در هفته‌های گذشته، با ترور رضی موسوی، از فرماندهان ارشد سپاه قدس در سوریه، ترور صالح العاروری، از فرماندهان ارشد حماس در بیروت و انفجارهای مرگبار در کرمان، وضعیت امنیتی در منطقه‌ی خاورمیانه پیچیده‌تر شده و خطر گسترش جدی جنگ اسرائیل و غزه به جغرافیایی وسیع‌تر، از جمله به ایران، بالا رفته است.

به بهانه‌ی این تحولات، زمانه با یاسمین میظر، پژوهشگر و فعال سیاسی ایرانی، به گفت‌وگو نشسته است. یاسمین میظر سردبیر نشریه‌ی «کریتیک» و پژوهشگر ارشد دانشگاه آکسفورد است.

در این گفت‌وگو یاسمین میظر در رابطه با تحولات منازعه‌ی جمهوری اسلامی و اسرائیل پس از هفتم اکتبر ۲۰۲۳ و آغاز فاز جدید جنگ اسرائیل و غزه، احتمال گسترش جنگ، نقش قدرت‌های منطقه‌ای مانند عربستان و قدرت‌های جهانی مانند چین و ایالات متحده و روسیه در تحولات اخیر، چشم‌انداز روابط ایران و عربستان و تأثیر فضای امنیتی-نظامی منطقه بر سیاست داخلی ایران دیدگاه خود را مطرح می‌کند.

◼️گفت‌وگوی زمانه با یاسمین میظر را بشنوید:

میظر می‌گوید وضعیت «خطرناک» کنونی در خاورمیانه را نمی‌توان جدا از مسئولیت‌های قدرت هژمون نظام سرمایه‌داری جهانی، یعنی ایالات متحده آمریکا دانست. از سوی دیگر، جمهوری اسلامی تاکنون توانسته در برابر فشارهای داخلی و خارجی برای ورود مستقیم به جنگ جلوگیری کند.

اما، از نظر میظر، بخشی از این وارد نشدن به جنگ مستقیم به این برمی‌گردد که جمهوری اسلامی نیروی کافی ندارد، نیروهای موجودش را هم صرف سرکوب در داخل می‌کند و در نتیجه‌ی تهدیدها و تحریم‌های ایالات متحده از قدرتش بسیار کاسته شده است.

در مقابل، ایالات متحده نیز تاکنون موفق شده مانع از حمله‌ی مستقیم اسرائیل به ایران شود. اما در چنین شرایط پیچیده‌ای، کمتر چیزی قابل پیش‌بینی است.

گفت‌وگوی زمانه با یاسمین میظر را در سایت زمانه بشنوید: