صبح جمعه پانزدهم دی، مراسم تشییع ۴۴ تن از کشته‌شدگان انفجارهای کرمان با حضور خانواده‌های کشته‌شدگان و چند تن از مقام‌های جمهوری اسلامی در مصلای «امام علی» کرمان برگزار شد.

از جمله مقام‌های حاضر در این مراسم، ابراهیم رئیسی، رئیس جمهور، حسین سلامی، فرمانده سپاه پاسداران، احسان خاندوزی، وزیر اقتصاد و دارایی، و غلامحسین غیب‌پرور، جانشین فرمانده کل سپاه در قرارگاه امنیتی امام علی، و محمدمهدی زاهدی، نماینده کرمان در مجلس شورای اسلامی بودند.

غلامحسین غیب‌پرور در سخنرانی خود در این مراسم گفت «هیچ کجای دنیا کشتن زن و بچه و مردم غیرمسلح ارزشی ندارد» و «داعش در قد و قواره‌ای نیست که به آن‌ها پیام بدهیم.» حسین سلامی نیز «انتقام شهیدان» را منوط به «فضل الهی» کرد و در عین حال گفت: «انتقام این شهیدان قبل از شهادت از دشمن گرفته شده است.»

ابراهیم رئیسی حملات را به «کینه دشمنان نسبت به عکس، نام، تصویر، راه، مزار و زائر سردار سلیمانی» منتسب کرد. نماینده کرمان در مجلس شورای اسلامی هم گفت «تا انتقام خون شهدا را نگیریم، از پای نمی‌نشینیم.»

چهارشنبه ۱۳ دی‌ماه در مراسمی که برای سالگرد کشته‌شدن قاسم سلیمانی، فرمانده پیشین سپاه قدس در کرمان برگزار شد، دو انفجار در فاصله ۱۵ دقیقه رخ داد. ابتدا اعلام شد که ۱۰۳ نفر در این رویداد کشته شده‌اند اما بعد مسئولان جمهوری اسلامی شمار کشته‌شدگان را به ۹۵ نفر و سپس به ۸۴ نفر کاهش دادند.

گروه «دولت اسلامی» (داعش)، پنج‌شنبه ۱۴ دی / ۴ ژانویه در کانال تلگرام خود مسئولیت انفجارهای مرگبار کرمان را برعهده گرفت.

Ad placeholder

انگشت اتهام همچنان به سمت آمریکا و اسرائیل

حسین سلامی، فرمانده سپاه پاسداران، از کشته‌شدن دست‌کم ۸۹ نفر در حملات مرگبار روز چهارشنبه تحت عنوان «شکوه صبر، عظمت نجابت، وسعت ایمان و امواج بلند مهربانی، وفاداری و فداکاری مردم کرمان» یاد کرد و گفت: 

کرمان دیار شهادت و مشهد شهیدان ما است. در سالگرد شهادت حاج قاسم سلیمانی، شاهد عروج ۸۵ نفر به عرش اعلا هستیم.

سلامی در ادامه صحبت‌هایش افزود: 

امروز یک ملت به افتخار این شهدا از جای برمی خیزد تا اسلام و دین را در گستره جهان اسلام ببیند. به فضل الهی انتقام همه شهیدان‌مان گرفته خواهد شد. انتقام این شهیدان قبل از شهادت از دشمن گرفته شده است.

فرمانده کل سپاه با بیان این‌که «داعش محصول سیاست آمریکاست» و «فقط می‌توانند به عنوان مزدوران آمریکا و صهیونیسم عمل کنند»، حملات روز چهارشنبه را به طور غیرمستقیم به ایالات متحده و اسرائیل نسبت داد و گفت:

هیچ نقطه امنی برای آمریکا وجود ندارد. تسلط بر مسلمانان برای آنها غیرممکن شده است. طوفان الاقصی شکست‌پذیری این رژیم را نشان داد.

ابراهیم رئیسی نیز در سخنرانی در این مراسم پدید آمدن داعش را «نقشه آمریکا برای تشکیل یک اسرائیل دیگر» نامید که «حاج قاسم [سلیمانی] زیر میز زد و نگذاشت این نقشه پا بگیرد.»

رئیسی پیشتر روز پنجشنبه اسرائیل را به دست داشتن در انفجارهای کرمان متهم کرده بود.

او همچنین با تکرار وعده انتقام گفت:

یقین بدانید قدرت ابتکار عمل در دست نیروهای مقدر ماست. مکان و زمان را نیروهای ما تعیین خواهند کرد.

وزیر کشور: برخی از عوامل انفجارها دستگیر شده‌اند

احمد وحیدی، وزیر کشور جمهوری اسلامی از دستگیری برخی از عوامل مرتبط با انفجارهای کرمان خبر داد. 

به گزارش خبرگزاری دولتی ایسنا، وحیدی در این رابطه اظهار کرد:

با توانمندی سرویس‌های اطلاعاتی کشور، سرنخ های بسیار خوبی پیدا شد و برخی از کسانی که در این حادثه تروریستی نقش داشتند، دستگیر شدند که اطلاعات کامل توسط دستگاه‌های اطلاعاتی اعلام می‌شود.

وحیدی همچنین درباره آمار تلفات جانی این حملات گفت که ۵۴ نفر از کشته‌شدگان زن و ۳۴ نفرشان مرد هستند. از این تعداد ۱۲ مهاجر افغانستانی هستند. ۱۰ نفر زیر ۱۰ سال و ۳۰ نفر زیر ۱۸ سال سن دارند.

وحیدی از بازداشت برخی عوامل این حملات خبر می‌دهد که دستگاه امنیتی جمهوری اسلامی به خاطر ناتوانی در مقابله با حملات منتسب به داعش یا اسرائیل و در عین حال، سرکوب کنشگران مدنی و صنفی زیر انتقاد شدید قرار دارد.

دادستان کل کشور فعالان شبکه‌های اجتماعی را تهدید کرد

در پی انفجارهای مرگبار در کرمان، محمد موحدی آزاد، دادستان کل کشور به همه دادستان‌های عمومی و انقلاب سراسر کشور چنین دستور داد:

با توجه به ضرورت برخورد قاطع با اشخاص غافل یا معاندی که بعد از حادثه دلخراش تروریستی در مسیر گلزار شهدای کرمان، با تولید، انتشار و بازنشر محتوای کذب و خلاف قانون و دارای وصف مجرمانه در برخی رسانه‌ها و شبکه‌های اجتماعی، امنیت روانی جامعه را مخدوش می‌کنند، لازم است به قید فوریت، دستگاه‌های اطلاعاتی، امنیتی و انتظام، ضمن رصد جامع، به‌هنگام و هوشمند در فضای مجازی و رسانه‌ای، همه عوامل و مرتکبین مرتبط با موضوع و دارای مسئولیت قانونی را شناسایی و به‌منظور رسیدگی و اقدام مناسب قضایی به دادسرای ذی‌صلاح معرفی کنند.