یک پایگاه نظامی مهم آمریکا در سوریه برای چندمین بار هدف راکت‌های گروه‌های شبه‌نظامی قرار گرفت. المیادین، رسانه عربی نزدیک به حزب‌الله لبنان و سپاه قدس ایران صبح دوشنبه ۱۸ دی / ۸ ژانویه گزارش داد که پایگاه میدان نفتی العمر در شرق استان دیرالزور در شمال شرق سوریه هدف قرار گرفته است.

این رسانه نوشت که این حمله «در پاسخ مستقیم به حمله آمریکایی‌ها صورت گرفت که کامیونی را که از گذرگاه مرزی القائم – البوکمال بین عراق و سوریه عبور می‌کرد هدف قرار دادند».

المیادین به نقل از منبعی در میان گروه حمله‌کننده که نامش را ذکر نکرد مدعی شد که ۳۰ موشک به سمت پایگاه نظامیان آمریکا در میدان نفتی العمر شلیک شده است. پایگاه العمر در شرق رود فرات، نزدیک یکی از بزرگترین میادین نفتی سوریه قرار دارد.

گفته شده است که این حمله از درون خاک سوریه انجام شد. با این حال خبرگزاری رسمی سوریه (سانا) در گزارشی نوشت که جنبش «مقاومت اسلامی عراق» به پایگاه العمر حمله کرده است.

شبه‌نظامیان طرفدار ایران حملات خود را در روزهای گذشته به پایگاه‌های ایالات متحده در سوریه تشدید و دلیل آن را حمایت آمریکا از اسرائیل در تهاجم جاری به غزه و پاسخ به اقدامات تهاجمی اسرائیل و آمریکا علیه «محور مقاومت» اعلام کرده‌اند.

Ad placeholder

خبرگزاری دولتی سانا گزارش داد، تشدید تنش اخیر که در ۲۴ ساعت گذشته گزارش شده، شامل حملات به دو پایگاه آمریکایی در منطقه التنف در حومه استان حمص مرکزی و الشدادی در شمال شرقی استان الحسکه است.

این رسانه نوشته است که «مقاومت اسلامی عراق» مسئولیت حملات پهپادی به دو پایگاه آمریکایی را بر عهده گرفت و متعهد شد که به هدف قرار دادن «پایگاه‌های دشمن» ادامه دهد.

سانا نوشت که همین گروه بامداد دوشنبه بزرگترین پایگاه آمریکا در سوریه در میدان نفتی العمر را هدف قرار داد.

تنش میان شبه‌نظامیان وابسته به سپاه قدس در عراق و سوریه با آمریکا پس از ترور یک مقام نظامی جنبش‌ النجباء به نام مشتاق طالب السعیدی در روز پنج‌شنبه افزایش یافته است.

مشتاق طالب السعیدی از فرماندهان بلندپایه النجباء رابطه نزدیکی به سپاه قدس ایران داشت و عنصر مهمی در شکل دادن به گروه «مقاومت اسلامی عراق» بود.

گروه «مقاومت اسلامی عراق» پس از آغاز جنگ غزه با انتشار بیانیه‌ای گفت که هدف رسمی و اولویتش را اخراج آمریکا از عراق و سوریه قرار داده است و حمله به پایگاه‌ها و نیروهای نظامی آمریکا را پی خواهد گرفت.

جنبش النجباء عراق و دبیرکل آن اکرم الکعبی، بخش مهمی از بدنه گروه یا ائتلاف «مقاومت اسلامی عراق» هستند.

«مقاومت اسلامی عراق» در سه ماه گذشته علاوه بر حمله به پایگاه‌های نظامی آمریکا در سوریه و عراق، چندین موشک هم به سمت اسرائیل شلیک کرده است.

آن‌ها مدعی‌اند که حملاتی دوربرد با استفاده از موشک‌ها و پهپادهای تهاجمی انجام داده‌اند که بلندی‌های جولان، شهر ایلات در جنوب اسرائیل و حیفا را هدف قرار داده است.

دیده‌بان حقوق بشر سوریه روز شنبه اعلام کرد که از ۱۹ اکتبر (روز آغاز حمله زمینی اسرائیل به غزه) تاکنون شبه‌نظامیان طرفدار ایران ۷۷ حمله به پایگاه‌های آمریکا در سوریه انجام داده‌اند.

گروه ناظر مستقر در بریتانیا این حملات را به دستورات سپاه پاسداران انقلاب اسلامی ایران نسبت داد.

همزمان، اسرائیل حملات خود را به منافع و شبه‌نظامیان ایرانی در سوریه افزایش داده است که منجر به کشته شدن چهره‌های سرشناس ایرانی از جمله سیدرضی موسوی، یکی از فرماندهان ارشد سپاه شد. پس از کشته شدن موسوی، سپاه پاسداران انقلاب اسلامی متعهد به «انتقام سخت» شد.

پیش از ترور رضی موسوی هم سپاه پاسداران انقلاب اسلامی اعلام کرد که دو تن از اعضایش در حین انجام «یک مأموریت مستشاری در سوریه» توسط نیروهای اسرائیلی کشته شدند.