رویترز پنج‌شنبه ۱۲ بهمن / یکم فوریه در یک گزارش اختصاصی نوشته است که سه منبع گفته‌اند از آن‌جایی که تندروها در تهران خواهان انتقام‌گیری هستند، تصمیم ایران برای خارج کردن افسران بلندپایه تا حدی ناشی از پرهیز این کشور از حضور مستقیم در درگیری‌های سراسر خاورمیانه است.

یکی از مقام‌های ارشد امنیتی منطقه‌ای که از حرکات تهران آگاه است، گفت فرماندهان ارشد ایرانی به همراه ده‌ها افسر رده میانه، سوریه را ترک کرده‌اند. او این اقدام را به‌عنوان کاهش حضور ایران در سوریه توصیف کرد.

این منبع از شمار کسانی که سوریه را ترک کرده‌اند چیزی نگفت.

ایران در طول جنگ سوریه هزاران نیرو به سوریه اعزام کرده است. این افراد شامل اعضای سپاه می‌شوند که رسماً در نقش مشاوران نظامی خدمت می‌کنند.

سه تن از این منابع گفته‌اند که سپاه پاسداران با کمک حزب‌الله لبنان، متحد خود، از راه دور عملیات در سوریه را مدیریت خواهد کرد.

یکی از مقام‌های منطقه‌ای نزدیک به ایران نیز گفت آن‌هایی که هنوز در سوریه هستند، دفاتر خود را ترک کرده‌ و پنهان شده‌اند. او افزود ایرانی‌ها سوریه را رها نمی‌کنند اما حضور و تحرکات خود را تا حد زیادی کاهش داده‌اند.

این منابع آگاه گفتند که چنین تغییراتی تاکنون تأثیری بر عملیات نداشته است. یک منبع آگاه ایرانی گفت کاهش نیرو به تهران کمک می‌کند تا از وارد شدن مستقیم به جنگ اسرائیل و غزه جلوگیری کند.

از زمان شروع جنگ در غزه، اسرائیل حمله‌های هوایی چند ساله خود را با هدف عقب راندن ایران از سوریه افزایش داده است و به مواضع سپاه پاسداران و حزب‌الله لبنان در سوریه حمله می‌کند.

اسرائیل به ندرت در مورد حملات به سوریه اظهار نظر می‌کند و مسئولیت حمله‌های اخیر در سوریه را نپذیرفته است. ارتش اسرائیل در پاسخ به درخواست رویترز گفت در مورد گزارش رسانه‌های خارجی اظهار نظری نمی‌کند.

Ad placeholder

«نشت اطلاعات»

۳۰ دی‌ / ۲۰ ژانویه در حمله موشکی اسرائیل به دمشق، پایتخت سوریه پنج نفر از اعضای نیروی قدس سپاه پاسداران از جمله یک فرمانده ارشد و جانشین او کشته شدند. این حمله یک ساختمان در دمشق را با خاک یکسان کرد.

در عملیات دیگری در خارج از دمشق به تاریخ ۵ دی / ۲۵ دسامبر سال گذشته میلادی، سیدرضی موسوی، مشاور ارشد سپاه قدس و مسئول هماهنگی بین سوریه و ایران کشته شد و علی خامنه‌ای، رهبر جمهوری اسلامی در مراسم تشییع او نماز خواند.

رویترز در ارتباط با این ماجرا با شش منبع آگاه صحبت کرد. آن‌ها به دلیل حساسیت موضوع از معرفی خود پرهیز کردند.

سه نفر از آن‌ها گفتند که سپاه نگرانی خود را با مقام‌های سوری مطرح کرده و گفته است که در حمله‌های مرگبار اخیر «نشت اطلاعات» از درون نیروهای امنیتی سوریه نقش داشته است.

منبع دیگری که با عملیات ایران در سوریه آشناست گفت حمله‌های دقیق اسرائیل، سپاه پاسداران را بر آن داشته تا مکان‌های عملیاتی و اقامتگاه‌های افسران را در میانه نگرانی‌ها از «نشت اطلاعات» جابه‌جا کنند.

نیروهای جمهوری اسلامی ایران به دعوت بشار اسد رهبر سوریه به این کشور آمدند و به او کمک کردند تا شورشیانی را که کنترل بخش‌هایی از کشور را در اعتراضات سال ۲۰۱۱ به دست گرفته بودند، شکست دهد.

سال‌ها پس از این‌که اسد و متحدانش بیشتر مناطق سوریه را بازپس گرفتند، گروه‌های مورد حمایت ایران همچنان در مناطق وسیعی از سوریه فعالیت می‌کنند.

حضور آن‌ها منطقه نفوذ ایران را که از عراق، سوریه و لبنان تا دریای مدیترانه امتداد دارد مستحکم کرده و به مقابله با دشمنان منطقه‌ای تهران از جمله اسرائیل کمک می‌کند.

سه منبع گفته‌اند که سپاه بار دیگر جنگجویان شیعه را از افغانستان و پاکستان برای اعزام به سوریه استخدام می‌کند. این مقام منطقه‌ای نزدیک به ایران گفت که پاسداران بیشتر از شبه‌نظامیان شیعه سوری استفاده می‌کنند.

Ad placeholder