دیوان عالی جمهوری اسلامی، اعاده دادرسی عباس دریس از معترضان آبان خونین ۱۳۹۸ را رد کرد و از بابت اتهام «محاربه»، حکم اعدام او را تأیید کرد.

عباس دریس، از بازداشت‌شدگان اعتراضات آبان ۱۳۹۸ در شهرک چمران (جراحی) ماهشهر و از شاهدان کشتار نیزار است.

عباس دریس در اعتراضات آبان ۱۳۹۸ به همراه برادرش محسن در ماهشهر بازداشت شدند. عباس دریس در این پرونده با دو اتهام «محاربه» و «قتل عمد» یک فرمانده یگان ویژه به نام رضا صیادی و محسن دریس نیز با اتهام «معاونت در قتل رضا صیادی» روبه‌رو شدند. رضا صیادی، در جریان کشتار نیزار که در آنجا نیروهای سپاه و یگان ویژه معترضان را به رگبار بستند، کشته شد.

۸ بهمن ۱۴۰۲ فرشته تابانیان، وکیل عباس دریس در شبکه اکس (توئیتر) خبر داد که دیوان عالی کشور، اعاده دادرسی حکم اعدام دادگاه بدوی از بابت اتهام «محاربه» را رد کرده است. این وکیل نوشت که درخواست «اعمال ماده ۴۷۷» را کرده است.

مطابق ماده ۴۷۷ قانون آیین دادرسی کیفری، رئیس قوه قضائیه این اختیار را دارد که درخواست اجرای دادرسی مجدد پرونده را به شعبه‌های خاص مربوط به بررسی این ماده در دیوان عالی کشور منتقل کند تا حکم مجدد مورد بازنگری قرار گیرد.

صفحه منتسب به برادران دریس در شبکه اکس نوشت که حکم اعدام از بابت اتهام «محاربه» است:

دیوان عالی کشور پس از رد اعاده دادرسی، حکم اعدام عباس دریس به اتهام محاربه را تایید کرده و جان او در خطر جدی است. پیشتر، حکم قصاص دریس در پرونده‌ کیفری لغو شده بود و حکم اعدام تاییدشده، مربوط به دادگاه انقلاب است.

تابانیان نوشت که پرونده «ایرادات فراوان» دارد:

با وجود ایرادات فراوان به رأی دادگاه بدوی اعاده دادرسی موکلم عباس دریس در دیوان عالی کشور رد شد. موکلم به اتهام محاربه به اعدام محکوم شده بود. تقاضای اعمال ماده ۴۷۷ رو کردیم که در دست بررسی است. همچنان تأکید و باور دارم که عباس دریس در قتل شهید صیادی هیچ نقشی نداشته است.

۲۲ آذر ۱۴۰۲، وکیل عباس دریس اعلام کرد که شعبه سوم دادگاه کیفری استان خوزستان، عباس دریس را به اتهام «قتل عمد و حمل و نگهداری اسلحه» به ۱۴ سال زندان محکوم کرده است. همین دادگاه، برادرش محسن دریس را به دو سال حبس محکوم کرد. محسن دریس، از بابت اتهام معاونت در قتل تبرئه و بابت اتهام نگهداری اسلحه به دو سال حبس محکوم شد.

پیش‌تر در ۲۴ مهر امسال، تابانیان خبر داده بود که خانواده رضا صیادی، عضو یگان ویژه کشته شده در جریان واقعه کشتار نیزار ماهشهر، به دیه رضایت دادند و در نتیجه، حکم قصاس پس از پذیریش دیه توسط قوه‌ قضاییه، از پرونده عباس دریس برداشته شد.

مأموران معاونت اطلاعات قرارگاه ابوالفضل عباس ماهشهر، عباس و محسن دریس را ۱۷ آذرماه ۹۸ و کمی بعد از کشتار معترضان در نیزار ماهشهر بازداشت کردند. عباس دریس در یک روند قضایی ناعادلانه مبتنی بر اعترافات اجباری از سال ۱۳۹۸ در زندان‌ است. در این پرونده پرابهام عباس دریس به اعدام محکوم و حکم او عیناً در دیوان عالی کشور تأیید شد و اکنون اعاده دادرسی این حکم هم رد شد.

عباس دریس در جریان دادرسی اولیه، حضور خود در اعتراضات ۲۷ آبان ماه ۹۸ در شهرک چمران (جراحی) ماهشهر را پذیرفت، اما هرگونه دخالت در آتش‌زدن لاستیک و بستن جاده‌های ورودی و خروجی این شهرک را انکار کرد.

پس از آن‌که عباس دریس را در اختیار سازمان اطلاعات سپاه پاسداران قرار دادند و مأموران اطلاعات سپاه از او بازجویی کردند، او تحت فشار به تیراندازی با سلاح کلاشنیکف به سوی نیروهای امنیتی اقرار کرد. حکم‌های اولیه با استناد به این اعترافات اجباری صادر شد.

عباس دریس متولد ۱۳۵۲ در آبادان است و پدر سه کودک است. محسن برادر کوچک او، یک فرزند دارد.

اعترافات اجباری این دو برادر دی ماه ۹۸ از رسانه‌های حکومتی منتشر شد. در جریان بررسی پرونده این دو برادر، کفایه حزباوی، همسر عباس دریس، پس از مطلع شدن از احتمال دریافت حکم اعدام همسرش، به دلیل فشارهای روحی دچار سکته مغزی شد و جان باخت.

در آبان ۱۳۹۸، اعتراضات در ماهشهر و شهرک چمران (جراحی) که بیشتر ساکنان آن شهروندان عرب هستند، به کشتار معترضان در نیزار انجامید. عباس دریس از شاهدان این کشتار است.