مهدی پیرهادی، رئیس کمیسیون سلامت، محیط زیست و خدمات شهری شورای شهر تهران روز یکشنبه ۱۰ دی در جلسه این شورا اعلام کرد بیش از ۲۷ هزار نفر در کشور و ۶ هزار و ۳۹۸ نفر در تهران در طول یک‌سال به دلیل آلودگی هوا جان خود را از دست داده‌اند.

به نوشته خبرگزاری میزان مهدی پیرهادی در این جلسه گفت:‌ «به ما می‌گویند چرا به این اندازه در مورد آلودگی هوا صحبت می‌کنم و باید سکوت کنم» و افزود:

بیش از ۲۷ هزار نفر در کشور و ۶ هزار و ۳۹۸ نفر در تهران در طول یک‌سال به دلیل آلودگی هوا جان خود را از دست داده اند. اگر به همین منوال پیش برویم تعداد جان‌باختگان به دلیل آلودگی هوا از شهدای هشت سال دفاع مقدس پیشی خواهد گرفت.

رئیس کمیسیون محیط زیست شورای شهر تهران در ادامه سخنانش با اشاره ضمنی به مازوت‌سوزی در نیروگاه‌های برق از نامه وزارت نفت برای تأخیر دست‌کم چهارساله در اجرای استانداردهای سوخت خبر داد و گفت:‌ «اجرای استاندارد‌های سوخت را نمی‌توان به سال ۱۴۰۷ موکول کرد، اما وزارت نفت نامه‌ای تنظیم و اعلام کرده که این استانداردسازی تا سال ۱۴۰۷ به تأخیر بیفتد. تا چه زمانی باید استانداردسازی با تأخیر مواجه شود؟»

او پیشتر تأکید کرده بود: «در سال گذشته از ۱۶ نیروگاه ۱۴ نیروگاه مصرف مازوت داشتند. نمی‌دانم چرا می‌خواهند بگویند در اطراف تهران مازوت‌سوزی نداریم. این‌گونه بهتر است که بگویند در فصل زمستان گذشته مازوت نسوزانده‌ایم».

استانداری تهران روز یکشنبه اعلام کرد برای رسیدگی به آلودگی هوا در پایتخت جلسه اضطراری تشکیل می‌دهد. طبق گزارش خبرگزاری دانشجویان ایران (ایسنا) محمد صائبی مدیرکل روابط عمومی و امور بین‌الملل استانداری تهران دلیل تشکیل جلسه اضطراری را تشدید آلودگی هوا و نامه دانشگاه علوم پزشکی عنوان کرد.

از شروع دوره سرما تهران به صورت مداوم با آلودگی هوای خطرناک روبه‌رو بوده ‌است تا حدی که در هفته‌های گذشته مراکز درمانی و اورژانس‌ها به حالت آماده‌باش درآمدند و آمار مراجعه بیماران با مشکلات تنفسی، قلبی و چشمی رو به افزایش گذاشت.

پیشتر سوده نجفی، عضو شورای شهر تهران در جلسه علنی این شورا تأکید کرد: «شهروندان بدانند دلیل اصلی آلودگی هوا مازوت‌سوزی است.» سوده نجفی به اظهارات علی سلاجقه، رئیس سازمان حفاظت محیط زیست که هفته گذشته گفته بود «قول نمی‌دهد در فصل زمستان مازوت‌سازی انجام نشود» انتقاد کرد و گفت: «این موضوع به‌نوعی شفاف‌سازی است، اما سوال من این است که وظیفه رئیس سازمان محیط زیست چیست؟ اجرای قانون هوای پاک چه می‌شود؟ این اظهارات شانه خالی کردن از اجرای قانون و عدم انجام مسئولیت‌های اصلی سازمان است.»

نجفی افزود: «وقتی کسی که مسئولیت اصلی در زمینه آلودگی هوا دارد چنین اظهاراتی را مطرح می‌کند، چه انتظاری از دیگر مسئولان باقی می‌ماند؟»

علی سلاجقه اما مازوت‌سوزی را به‌عنوان دلیل اصلی آلودگی هوای شهرهایی مانند تهران و اراک تکذیب می‌کند. او روز دوم دی مازوت‌سوزی در تهران و کرج را تکذیب کرد و گفت تنها در شازند کماکان مازوت‌سوزی ادامه دارد.

رئيس سازمان محیط زیست ایران چهارم دی هم در سخنرانی خود در «بیست و چهارمین همایش ملی صنعت سبز» بار دیگر تقصیر را بر گردن شهروندان و حمل و نقل عمومی انداخت و مدعی شد: اجازه مازوت‌سوزی و [فعالیت] مشعل‌های نفتی در نزدیکی سکونت‌گاه‌های انسانی به هیچ وجه داده نشده است.

آلودگی هوا در هفته‌های گذشته محدود به تهران نمی‌شود. در حالی که از تأثیرات سیاست‌های محیط‌ زیستی جمهوری اسلامی بر هوا و آب و خاک ایران داده‌های مشخصی منتشر نمی‌شود، گزارش‌ مقام‌های پزشکی بارها از آلودگی هوای خطرناک در استان‌های مختلف از جمله استان‌های جنوبی کشور و همچنین شهرهای صنعتی مانند اردکان یزد خبر داده‌اند.

خبرگزاری ایسنا چهارم دی به نقل از میثم معزی، معاون درمان دانشگاه علوم پزشکی جندی شاپور اهواز نوشت در ۹ ماه گذشته ۱۳۲ هزار نفر با مشکلات قلبی و تنفسی غیرعفونی به مراکز درمانی خوزستان مراجعه کرده‌اند.

او ضمن اشاره به برآوردهای سازمان بهداشت جهانی مبنی بر این‌که از هر ۸ مورد مرگ، یک مورد به دلیل آلودگی هواست، گفت آلودگی هوا به بیماری ایسکمیک قلب، سکته مغزی، انسداد ریوی مزمن، سرطان ریه، تشدید حملات آسم، برونشیت مزمن، زوال عقل و آلزایمر و رینیت آلرژیک در شهروندان منجر می‌شود.