«این خبر بر اساس اطلاعات جدید به‌روز‌رسانی شده است.»

دو روز پس از حملات موشکی سپاه پاسداران به نقطه‌ای در غرب پاکستان، اسلام آباد هم دست به حمله‌ای متقابل زد.

بامداد پنج‌شنبه ۲۸ دی/ ۱۸ ژانویه، خبرگزاری تسنیم وابسته به سپاه پاسداران از قول معاون امنیتی استانداری سیستان و بلوچستان نوشت که به نقطه‌ای در اطراف شهر سراوان حمله شده است.

علیرضا مرحمتی در این باره گفت:

ساعت ۴:۳۰ ‌صبح امروز پنج‌شنبه، صدای چند انفجار در محدوده شهرستان سراوان به گوش رسید که پس از بررسی‌های انجام شده، متوجه شدیم پاکستان یکی از روستاهای مرزی ایران را با موشک مورد هدف قرار داده است.

معاون سیاسی و امنیتی استانداری سیستان و بلوچستان گفت که ۱۰ نفر در حمله بامداد امروز پاکستان به روستایی در حاشیه شهر سراوان در ایران کشته شدند. علیرضا مرحمتی به خبرگزاری تسنیم، وابسته به سپاه پاسداران گفت که حملات امروز صبح پاکستانی‌ها با استفاده از سه پهپاد انتحاری انجام شد.

خبرگزاری رویترز اما در به‌روز‌رسانی‌اش از این حمله نوشته است که این حملات به صورت ترکیبی و با استفاده از پهپاد و موشک صورت گرفت. ارتش پاکستان هم تصاویری از لحظه شلیک دست‌کم یک موشک را منتشر کرده‌اند. موشکی که گفته می‌شود به سمت سراوان در ایران شلیک شده است.

پیش از این مقام‌های جمهوری اسلامی کشته شدن هفت و بعدتر ۹ نفر را تایید کرده بودند. حال و بر اساس اطلاعات جدید، سه مرد، سه زن و چهار کودک در این حمله کشته‌شده‌اند.

معاون امنیتی استانداری سیستان و بلوچستان گفته است که کشته‌های این حمله تبعه پاکستان بوده‌اند و در حال بررسی این موضوع‌اند که آن‌ها چگونه در حاشیه سراوان ساکن شده‌اند.

روز سه‌شنبه ۲۶ دی / ۱۶ ژانویه هم تهران به نقاطی که مدعی است محل استقرار جیش‌العدل در خاک پاکستان است، حمله کرد. دو کودک هم در آن حمله کشته شدند.

پاکستان در حمله متقابلی که صبح پنج‌شنبه انجام داد مدعی است که مقر «شبه‌نظامیان جدایی‌طلب بلوچ» را هدف قرار داد.

وزارت امور خارجه پاکستان با انتشار بیانیه‌ای گفت که «در این عملیات اطلاعاتی تعدادی از تروریست‌ها کشته شدند» و حملات در خاک ایران را «مجموعه‌ای از حملات نظامی بسیار هماهنگ، دقیق و هدفمند علیه مخفیگاه‌های تروریست‌ها» توصیف کرد.

البته مشابه بیانیه‌ای که ایران پس از حمله‌اش صادر کرد، وزارت خارجه پاکستان هم در بیانیه‌اش نوشت که «پاکستان کاملاً به حاکمیت و تمامیت ارضی جمهوری اسلامی ایران احترام می‌گذارد». موضوعی که در اتفاقات ۴۸ ساعت گذشته میان دو کشور بیشتر به یک طعنه دیپلماتیک شباهت دارد تا اصول بنیادین حسن همجواری.

پاکستان می‌گوید که «تنها هدف از اقدام امروز تأمین امنیت و منافع ملی پاکستان بود که در درجه اول اهمیت قرار دارد و قابل خدشه نیست».

خبرگزاری تسنیم به نقل از یک مقام ناشناس اعلام کرد تهران از اسلام آباد توضیح خواسته است. کاردار سفارت پاکستان هم که فعلاً بالاترین مقامی است که در تهران حضور دارد به وزارت خارجه احضار شده است.

انوارالحق کاکر، نخست‌وزیر موقت پاکستان سفر خود به مجمع جهانی اقتصاد در داووس سوئیس را نیمه‌تمام گذاشت و به کشورش بازگشت. احتمالاً برای بررسی وضعیت و جلوگیری از تشدید تنش.

یک منبع اطلاعاتی پاکستان به رویترز گفت که حملات روز پنج‌شنبه پاکستان توسط هواپیماهای نظامی انجام شده است. منابع دیگر می‌گویند یک حمله موشکی مشابه حمله روز سه‌شنبه ایران صورت گرفت. منبع اطلاعاتی پاکستان به رویترز چنین گفت:

نیروهای ما حملاتی را برای هدف قرار دادن شبه‌نظامیان بلوچ در داخل ایران انجام داده‌اند. شبه‌نظامیان هدف متعلق به جبهه آزادیبخش بلوچستان (BLF) هستند.

همزمان دیگر مقام‌های پاکستانی می‌گویند که مواضع دو گروه جدایی‌طلب هدف قرار گرفته است. گروه «ارتش آزادیبخش بلوچ» یا (BLA) و «جبهه آزادیبخش بلوچستان» (BLF).

ارتش آزادیبخش بلوچستان حمله به مواضعش در خاک ایران را با انتشار بیانیه‌ای تأیید کرده است. جبهه آزادیبخش بلوچستان اما می‌گوید مقری در خاک ایران و شهر سراوان ندارد.

به هر ترتیب تنشی که بین دو کشور با حملات سه‌شنبه تهران آغاز شد می‌تواند با پاسخ متقابل اسلام‌آباد در روز پنج‌شنبه تا حدودی کاهش یابد. پاکستان روز چهارشنبه سفیر خود را از ایران فراخواند در اعتراض به آنچه «نقض آشکار حاکمیت» دانست. در ادامه روز هم خبرهایی از تشکیل جلساتی برای بررسی نحوه واکنش به حمله ایران منتشر می‌شد.

فعلاً اظهارات طرف پاکستانی و ایرانی پس از حملات تلافی‌جویانه نشان دهنده تمایل به مهار مناقشه است، اما تحلیلگرانی که با رویترز صحبت کرده‌اند، هشدار دادند که ممکن است وضعیت از کنترل خارج شود.

فعالیت مرزی بین دو کشور فعلاً متوقف نشده است و پایانه مرزی میرجاوه به صورت طبیعی در حال فعالیت است.

حسینعلی شاهکرم، مدیر پایانه مرزی میرجاوه گفت که دیروز هم این مرز بسته نشد و از صبح امروز و پس از حملات پاکستان هم فرمانی برای بسته شدن مرز به آن‌ها نرسیده است. او گفت که خودروهای ترانزیتی به صورت طبیعی در حال ورود و خروج به و از مرز دو کشورند.