وزارت دفاع آمریکا اعلام کرد که ایالات متحده به سه تأسیسات مرتبط با شبه‌نظامیان مورد حمایت ایران حمله کرده و یکی از اهداف، یک مقر آموزش نظامی بوده است.

ستاد فرماندهی مرکزی ایالات متحده آمریکا در بیانیه‌ای که در شبکه اکس منتشر کرد نوشت که در اولین ساعت بامداد چهارشنبه ۲۴ ژانویه به‌وقت عراق به مواضع گروه شبه‌نظامی کتائب حزب‌الله در این کشور حمله کرده است.

کتائب حزب‌الله از گروه‌های زیر مجموعه نیروهای الحشد الشعبی و نزدیک به جمهوری اسلامی ایران است.

ستاد فرماندهی مرکزی ایالات متحده آمریکا نوشت که حملات بامداد ۲۴ ژانویه آنها به کتائب حزب‌الله در واکنش به حملات ۲۰ ژانویه گروه‌های شبه‌نظامی نزدیک به ایران به پایگاه هوایی عین الاسد، از مقرهای نیروهای آمریکایی در خاک عراق است. آمریکا در بیانیه‌اش نوشت:

در پاسخ به حملات گروه شبه‌نظامی موردحمایت ایران، کتائب حزب‌الله، و از جمله در حمله به پایگاه هوایی الاسد در غرب عراق در ژانویه. ۲۰، در ۲۴ ژانویه ساعت ۱۲:۱۵ صبح، نیروهای ستاد فرماندهی مرکزی ایالات‌متحده آمریکا حملات هوایی یک‌جانبه را علیه سه تأسیسات مورد استفاده گروه شبه‌نظامی کتائب حزب‌الله تحت حمایت ایران و سایر گروه‌های وابسته به ایران در عراق انجام دادند.

حمله ۲۰ ژانویه نیروهای نزدیک به ایران به مقر آمریکایی‌ها در عراق، منجر به زخمی شدن دست‌کم چهار نیروی آمریکایی شد که آمریکا گفت در نتیجه این حملات آسیب‌های مغزی متحمل شدند.

در بیانیه آمریکایی‌ها نیامده که آنها از چه تسلیحاتی برای این حمله استفاده کردند اما نوشتند که حملات هوایی بوده است. در ادامه بیانیه نیروهای نظامی آمریکا آمده که در این حملات مقرهای کتائب حزب‌الله، انبارها، قابلیت‌های موشکی و پهپادی آنها مورد هدف قرار گرفتند.

لوید آستین وزیر دفاع آمریکا در بیانیه‌ای گفت که حملات ۲۴ ژانویه در تلافی حملات نیروهای نزدیک به ایران است:

این حملات دقیق در پاسخ مستقیم به سری حملات تشدید شده علیه پرسنل آمریکا و مئتلافان ما در عراق و سوریه توسط شبه نظامیان تحت حمایت ایران است.

نیروهای نزدیک به جمهوری اسلامی از زمان آغاز جنگ غزه، حدود ۱۵۰ بار به نیروهای آمریکایی مستقر در عراق و سوریه حمله کرده‌اند.

خبرگزاری تسنیم، نزدیک به جمهوری اسلامی، حملات آمریکا را حمله به «مواضع نیروهای الحشد الشعبی» اعلام کرد و نوشت این حملات نقض حاکمیت ملی عراق به شمار می‌رود.

تسنیم نوشت که پنج انفجار در منطقه جرف النصر واقع در جنوب بغداد اتفاق افتاده «که منجر به شهادت و زخمی شدن شماری از نیروهای الحشد شده است.» این خبرگزاری نوشت این حمله هوایی امریکا احتمالاً پهپادی بوده است.

در بخشی از بیانیه آمریکا آمده است که یکی از اهداف آنها، مرکز آموزشی شبه‌نظامیان نزدیک به ایران بوده است. تسنیم از قول منابع عراقی نوشت: «هدف، دانشکده نظامی پادگان علی‌اکبر در جرف النصر بوده است».

تسنیم به نقل از منابع محلی، رسانه‌های عراقی و لبنانی دیگر اهداف حمله ۲۴ ژانویه آمریکا را شهر مرزی القائم عراق و استان‌های بابل و الانبار اعلام کرد.

آمریکا طی هفته‌های اخیر حملاتش را به شبیه نظامیان نزدیک به ایران در عراق و سوریه افزایش داده است. تسنیم نوشته که حملات هفته‌های گذشته به‌اندازه حمله ۲۴ ژانویه گسترده نبوده‌اند.

آمریکا ۹۰۰ سرباز در سوریه و ۲۵۰۰ سرباز در عراق دارد و در هفته‌های اخیر وعده‌های سیاست‌مداران عراقی برای اخراج نیروهای آمریکایی از خاک‌شان بیشتر شده است. از جمله دفتر محمد شیاع السودانی، نخست وزیر عراق از اقداماتی برای تسهیل خروج نیروهای آمریکایی از این کشور خبر داده است.