شش شهروند کُرد اهل اشنویه برای اجرای حکم حبس روانه زندان این شهر شدند.

شبکه حقوق بشر کردستان اسامی این افراد را خوشناو عینی، پیروت تابناک، محسن عزیزی، یعقوب محمودی‌آذر، بهمن محمودی‌آذر و یوسف رحمانی اعلام کرده و نوشته است که این افراد در روزهای شنبه و یکشنبه نهم و دهم دی ۱۴۰۲، برای اجرای دو تا هفت سال حبس تعزیری به زندان اشنویه منتقل شدند.

بر بنیاد این گزارش خوشناو عینی ۲۲ تیر ۱۴۰۱ از سوی نیروهای امنیتی در اشنویه بازداشت و پس از پایان دوران بازجویی در تاریخ دوم مرداد سال گذشته با قرار وثیقه آزاد شده بود.

خوشناو عینی در آذر سال جاری از شعبه اول سوی دادگاه انقلاب اشنویه به اتهام «اقدام علیه امنیت ملی» از طریق عضویت در حزب دمکرات کردستان ایران به دو سال حبس تعزیزی محکوم شد.

بهمن محمودی‌آذر و یعقوب محمودی‌آذر نیز در ششم تیر ۱۴۰۱ از سوی نیروهای امنیتی در اشنویه بازداشت و پس از پایان دوران بازجویی به ترتیب در ۱۳ و ۲۷ مرداد با قرار وثیقه به صورت موقت از زندان این شهر آزاد شده بودند.

هم‌چنین به نوشته شبکه حقوق بشر کردستان محسن عزیزی، یوسف رحمانی و پیروت تابناک هم ۲۲ تیر به دست نیروهای امنیتی در اشنویه بازداشت و پس از پایان دوران بازجویی در تاریخ ۲، ۲۶ و ۲۷ مرداد با قرار وثیقه به صورت موقت از زندان این شهر آزاد شده بودند.

طبق گزارش، این پنج شهروند کُرد در آذر سال جاری از سوی شعبه اول دادگاه انقلاب اشنویه به اتهام «اقدام علیه امنیت ملی» از طریق «عضویت یا همکاری با حزب دمکرات کردستان ایران» به احکام حبس محکوم شده‌اند.

بر مبنای حکم صادره، پیروت تابناک و محسن عزیزی هر کدام به دو سال حبس، یوسف رحمانی به دو سال و پنج ماه حبس، یعقوب محمودی‌آذر و بهمن محمودی‌آذر نیز هر کدام به هفت سال حبس تعزیزی محکوم شدند.

اتهام ارتباط با احزاب کرد مخالف جمهوری اسلامی در جغرافیای کُردستان عنوانی است که حکومت ایران برای فعالان مدنی و شهروندان بازداشتی به کار می‌برد. حکومت جمهوری اسلامی با استناد به این اتهام بسیاری از فعالان مدنی و شهروندان کُرد را در سال‌های گذشته به حبس‌های طولانی‌مدت و در برخی موارد به اعدام محکوم کرده است.