌برداری می‌رسد و پروژه‌های آبرسانی در راستای تأمین آب شرب و بهداشت است که در کنارش تصفیه خانه، سامانه‌های انتقال و توزیع تعریف می‌شود، این‌ها منابع آب سطحی است که به سامانه‌های آبرسانی کشور اضافه می‌شود، بخشی از سامانه‌ها از منابع آب زیرزمینی تأمین می‌شود، منابع جدیدی که در آبخوان‌ها وجود دارد، کیفیت لازم را دارد و از آن استفاده می‌کنیم.

این گفته‌های مدیرعامل شرکت مهندسی و فاضلاب کشور در رابطه با پروژه‌های آبرسانی در حالی است در ماه‌های گذشته قطع آب در شهر های سیستان و بلوچستان نارضایتی مردم را برانگیخته است.

پیش از این نیز برخی از مسئولان دولتی در استان سیستان و بلوچستان وضعیت کم آبی در این منطقه را بحرانی توصیف کرده و گفته بودند که این وضعیت موجب کوچ اجباری ساکنان روستا‌ها به شهرهای بزرگ‌تر و از شهرهای استان به دیگر استان‌ها شده است.

بی‌آبی و کم‌آبی در حال حاضر اغلب استان‌های ایران را گرفته است. در ماه‌های اخیر، ساکنان چندین استان از جمله چهارمحال و بختیاری، همدان، سیستان و بلوچستان و آذربایجان غربی به بی‌آبی معترض بودند.

خشکسالی و کمبود بارش به جز تأثیر مستقیم بر بحران آب در کشور، باعث افزایش خطر فرونشست زمین می‌شود و این مسأله در کنار بی‌برنامگی مسئولان چنان جدی کشور را دچار بحران آب خواهد کرد که ممکن است حتی سرزمین‌هایی از شرایط زیستی خارج شوند.

پروژه‌های انتقال آب کلان که دولت ابراهیم رئیسی وعده انجام آنها را داده، به گفته کارشناسان محیط زیست، تنها بر بحران آب ایران خواهد افزود.