وکیل محمد قبادلو، معترض زندانی قیام ژینا، از دریافت ابلاغیه اجرای حکم اعدام این زندانی برای سه‌شنبه سوم بهمن ۱۴۰۲ ــ یعنی فردا ــ خبر داده است.

امیر رئیسیان در رشته‌توئیتی دوشنبه دوم بهمن نوشت:

این ابلاغیه اجرای حکم است که چند ساعت پیش برای ما ارسال شده است. هر تصمیمی در فرایند ماده ۴۷۷ گرفته شده باشد نافیِ حق محمد قبادلو برای رسیدگی مجدد در راستای اعاده‌ دادرسی نیست. در نتیجه اجرای حکم محمد قبادلو هیچ مجوز قانونی ندارد و بی تردید قتل محسوب می‌گردد.

محمد قبادلو، ۲۲ ساله و کارگر آرایشگاه است. او پیش از بازداشت ساکن شهر پرند بود.

https://www.radiozamaneh.com/800289

قبادلو را متهم کردند که در جریان اعتراض‌های شامگاه ۳۰ شهریور سال گذشته با خودروی سواری مأموران موتوری حکومتی را زیر گرفته است.

اتهام رسمی قبادلو اما «افساد فی ‌الارض» بود که بر اساس آن قاضی ابوالقاسم صلواتی، ۲۵ آبان گذشته برای او حکم اعدام صادر کرد.

پس از اعلام شکایت اولیای دم کرم‌پور، پرونده‌ای در دادگاه کیفری یک تهران برای محمد قبادلو تشکیل شد که به صدور حکم قصاص منتهی شد.

وکیل محمد قبادلو پیش از این هم گفته بود پرونده موکلش نواقص تحقیقاتی و ایرادهای فنی دارد و موضوع «سلامت روان» قبادلو و این‌که مبتلا به اختلال دوقطبی است باید در نظر گرفته شود.

محمد قبادلو هفت سال سابقه درمان بیماری اختلال دوقطبی دارد.

به علاوه، تناقض‌های دیگری نیز در پرونده او به چشم می‌خورد، از جمله گزارش پزشکی قانونی که علت مرگ مأمور پلیس را اصابت جسم سخت به سر اعلام کرده بود.

پیش از این دیوان عالی کشور خرداد سال جاری حکم مربوط به درخواست اعاده دادرسی محمد قبادلو، از بازداشت‌شدگان اعتراضات سراسری را صادر و قصاص (اعدام) او ــ به اتهام قتل ــ را تأیید کرد.

چهارم مرداد همین سال اما امیر رئیسیان، وکیل محمد قبادلو، از بازداشت‌شدگان اعتراضات سراسری، چهارشنبه ۴ مرداد از نقض حکم موکلش در شعبه یکم دیوان عالی کشور خبر داد.

رئیسیان در شبکه اجتماعی ایکس نوشت: «حکم قصاص محمد قبادلو در شعبه اول دیوان عالی کشور نقض شد و پرونده برای رسیدگی به ایرادات مربوط به سلامت روانی موکل و صدور حکم به شعبه هم عرض ارجاع خواهد شد.»

حالا وکیل قبادلو خبر داده که فرآیند پس از نقض حکم به درستی اجرا نشده است:

حکم قصاص محمد قبادلو در شعبه اول دیوان عالی کشور نقض شده بود و پرونده به شعبه هم‌عرض (شعبه ۵ کیفری یک تهران) ارجاع شده بود که ضرورتا با معاینات مجدد پزشکی قانونی حکم شایسته صادر شود. پس از این حکم، پرونده ماه‌ها به دست شعبه پنج کیفری یک نرسید و این شعبه از دیوان عالی کشور تقاضای ارشاد کرد و شعبه اول دیوان در آخرین ابلاغیه‌ای که به دست ما رسید گفته بود رسیدگی «فعلاً منتفی منوط به نتیجه رسیدگی در شعبه ٣٩» شده است.

به عبارت دیگر، ماده‌ی ۴۷۷ قانون آیین دادرسی برای سرنوشت پرونده‌ای که هرگز بر خلاف قانون به شعبه ۵ کیفری یک تهران نرسید، اعمال شده است.

طبق ماده ۴۷۷ قانون آیین دادرسی کیفری، «در صورتی که رئیس قوه قضائیه رای قطعی صادره از هر یک از مراجع قضائی را خلاف شرع بین تشخیص دهد، با تجویز اعاده دادرسی، پرونده را به دیوان عالی کشور ارسال تا در شعبی خاص که توسط رئیس قوه قضائیه برای این امر تخصیص می‌یابد رسیدگی و رای قطعی صادر گردد».

بر اساس این ماده است که شعبه ۳۹ دیوان عالی کشور ابلاغیه اجرای حکم قبادلو را برای فردا صادر کرده است.

دیوان عالی کشور همچنین امروز درخواست وکلای رضا رسایی، زندانی محکوم به اعدام، برای اعاده دادرسی را رد کرد.

***

تکمیلی: محمد قبادلو، زندانی ۲۳ ساله‌، سوم بهمن ماه اعدام شد.