خبرگزاری سانا، رسانه دولت سوریه، بعدازظهر شنبه ۳۰ دی/ ۲۰ ژانویه خبر داد که موشک‌هایی که احتمال می‌رود عامل آن اسرائیل باشد به ساختمانی در محله المزه در دمشق برخورد کرده است. سانا هنوز جزئیات بیشتری درباره این حمله ارائه نکرده است. صدا و سیمای جمهوری اسلامی گفت که این حمله ساعت ۱۱ به وقت محلی و با اصابت چهار تا پنج موشک به ساختمانی چهارطبقه در محله المزه دمشق انجام شد.

صداوسیمای جمهوری اسلامی همچنین گفت که این ساختمان «محل سکونت مستشاران ایرانی» در دمشق بوده است. «مستشار»، عنوانی است که رسانه‌های جمهوری اسلامی برای اطلاق نیروهای سپاه قدس در کشورهای منطقه به کار می‌برند.

محله المزه در غرب دمشق محل استقرار چندین پایگاه دیپلماتیک در سوریه، از جمله سفارتخانه‌های جمهوری اسلامی و لبنان است.

خبرگزاری المیادین اعلام کرده که ساختمانی که در دمشق هدف حمله قرار گرفت متشکل از سه طبقه بوده که نیروهایی وابسته به سپاه پاسداران در آن مشغول فعالیت بوده‌اند.

خبرگزاری رویترز نیز به نقل از منابع امنیتی نزدیک به دولت سوریه نوشته که این ساختمان محل استقرار مستشاران ایرانی دولت سوریه بوده و با «موشک‌های هدف‌گیری دقیق اسرائیلی» به طور کامل ویران شده است.

صابرین نیوز، کانال تلگرامی وابسته به سپاه قدس نیز ابتدا خبر داد که در حمله اسرائیل به محله المزه دمشق سه نفر از جمله دو نیروی سپاه کشته شدند.

اندکی بعد همین منبع خبری اعلام کرد که صادق امیدزاده، معاون اطلاعات نیروی قدس سپاه پاسداران در سوریه به همراه جانشین خود غلام (محرم) در این حملات کشته شده‌اند.

با وجود اشاره صابرین نیوز به دو کشته، عصام الامین، مدیر بیمارستان المساوات در دمشق به پایگاه خبری سوری «الوطن آنلاین» گفته که بیمارستان او یک کشته و سه مجروح، از جمله یک زن، دریافت کرده است.

از سوی دیگر، خبرگزاری الجزیره به نقل دیدبان حقوق بشر سوریه از کشته‌شدن دست‌کم پنج نفر در حین برگزاری جلسه فرماندهان و مستشاران نظامی ایران خبر داده است.

اما بیانیه سپاه پاسداران در واکنش به این حمله که در کانال صابرین نیوز منتشر شده، تعداد کشته ها را بیش از این گزارش کرده است. بر این اساس، «تعدادی از نیروهای سوری و چهار تن از مستشاران نظامی جمهوری اسلامی» در  این حمله کشته شده اند. در این بیانیه تعداد کشته شده های سوری مشخص نشده است.

همچنین برخی منابع از کشته‌شدن اعضای سازمان جهاد اسلامی فلسطین، گروه شبه‌نظامی وابسته به جمهوری اسلامی ایران، در این حمله کشته شده‌اند. سخنگوی جهاد اسلامی این خبر را تکذیب کرده است.

اسرائیل سال‌هاست به پایگاه‌های جمهوری اسلامی ایران در سوریه حمله هوایی می‌کند و تاکنون چندین فرمانده سپاه قدس، شاخه برون‌مرزی سپاه پاسداران را کشته است. با این‌حال، با شروع جنگ اسرائیل و غزه این حملات شدت گرفته است.

در ماه دسامبر، در پی حملات هوایی اسرائیل سه فرمانده و مستشار ارشد سپاه پاسداران کشته شدند. یکی از این کشته‌شدگان سید رضی موسوی، مسئول پشتیبانی و لجیستیک نیروهای سپاه قدس در سوریه بود.

در مقابل، در ماه‌های گذشته حملات موشکی از داخل خاک سوریه به شمال اسرائیل و ارتفاعات اشغال‌شده جولان، افزون بر تنش‌های مرزی میان اسرائیل و لبنان و حملات حوثی‌های یمن به کشتی‌های تجاری در دریای سرخ، درگیری‌ها را به سطح منطقه‌ای رسانده است.