مجلس سنای ایالات متحده آمریکا از تهیه و تدوین اولیه لایحه ۱۱۸ میلیارد دلاری برای کمک به اوکراین و اسرائیل و امنیت مرز‌ها خبر داد. این لایحه با حمایت نمایندگان دو حزب دموکرات و جمهوری‌خواه تصویب شد.

این لایحه که روز یکشنبه ۱۵ بهمن / ۴ فوریه به وقت محلی تصویب شد، ۶۰ میلیارد دلار کمک به اوکراین ارائه می‌کند.

تلاش‌های اوکراین برای عقب‌راندن تهاجم روسیه به دلیل توقف محموله‌های مهمات و موشک‌های آمریکا با مشکل روبه‌رو شده است.

جو بایدن، رئیس‌ جمهوری آمریکا و رهبران دموکرات و جمهوری‌خواه در سنا برای تأمین مجدد کمک‌‌ها به اوکراین فشار آورده‌اند اما با مقاومت جمهوری‌خواهان محافظه‌کار مواجه شده‌اند که بر اقداماتی برای مقابله با مهاجرت غیرقانونی در مرز با مکزیک اصرار دارند.

طرح اولیه این لایحه همچنین به اسرائیل ۱۴,۱ میلیارد دلار کمک نظامی می‌کند. اسرائیل برای نوسازی پدافند هوایی خود نیز از پشتیبانی آمریکا برخوردار خواهد شد.

برای تأمین امنیت در دریای سرخ نیز ۲,۴۴ میلیارد دلار در نظر گرفته شده است. در ماه‌های اخیر حوثی‌های یمن ده‌ها حمله به کشتی‌های تجاری انجام داده‌اند.

در پی افزایش تنش‌ها میان چین و تایوان، لایحه مجلس سنای آمریکا ۴,۸۳ میلیارد دلار نیز برای پشتیبانی از شرکای خود در آسیا تصویب کرد.

بر اساس این لایحه، در صورت افزایش شدید درخواست‌های پناهندگی، رئیس جمهوری ایالات متحده اختیارات جدیدی برای اخراج فوری مهاجران و پناهجویان و اجرای سریع‌تر و سخت‌گیرانه‌تر قوانین مرزی خواهد داشت.

انتظار می‌رود که مهاجرت غیرقانونی یکی از موضوعات کلیدی در انتخابات ریاست‌ جمهوری ماه نوامبر در آمریکا باشد، زیرا دونالد ترامپ، نامزد جمهوری‌خواهان، به شدت در کارزار خود بر ادعای «تهاجم مهاجران» از مرزهای جنوبی تأکید دارد.

بایدن روز یکشنبه از کنگره خواست تا به سرعت این لایحه را تصویب کند تا بتواند آن را برای قانونی شدن امضا کند. او به جمهوری‌خواهانی که درباره امنیت مرزها ابراز نگرانی کردند هشدار داد که «انجام ندادن هیچ کاری یک گزینه نیست».

بایدن در بیانیه‌ای گفت:

اکنون ما به توافقی دو حزبی بر سر امنیت ملی رسیده‌ایم که شامل سخت‌ترین و عادلانه‌ترین اصلاحات مرزی در دهه‌های اخیر است و من قویاً از آن حمایت می‌کنم.

چاک شومر، رهبر اکثریت دموکرات سنا، این لایحه را «گامی تاریخی در جهت تقویت امنیت ملی آمریکا در خارج و در امتداد مرزهای آن» توصیف کرد و گفت رأی‌گیری اولیه درباره این طرح حداکثر تا روز چهارشنبه انجام خواهد شد. شومر گفت:

این یکی از ضروری‌ترین و مهم‌ترین لوایحی است که کنگره طی سال‌ها برای تضمین رفاه و امنیت آینده آمریکا ارائه کرده است.

به‌رغم حمایت نمایندگان ارشد دموکرات‌ها، این لایحه در سنا و مجلس نمایندگان که جمهوری‌خواهان اکثریت را در اختیار دارند، چشم‌انداز نامشخصی دارد.

مایک جانسون، رئیس جمهوری‌خواه مجلس نمایندگان، روز یکشنبه گفت که توافق سنا در صورت رسیدن به مجلس تحت کنترل جمهوری‌خواهان تصویب نخواهد شد. او گفت:

این لایحه حتی بدتر از آن چیزی است که ما انتظار داشتیم، و به پایان فاجعه مرزی که رئیس جمهوری ایجاد کرده است نزدیک نخواهد شد.

این لایحه همچنین می‌تواند به دلیل فشار فزاینده بین‌المللی بر سر بحران انسانی در غزه، با مقاومت برخی دموکرات‌ها که با ارائه کمک‌های نظامی بیشتر به اسرائیل موافق نیستند مواجه شود.

برنی سندرز، سناتور از ایالت ورمانت، خواستار حذف ۱۰ میلیارد دلاری است که برای تسلیحات تهاجمی در نظر گرفته شده است و در عین حال خواهان حفظ بودجه برای سامانه دفاعی است.