بزرگ‌ترین اقتصاد اتحادیه اروپا وضعیت کم‌سابقه‌ای را تجربه می‌کند؛ در یازدهمین ماه سال ۲۰۲۳ برای ششمین ماه متوالی تولید صنعتی کاهش یافته است. دولت برای جبران کسری بودجه یارانه دیزل را کاهش داده است. کارفرمایان بزرگ در بخش خدمات عمومی در برابر خواست افزایش دستمزد و کاهش ساعت کار اتحادیه‌های کارگری مقاومت می‌کنند. لوکوموتیورانان پس از سه روز اعتصاب سراسری، به صورت موقت کار را از سر گرفتند. کشاورزان اما همچنان خواهان عقب‌نشینی دولت از سیاست حذف یارانه انرژی و مالیات محصولات کشاورزی اند. دامنه اعتصاب‌ها ممکن است در روزهای آتی گسترده شود.

پایان موقت اعتصاب حمل و نقل ریلی

لوکوموتیورانان از چهارشنبه ۱۰ ژانویه تا نیمروز جمعه ۱۲ ژانویه اعتصاب کردند. خواسته آنها علاوه بر افزایش دستمزد، کاهش ساعت کار هفتگی از ۳۸ ساعت به ۳۵ ساعت بدون تغییر در دستمزد است؛ «دویچه بان» حاضر به پذیرش این خواسته نیست.

اتحادیه سراسری لوکوموتیورانان (GLD) پیشتر گفته بود که به مدت نامحدود اعتصاب خواهد کرد. با این حال پس از آنکه «دویچه بان» به دادگاه کار شکایت کرد تا مانع اعتصاب شود، اعتصاب به سه روز کاهش یافت. این اما به معنای توافق اتحادیه سراسری لوکوموتیورانان با کارفرما نیست. آنها به صورت موقت به اعتصاب پایان دادند و پیشنهاد جدیدی برای توافق به کارفرما ارائه کرده‌اند.

اتحادیه سراسری لوکوموتیورانان در اطلاعیه مطبوعاتی اعلام کرد با توجه به اینکه «Transdev GmbH»، یکی از بزرگترین شرکت‌های حمل و نقل ریلی در آلمان با از سرگیری مذاکره بر سر کاهش تدریجی ساعت کار به ۳۵ ساعت موافقت کرده، به اعتصاب پایان می‌دهد.

کلاوس وسلسکی، رئیس اتحادیه سراسری گفت که این شرکت در پیشنهادی کتبی تعهد داده است به صورت جدی درباره پیشنهادهای ارائه شده در مذاکره جمعی پیشین مذاکره کند.

شرکت ترنسدوس با شش شرکت زیرمجموعه بزرگترین بهره‌بردار حمل و نقل ریلی آلمان محسوب می‌شود.

به گفته اتحادیه سراسری لوکوموتیورانان تاکنون هشت شرکت پیشنهاد کاهش ساعت کار به ۳۵ ساعت در هفته بدون کاهش دستمزد را پذیرفته‌اند. شرکت Transdev GmbH با شش شرکت زیر مجموعه‌اش و سه شرکت دیگر نیز برای از سرگیری مذاکره اعلام آمادگی کرده‌اند.

رئیس اتحادیه سراسری کوکوموتیورانان پس از اعلام پایان اعتصاب در مقابل دوربین رسانه‌ها گفت:

یک زمان کوتاه به شرکت‌ها می‌دهیم تا به خود بیایند. اگر این کار را نکنند دوباره اعتصاب خواهیم کرد. مطمئناً این بار طولانی‌تر خواهد بود و زیان‌بارتر.

اعتصاب کشاورزان؛ هشدار صدراعظم

هزاران کشاورز با تراکتور در اتوبان‌ها به سمت برلین حرکت می‌کنند تا ۱۵ ژانویه/ ۲۶ دی در پایتخت تجمع کنند. اقدام اعتراضی آنها در واکنش به کاهش یارانه سوخت و معافیت مالیاتی محصولات کشاورزی از ۸ ژانویه آغاز شد. در برخی مناطق گروه‌های راست‌گرای افراطی همسو با حزب آلترناتیو برای آلمان، حزب ممنوعه «میهن» و گروه‌های نئونازی به‌رغم هشدار اتحادیه سراسری کشاورزان مبنی بر جمع‌آوری نمادها و اخراج آنها از تظاهرات در جمع کشاورزان حاضر شدند.

اولاف شولتس، صدراعظم آلمان از حزب سوسیال دموکرات در یک پیام ویدئویی نسبت به آنچه که «اختلاط مسموم» در اعتراض‌های کشاورزان خواند، هشدار داد و گفت که اگر اعتراض‌های مشروع به بی‌توجهی به فرآیندهای دموکراتیک تبدیل شود، آنگاه همه ضرر می‌کند. او افزود دعوت به خشونت و تهدید شخصی جایی در دموکراسی ندارد.

