بعد از ظهر چهارشنبه ۱۳ دی‌ماه، در مراسم سالگرد ترور قاسم سلیمانی، فرمانده پیشین سپاه قدس، در مسیر گورستان کرمان دو انفجار رخ داد که بر اثر آن تا غروب چهارشنبه دست‌کم ۸۴ نفر کشته و ۲۸۴ نفر مجروح شده‌اند.

این رویداد بازتاب گسترده‌ای در رسانه‌های جهان داشت و تقریباً تمامی آن‌ها درباره آن نوشتند و چند تن از رهبران کشورهای جهان نیز نخستین واکنش‌ها را نشان دادند.

واکنش‌های داخلی

در ایران علی خامنه‌ای، رهبر جمهوری اسلامی بدون آن‌که نامی از اسرائیل نبرد، از «جنایتکاران سنگدل» و «دشمنان شرور» به‌عنوان عاملان انفجارهای مرگبار کرمان یاد کرد.

رهبر جمهوری اسلامی در این پیام گفت «[جنایتکاران] از هم‌اکنون آماج قطعی سرکوب و مجازات عادلانه خواهند بود. بدانند که این فاجعه‌آفرینی پاسخ سختی در پی خواهد داشت».

دولت سیزدهم جمهوری اسلامی با انتشار اطلاعیه‌ای ضمن محکوم کردن این انفجارها، فردا پنج‌شنبه ۱۴ دی را در سراسر کشور عزای عمومی اعلام کرد.

هم دولت و هم دیگر مسئولان جمهوری اسلامی رویداد کرمان را «جنایت تروریستی» عنوان کردند.

ابراهیم رئیسی، رئیس دولت سیزدهم در پیام خود خواهان «پیگیری و شناسایی سریع عاملان و آمران این اقدام کور» شد.  

او وعده داد که «عاملان و آمران» به‌زودی «شناسایی و به سزای عمل شنیع خود» خواهند رسید.

احمد وحیدی، وزیر کشور در یک گفت‌وگوی تلویزیونی اعلام کرد که بیشتر کشته‌شدگان و مجروحان در انفجار دوم دچار حادثه شدند.

وحیدی گفت: «اولین انفجار در این حادثه ساعت سه بعد از ظهر اتفاق می‌افتد و هنگامی که سایر مردم و زائران به کمک افراد دچار مصدومیت می‌آیند، انفجار دوم رخ می‌دهد.»

وحیدی با وعده به این‌که «تروریست‌ها پاسخ کوبنده خواهند گرفت»، افزود:

اوضاع در شهر کرمان عادی است و همه چیز در کنترل نیروهای نظامی است و آرامش برقرار است.

وزیر کشور همچنین گفت: «علت حادثه در دست بررسی است؛ اطلاعاتی داریم، ولی باید قطعی شود.»

Ad placeholder

مجتبی ذوالنوری، نماینده قم و نایب رئیس مجلس شورای اسلامی درباره رویداد کرمان گفت اطلاعاتی ندارد که این اقدام کار اسرائیل است اما «با توجه به جنس کار که اقدام تروریستی غیرانتحاری بوده است، به‌نظر می‌آید جنس کار اسرائیلی و از اقدامات رژیم صهیونیستی است».

ذوالنوری در حالی از غیرانتحاری بودن این انفجار سخن گفت که پیش از آن حسین جلالی، نماینده رفسنجان در مجلس شورای اسلامی در گفت‌وگو با وب‌سایت تابناک حادثه رخ داده را «عملیات انتحاری» نامیده بود.

دولت اسرائیل مسئولیتی در این‌باره نپذیرفته است اما رسانه‌های این کشور خبر انفجارهای کرمان را به‌شکل گسترده‌ای بازتاب دادند. روزنامه‌ی آمریکایی وال‌استریت ژورنال به نقل از منابع آگاه گزارش داده که اسرائیل به متحدانش گفته در انفجار نقشی نداشته است.

ذوالنوری افزود:

رژیم صهیونیستی (اسرائیل) به‌دنبال این است که میدان درگیری را از درگیری اسرائیل – غزه به درگیری اسرائیل – جمهوری اسلامی تبدیل کنند بلکه بتوانند توجه برخی قدرت‌های بزرگ را برای پشتیبانی خودشان جلب کنند و… با تغییر میدان بهانه‌ای برای حمایت و همراهی قدرت‌های بزرگ فراهم کنند.

نایب رئیس مجلس افزود: «جمهوری اسلامی حق خود را محفوظ می‌داند. زمان، مکان، نوع و شیوه انتقام را خودش تعیین می‌کند.»

کانال تلگرامی «صابرین نیوز»، نزدیک به نیروی قدس سپاه پاسداران نیز با اشاره به ترور سیدرضی موسوی، از فرماندهان علی‌رتبه سپاه پاسداران در روز دوشنبه ۱۱ دی در حومه دمشق و ترور صالح العاروری، از رهبران حماس در روز گذشته، سه‌شنبه ۱۲ دی در جنوب بیروت، بمب‌گذاری در کرمان را ادامه این دو اقدام دانست و نوشت انفجارهای کرمان «حاکی از تغییر میدان اقدام اسرائیل از غزه به منطقه است».

«صابرین نیوز» افزود: «ضروری است اقدام متقابل، قاطع و در کمال قدرت و اقتدار و با هوشیاری مدبرانه و نیز در وسعت خواست همه آزادگان و ظلم‌‌کشیدگان جهان از رژیم تروریستی اسرائیل صورت پذیرد.»

محمد مخبر، معاون اول ابراهیم رئیسی در پیامی اطمینان داد که «گروه‌های تروریستی و حامیان آن‌ها در داخل و خارج از کشور مکافات این جنایت را پرداخت می‌کنند».

