جعفر میعادفر، رئیس اورژانس کشور روز شنبه ۱۶ دی‌ماه گفت که شمار کشته‌های انفجارها در کرمان به ۹۱ نفر افزایش یافته است. او به خبرگزاری دولت جمهوری اسلامی (ایرنا) گفت که تعدادی از مجروحان در روزهای گذشته از بیمارستان ترخیص شده‌اند ولی هنوز ۲۵ نفر در بخش مراقبت‌های ویژه بستری هستند. ساعتی پس از انتشار این خبر مدیرکل بنیاد شهید استان خراسان رضوی از کشته شدن یکی دیگر از مجروحان این رویداد به نام فاطمه دهقان خبر داد.

به این ترتیب شمار کشته‌های این انفجارها به ۹۲ نفر رسیده است.

ساعتی پس از انتشار خبر افزایش شمار کشته‌های انفجار کرمان اما بهرام عین‌اللهی، وزیر بهداشت دولت ابراهیم رئیسی، شمار مجروحان در بیمارستان‌های استان کرمان را ۱۰۱ نفر اعلام کرد و گفت که ۳۲ بیمار از این مجموع «بدحال و در بخش‌های ویژه بستری هستند و ۱۰ بیمار خیلی بدحال هستند.»‌

عین‌اللهی گفت که در روزهای گذشته ۱۱۰ عمل جراحی در بیمارستان‌های استان کرمان برای نجات جان مجروحان انجام شده است.

عصر روز چهارشنبه، ۱۳ دی و در چهارمین سالگرد کشته شدن قاسم سلیمانی، فرمانده سابق سپاه قدس دو بمب در دو ورودی گورستان کرمان منفجر شد. انفجار این دو بمب با فاصله زمانی ۱۵ دقیقه از یکدیگر انجام شد. ابتدا اعلام شد که ۱۰۳ نفر در این رویداد کشته شده‌اند اما بعد مسئولان جمهوری اسلامی شمار کشته‌شدگان را به ۹۵ نفر و سپس به ۸۴ نفر کاهش دادند.

۲۴ ساعت پس از این انفجارها گروه داعش در خبرنامه خود مسئولیت این انفجارها را برعهده گرفت. این گروه دو نفر را به عنوان عوامل این انفجارها معرفی کرد.

وزارت اطلاعات شامگاه جمعه، ۱۵ دی در اطلاعیه‌ای مدعی شد که شبکه همکاران دو نفری را که عامل انفجار انتحاری در کرمان بوده‌اند، کشف کرده است.

وزارت اطلاعات همچنین اعلام کرد که ۹ نفر از شبکه‌ پشتیبانی تیم عملیات انتحاری و مرتبطین آن در شش استان ایران شناسایی و بازداشت شدند.

Ad placeholder

دانش‌آموزانی که قربانی شدند

براساس اطلاعاتی که از هویت و سن قربانیان انفجارهای کرمان منتشر شده است حدود یک‌سوم از آن‌ها کودک هستند.

شمار زیاد کودکان در مراسمی که بنا بود برای بزرگداشت قاسم سلیمانی برگزار شود بار دیگر موضوع اجبار دانش‌آموزان برای شرکت در مراسم‌ حکومتی را برجسته کرده است.

مدیرکل آموزش و پرورش استان کرمان هم تأیید کرده است که ۲۴ نفر از کشته‌های انفجار کرمان دانش‌آموزان دبیرستانی بوده‌اند. او در مورد کودکان دبستانی و اینکه آیا از مدارس خواسته شده بود تا دانش‌اموزان را برای شرکت در این برنامه بسیج کنند سخنی نگفت.

با این حال شورای هماهنگی تشکل‌های صنفی فرهنگیان در کانال تلگرامی خود نوشته است که «دانش‌آموزان کرمانی قربانی سیاست‌های تبلیغاتی آموزش و پرورش» شده‌اند.

در متنی که این شورا منتشر کرد آمده است که رسانه‌های وابسته به سپاه قبل از برگزاری مراسم از «برگزاری اردوهای دانش‌آموزی با عنوان زائر بهشت در کرمان» خبر داده بودند. در این متن عکسی از یکی از خبرهای خبرگزاری تسنیم با همین مضمون به عنوان سند منتشر شده است.

تصویری از خبر منتشر شده در خبرگزاری تسنیم یک روز پیش از انفجار کرمان

شورای هماهنگی تشکل‌های صنفی نوشته است که «دو روز قبل از برگزاری مراسم در کرمان، اداره کل آموزش و پرورش این استان از تعطیلی همه مدارس در همه مقاطع این استان در روز سالگرد خبر داده بود.»

مستنداتی که به کانال شورای هماهنگی تشکل‌های صنفی فرهنگیان ایران رسیده است نشان می‌دهد که حضور اکثر دانش‌آموزان جان‌باخته با برنامه‌ریزی مدارس و اداره آموزش و پرورش، و بدون حضور پدر و مادر آنها انجام شده است.