روزنامه فایننشال تایمز به نقل از مقامات آمریکایی می‌گوید آمریکا از چین خواسته است که تا با اعمال فشار بر تهران، جلوی حملات شورشیان حوثی به کشتی‌های تجاری در دریای سرخ را بگیرد. مقامات آمریکایی به این روزنامه گفته‌اند که پکن هنوز چندان اشتیاقی برای اقدام در جهت این درخواست آمریکا نشان نداده است.

به گزارش فايننشال تايمز و به نقل از مقامات آمریکایی، آمریکا در سه ماه اخیر چند بار به چین مراجعه کرده است تا به ایران نسبت به عواقب دامن زدن به تنش‌ها بعد از حمله ۷ اکتبر حماس هشدار دهد.

به گفته مقامات آمریکایی، جیک سالیوان مشاور امنیت ملی آمریکا و معاونش جوناتان فینر این ماه در دیدارهایی با لیو جیانشائو، رئیس دفتر بین‌الملل حزب کمونیست چین موضوع فشار بر ایران را مطرح کرده‌اند. آنتونی بلینکن وزیر امور خارجه آمریکا نیز به گفته یکی از مقامات این وزارت‌خانه موضوع را طرح کرده است.

اما منابع فايننشال تايمز در عین حال گزارش داده‌اند که بر اساس شواهد موجود بعید است که چین فشار چندانی برای کنترل حوثی‌ها به ایران وارد کرده باشد، جز اینکه هفته پیش پکن یک بیانیه ملایم صادر کرد و در آن از همه «طرف‌های مرتبط» خواست که شرایط عبور امن کشتی‌ها در دریای سرخ را تضمین و فراهم کنند.

فشارهای دیپلماتیک بر پکن در حالی صورت می‌گیرد که ایالات متحده و متحدانش در پاسخ به دست کم ۳۳ حمله حوثی‌ها در دو ماه اخیر به کشتی‌های تجاری در دریای سرخ، حملات دنباله‌داری را به مواضع این گروه شبه‌نظامی مستقر در یمن و تحت حمایت ایران صورت دادند. این حملات گسترده دوشنبه و سه‌شنبه این هفته (۲ و ۳ بهمن) ادامه داشت.

یکی از مقامات آمریکایی به فایننشال تایمز گفته است که ایالات متحده همچنان تلاش خواهد کرد که موضوع ایران و حوثی‌ها را با مقامات چینی در میان بگذارد اما خوش‌بینی زیادی نسبت به اقدام موثر چین وجود ندارد.

جان کربی، سخنگوی شورا امنیت ملی آمریکا سه‌شنبه (۲۳ ژانویه / ۳ بهمن) گفت که واشنگتن «از نقش سازنده چین استقبال می‌کند تا به واسطه نفوذ و دسترسی که در اختیار دارد جلوی جریان تسلیحات و مهمات به حوثی‌ها را بگیرد.»

لیو جیانشائو که یکی از گزینه‌ها برای کسب مسند وزارت خارجه چین محسوب می‌شود، در ماه دسامبر به ایران سفر کرد. چند روز پیش از آن جو بایدن رئیس‌جمهور آمریکا با شی جین پینگ در سان‌فرانسیسکو دیدار کرده بود.

ما شیائولین، استاد مطالعات بین‌الملل در دانشگاه ژجیانگ می‌گوید که به باور او سفر ماه دسامبر لیو جیانشائو به ایران تصادفی نبوده و او حتما درخواست برقراری امنیت در دریای سرخ را با ایران مطرح کرده است.

مقامات آمریکایی امیدوار بوند که پکن به واسطه اهمیت امنیت دریای سرخ به عنوان یک مسیر تجاری مهم برای صادرات چین به اروپا، به خواسته آنها گوش دهد.

سوزان مالون، رئيس مطالعات سیاست خارجه در موسسه بروکینگ می‌گوید که مسئله را با کارشناسان چینی مطرح کرده و هیچ اشتیاقی برای کمک از جانب آنها نديده است. او می‌گوید: «آنها احتمالا با خودشان حساب می‌کنند که این بحران بيشتر آمریکا و شرکایش را زمینگیر می‌کند و تاثير زیادی روی تجارت چین ندارد.»

پیش از اجلاس سانفرانسیسکو، در میان نگرانی‌ها از گسترش جنگ حماس و اسرائیل به تقابل نظام گسترده‌تر در منطقه، مقامات آمریکا بارها از چین خواسته بوند که از همه تاثير و نفوذ خود بر ایران استفاده کند.

دنيس ویلدر یکی از کارشناسان سابق چین در سرویس اطلاعاتی آمریکا (سیا) گفت که پکن با دقت و پشتکار زیاد تلاش کرده است که کشورهای خاورمیانه از جمله ایران را برای منافع اقتصادی و ژئولولیتیک با خود همراه کند. به گفته ویلدر، حالا چین تمایل چندانی نخواهد داشت که از این نفوذ محدود برای پیشبرد منافع آمریکا استفاده کند.