معلمان معترض در کردستان عراق که ماه‌هاست در اعتصاب به‌سر می‌برند یکشنبه ۱۴ ژانویه/  ۲۴ دی در ۱۳ شهر اقلیم کردستان اعتراض سراسری برگزار می‌کنند.

پس از اعلام تقویم جدید تحصیلی از سوی اداره کل آموزش و پرورش سلیمانیه در اقلیم کردستان عراق، معلمان اعلام کرده‌اند همچنان به اعتصاب خود ادامه می‌دهند و روز یکشنبه در ۱۳ اداره آموزش و پرورش تظاهرات برگزار خواهند کرد.

طبق گزارش خبرگزاری رووداو، شورای سراسری معلمان معترض اقلیم کردستان در یک مصاحبه مطبوعاتی با اعلام این خبر گفت رأس ساعت ۱۰ صبح در ۱۳ شهر و شهرستانهای مختلف اعتراض سراسری برگزار خواهد و معلمان معترض به اعتصابات خود ادامه می‌دهند.

در همین ارتباط وزارت آموزش و پرورش هم در بیانیه‌ای اعلام کرده که پس از اصلاح قانون بودجه فدرال و حواله حقوق مالی اقلیم کردستان، «ارتقای معلمان بیکار در چارچوب قوانین قابل اجرا آغاز می‌شود.»

با این‌حال پیش‌تر برهم مصطفی، عضو انجمن معلمان معترض گفته بود که تصمیمات اتخاذ شده دولت اقلیم کردستان در خصوص مطالبات معلمان معترض امیدوار کننده نبوده‌اند.

او هم‌چنین اعلام کرده بود چنین اتفاقی از سوی معلمان قابل پیش بینی بوده و این تصمیم‌ها باعث نخواهند شد که معلمان به سر کلاسهای درس بازگردند زیرا اصلاح قانون بودجه سرنوشت نامعلومی دارد و فرایندی زمان بر است:

دولت اقلیم کردستان اجرای خواسته معلمان را به ارسال استحقاقات مالی و اصلاح قانون بودجه مشرط کرده است. این پروسه زمان‌بر است و ممکن است برای ۵ تا ۶ ماه دیگر اجرا شود.

کرخ عبدالله، نماینده معلمان هم به رووداو گفته است که اگر نامه وزارت معارف در شورای وزیران رأی داده شود، آن‌ها به مدارس باز خواهند گشت.

رووداو همچنین به نقل از یکی از مسئولان کانون صنفی معلمان کردستان نیز نوشت: «ارتقای هر یک از معلمان با معلم دیگر متفاوت است؛ به طور کلی افزایش حقوق بین ۱۰۰ تا ۳۰۰ هزار دینار خواهد بود. اگر میانگین افزایش حقوق را ۲۰۰ هزار دینار در ماه در نظر گرفته شود، ۱۲۳ هزار معلم با توجه به رتبه خود به ۲۴,۶ میلیارد دینار دیگر در ماه نیاز دارند.»

معلمان معترض تأکید کرده اند که به مبارزات مدنی خود تا رسیدن به اهداف‌شان ادامه خواهند داد.

این سومین بار است که مسئولین سازمان آموزش و پرورش مهلتی را برای ازسرگیری تقویم تحصیلی در مناطقی که این روند تحریم شده است، تعیین کرده‌اند اما معلمان معترض آن را رعایت نمی‌کنند.

ادارات آموزش و پرورش شهری هم در اطلاعیه‌های جداگانه از مدیران و معلمان مدارس خواسته به سر کار برگردند.

به گفته کاروخ عبدالله، نماینده‌ی دیگر ِمعلمان تنها حدود ۳۰ مدرسه در سلیمانیه باز شده‌ و تاکنون هیچ مدرسه‌ای در شهرهای دیگر باز نشده‌اند.

به تأیید عبدالله فقط مدیران و معاونان مدارس سرکار حاضر می‌شوند و دانش‌آموزان نیز به دلیل عدم بازگشت معلمان به از حضور در مدرسه و کلاس‌های درس خودداری می‌کنند.

براساس گزارش رووداو، حدود ۱۲۳ هزار معلم ثابت در اقلیم کردستان وجود دارد. شمار دانش‌آموزان اقلیم هم به حدود ۱,۸ میلیون می‌رسد. از این تعداد برآورد می‌شود که تحصیل حدود ۷۰۰ هزار دانش‌آموز یا حدود ۴۰ درصد از کل دانش‌آموزان به دلیل اعتصاب معلمان در استان‌های سلیمانیه و حلبچه و همچنین ادارات گرمیان، راپرین و کویا متوقف شده است.

سال تحصیلی ۲۰۲۳-۲۰۲۴ از تاریخ  ۱۳ سپتامبر در استان‌های اربیل و دهوک آغاز شده است. در مناطقی که معلمان دست به تحریم و اعتصاب زده‌اند، آموزش خصوصی در تمام مقاطع ادامه دارد.