محسن رضایی، فرمانده اسبق سپاه پاسداران نیز در واکنش به رویداد کرمان، در شبکه اجتماعی ایکس وعده «پایان اسرائیل» را داد و گفت پایان «مقاومت»، «پایان ‎اسرائیل و صهیونیسم در جهان است».

غلامحسین محسنی اژه‌ای، رئیس قوه قضائیه جمهوری اسلامی نیز در پیامی تأکید کرد که «آمران و عاملان این جنایت بدون تردید مجازات خواهند شد».

محمدکاظم موحدی آزاد، دادستان کل کشور نیز خواهان «برخورد قاطع در کمترین زمان با عاملان حادثه کرمان» شد و آن را به «استکبار جهانی به سرکردگی آمریکا و اسرائیل» نسبت داد.

حسین جلالی، نماینده رفسنجان در مجلس شورای اسلامی هم گفت: «حادثه رخ‌ داده عملیات تروریستی از سوی دشمن بوده و قطعاً اسرائیل یکی از عوامل آن است».

فریدون عباسی، عضو کمیسیون امنیت انرژی مجلس و رئیس سازمان انرژی اتمی ایران در دولت محمود احمدی‌نژاد که خود در سال ۱۳۸۹ هدف یک اقدام تروریستی قرار گرفت، در اظهاراتی این اقدام را «قابل پیش‌بینی» دانست و گفت: «ابتکار عمل همواره در دست طرفی است که حمله می‌کند. بنابراین یک سهل‌انگاری از سوی نگهبان‌ها یا نیروهای امنیت منجر به بروز چنین حوادثی می‌شود. حتی ممکن است در طولانی‌مدت دشمن برای تحقق اهداف خود نفوذی‌هایی را در ریشه انتظامی و امنیتی کشور وارد کند. بنابراین باید به صورت قاطعانه با چنین حوادثی برخورد کرد تا از بروز چنین حوادثی جلوگیری شود.»

نمایندگی جمهوری اسلامی ایران در ژنو در واکنش به انفجارهای مرگبار کرمان از جامعه بین‌الملل خواست که در برابر اقدامات تروریستی بایستد.

اما حسن روحانی، رئیس جمهوری پیشین در پیامی ضمن «تروریستی» خواندن حمله، گفت که برای تقویت امنیت باید «آزادی‌های مشروع» تحصیل شود و «حقوق اساسی ملت» تضمین. روحانی نوشت:

اقداماتی در کلیه سطوح برای پیشگیری از وقوع چنین حوادث دلخراش و ناکام گذاشتن اهداف تروریست‌ها با تقویت وحدت ملی، می‌تواند ثمره این خون‌های پاک و شهدای مظلوم باشد.

عبدالحمید اسماعیل‌زهی، امام جمعه اهل سنت زاهدان هم «حادثه تروریستی در کرمان» را «بسیار تکان‌دهنده» خواند و آن را محکوم کرد.

Ad placeholder

واکنش‌های خارجی

در میان واکنش‌های خارجی ولادیمیر پوتین و رجب طیب اردوغان، رئیسان جمهوری روسیه و ترکیه از نخستین رهبران کشورهایی بودند که انفجارهای کرمان را محکوم کردند.

اردوغان در پیامی در شبکه اجتماعی ایکس نوشت:

درباره حملات تروریستی نفرت‌انگیزی که در استان کرمان ایران رخ داد، عمیقاً اندوهگین هستیم.

ولادیمیر پوتین در پیامی به علی خامنه‌ای و ابراهیم رئیسی نوشت: «ما تروریسم را در همه اشکال و مظاهر آن به‌شدت محکوم می‌کنیم و تعهد خود را به مبارزه سازش‌ناپذیر با این شرارت بار دیگر تأیید می‌کنیم.»

آنتونیو گوترش، دبیرکل سازمان ملل هم بمبگذاری‌ها در کرمان را «قویاً» محکوم کرد.

جوزپ بورل، مسئول سیاست خارجی اتحادیه اروپا در پیامی رویداد کرمان را محکوم کرد و گفت «همبستگی خود را با مردم ایران اعلام می‌کنیم».

مسرور بارزانی، نخست‌وزیر اقلیم کردستان عراق در شبکه اجتماعی ایکس نوشت: «حمله بزدلانه به شهر کرمان را محکوم می‌کنم.»

جلیل عباس جیلانی، وزیر امور خارجه پاکستان در پیامی خطاب به حسین امیرعبداللهیان، وزیر امور خارجه ایران نوشت: «پاکستان حملات غیرانسانی تروریستی در کرمان که جان چندین بی‌گناه را گرفت به‌شدت محکوم می‌کند.»

حوثی‌های یمن که از سوی ایران حمایت می‌شوند با انتشار بیانیه‌ای در واکنش به انفجارهای کرمان نوشتند: «انفجارهای کرمان در امتداد تلاش‌ها برای شکست ایران و از میان برداشتن نقش‌آفرینی این کشور در مواجهه با استکبار و حمایتش از امت اسلامی و مقاومت است.»

جهاد اسلامی فلسطین و جنبش مجاهدین فلسطین نیز انفجارهای کرمان را محکوم کردند و نوشتند: «رد پای دشمن صهیونیستی (اسرائیل) در این جنایت دیده می‌شود».

قطر، عمان، ارمنستان، و اردن هم در پیام‌هایی حمله‌ها در کرمان را محکوم کردند.

Ad placeholder

تکمیل: گروه «دولت اسلامی» (داعش)، پنج‌شنبه ۱۴ دی / ۴ ژانویه در کانال تلگرامی که گفته می‌شود متعلق به این گروه است، مسئولیت انفجارهای مرگبار کرمان را برعهده گرفت.