مذاکره‌ها به رهبری ایالات متحده به دستیابی به توافق بر سر توقف دوماهه حمله‌های اسرائیل به غزه در ازای آزادی ۱۰۰ اسرائیلی در اسارت گروه حماس نزدیک‌تر می‌شوند.

به گزارش روزنامه‌ی آمریکایی «نیویورک‌تایمز»، این توافق ممکن است ظرف دو هفته‌ی آینده به دست آید.

مذاکره‌کنندگان پیشنهادهای مطرح‌شده از سوی اسرائیل و حماس در ۱۰ روز گذشته را در پیش‌نویس توافقی گنجانده اند. این پیش‌نویس چارچوب مذاکراتی است که یکشنبه ۸ بهمن / ۲۸ ژانویه در پاریس برگزار خواهد شد.

ویلیام جی برنز، مدیر آژانس اطلاعات مرکزی ایالات متحده (سیا) همراه با مقام‌های اسرائیلی، مصری و قطری در این مذاکرات شرکت خواهد کرد.

جو بایدن، رئیس جمهوری ایالات متحده در همین راستا جمعه ۲۶ ژانویه با رهبران مصر و قطر، میانجی‌گران گفت‌و‌گوها با حماس، تلفنی مذاکره کرد. پس از آن کاخ سفید در بیانیه‌ای گفت که «توافق بر سر آزادی گروگان‌ها» برای دستیابی به «توقف انسان‌دوستانه‌ی طولانی در جنگ» ضروری است.

مقام‌های آمریکایی که نخواسته اند نام‌شان فاش شود، به نیویورک‌تایمز گفته اند که اختلاف‌ها بین طرفین باقی است اما آنها نسبت به دستیابی به توافق خوشبین هستند.

در حمله غافلگیرانه‌ی حماس به اسرائیل در هفتم اکتبر گذشته، بیش از ۱۱۳۰ تن کشته شدند. اعضای حماس حدود ۲۴۰ اسرائیلی از جمله غیرنظامیان و در میان آنها زنان و کودکان را به اسارت بردند.

در حمله اسرائیل به نوار غزه پس از آن تا کنون بیش از ۲۶ هزار تن کشته شده اند.

دیوان بین‌المللی دادگستری به اسرائیل هشدار داده که به خاطر تخریب گسترده و وضعیتی که برای باریکه تحت محاصره غزه ایجاد کرده است، به دلیل اتهام نسل‌کشی تحت پیگرد خواهد بود و به دولت بنیامین نتانیاهو دستور داده که از هر اقدام در راستای نسل‌کشی علیه فلسطینیان دوری کند. با وجود این، دادگاه لاهه خواهان آتش‌بس فوری در غزه نشد.

معترضان به جنگ در سرتاسر جهان در ماه‌های اخیر بارها خواهان برقراری آتش‌بس فوری شده اند. صداها علیه جنگ در خود اسرائیل نیز رو به افزایش است.

شنبه‌شب ۲۷ ژانویه شماری از معترضان اسرائیلی در برابر وزارت دفاع این کشور تجمع کردند و خواهان توقف جنگ و اعلام آتش‌بس شدند. پلیس اسرائیل چندین تن از معترضان را بازداشت کرد.