اتحادیه سراسری انجمن‌های کشاورزان آلمان در یک اطلاعیه اعلام کرده است دوشنبه ۱۵ ژانویه بزرگترین تجمع کشاورزان در برلین برگزار خواهد شد. همزمان با این تجمع که رانندگان کامیون حمل‌بار هم در آن مشارکت دارند، نمایندگان انجمن‌های کشاورزی با فراکسیون دولت ائتلافی ـ سوسیال دموکرات‌ها، سبزها و دموکراسی آزاد ـ بر سر لغو برنامه حذف یارانه مذاکره خواهند کرد.

در آستانه این مذاکره اما وزیر دارایی آلمان بار دیگر بر کاهش یارانه سوخت تاکید کرد و تنها گفت که این کاهش باید با سرعت بخشیدن به روند بروکراسی همراه باشد، در غیر این صورت عادلانه نخواهد بود.

دو اتحادیه سراسری کشاورزان و رانندگان حمل و نقل جاده‌ای گفته‌اند که خواهان لغو برنامه حذف یارانه و افزایش تدریجی مالیات بر محصولات کشاورزی اند.

تداوم اعتصاب در بخش درمان

کادر درمان بیمارستان یهودیان (Jüdischen Krankenhaus) از هشتم ژانویه در اعتراض اعتصاب کرده‌اند. اتحادیه سراسری کارکنان بخش خدمات عمومی می‌گوید تنها ۳۰ درصد ظرفیت بیمارستان کار می‌کند و چهار بخش از ۱۲ بخش به صورت کامل تعطیل شده‌اند.

گایتسل نوین‌هوفر، مسئول بخش مراقب‌های بهداشتی اتحادیه سراسری کارکنان بخش خدمات همزمان با این‌که گفت برای نشان دادن حسن نیت هیچ بخش دیگری تعطیل نخواهد شد، به مدیران بیمارستان هشدار داد:

ما هر زمان می‌توانیم دامنه اعتصاب را گسترش بدهیم. اگر هرچه سریع‌تر برای مذاکره جدی اقدام نکنند، این کار را انجام خواهیم داد.

اعتصاب کارکنان بیمارستان یهودیان برلین می‌تواند سرآغاز اعتصاب‌های زنجیره‌ای کارکنان بخش درمان در بیمارستان‌های خصوصیِ آلمان باشد که خواستار کاهش استرس ناشی از ساعت طولانی کار و دستمزد ناعادلانه اند. بیمارستان سانا لیشتنبرگ در جنوب شرق برلین به احتمال فراوان دومین بیمارستانی است که اعتصاب خواهد کرد.

یکی از مهمترین خواسته‌های کارکنان اعتصابی اعمال قراردادهای موسوم به Entlastungstarifverträge ، همانند آنچه که دو مجموعه بیمارستان‌های شریته و ویوانس در سال ۲۰۲۲ به آن تن دادند، است. توزیع دقیق‌تر و عادلانه‌تر نیروی انسانی در بخش‌ها و ساعت‌های کار پرفشار، امتیازدهی به کار در ساعت/ بخش‌های پرفشار و پرداخت نقدی یا جایگزینی مرخصی برای آن از جمله مزایای قراردادهای موسوم به Entlastungstarifverträge است. در این قراردادها به صورت مشخص شمار بیمارانی که یک پرستار در ساعت کاری باید از آنها مراقبت کند، تعیین می‌شود و برای خدمت بیشتر، سیستم امتیازدهی در نظر گرفته می‌شود.

دستمزد پرستاران از مه ۲۰۲۴ بر اساس توافق قبلی افزایش خواهد یافت. با این حال با توجه به افزایش نرخ تورم و هزینه معیشت در آلمان، قدرت خرید عمومی کاهش یافته است.

آلمان به عنوان بزرگ‌ترین اقتصاد اتحادیه اروپا با کسری بودجه‌ای بالغ بر ۸۰ میلیارد یورو در سال ۲۰۲۳ روبرو شد. دولت ائتلافی موسوم به چراغ راهنما متشکل از سوسیال دموکرات‌ها، سبزها و دموکراسی آزاد برای جبران کسری بودجه به دنبال کاهش یارانه سوخت و معافیت‌ مالیاتی محصولات کشاورزی است.

سیاست‌های حمایتی دولت از اوکراین که با کمک‌های مالی همراه بوده و ناتوانی دولت در کنترل رشد قیمت‌ها موجب سقوط مقبولیت عمومی آن به کمترین میزان از زمان تشکیل شده است. در مقابل مقبولیت حزب آلترناتیو برای آلمان که یک حزب راستگرای افراطی دارای ارتباط با گروه‌های نئونازی است، افزایش چشمگیری یافته است.

به‌تازگی نشست اعضای این حزب با گروه‌های نئونازی که در آن یک برنامه برای آینده آلمان تدوین شده، افشاء شده است.