پنجم نوامبر سال جاری / ۱۵ آبان ۱۴۰۳ آمریکایی‌ها رئیس‌جمهوری بعدی آمریکا را انتخاب خواهند کرد.

 در حالی که حدود ۹ ماه به انتخابات مانده، تقریبا مشخص است که نامزد اصلی دو حزب جمهوری‌خواه و دموکرات آمریکا همان دو نامزد دوره قبل خواهند بود: جو بایدن، رئیس‌جمهوری فعلی آمریکا که برای نامزدی از حزب جمهوری‌خواه هیچ رقیب جدی در برابر خود نمی‌بیند و دونالد ترامپ که پیروز رقابت ریاست جمهوری‌ آمریکا در سال ۲۰۱۶ بود.

ترامپ با مشکلات حقوقی و شکایت‌های متعددی مواجه است و حتی در داخل حزب جمهوری‌خواه هم برخی به او پشت کرده‌اند و یا از او فاصله می‌گیرند، اما هنوز حمایت پایگاه مردمی‌اش را از دست نداده است و طرفداران بسیاری دارد.

پس از ناکامی در انتخابات سال ۲۰۲۰، برخی از طرفداران ترامپ سعی کردند تا نتیجه را به نفع ترامپ تغییر دهند. ترامپ در رابطه با اتهام مشارکت در این وقایع با اتهام‌های فدرال مواجه شده است. 

دوران ریاست‌جمهوری بایدن هم تا کنون با تورم بالا، لایحه‌های سیاستگذاری در عرصه صنعت و ناآرامی در خارج از مرزها از جمله افغانستان، اوکراین و خاورمیانه تعریف شده است. بایدن و ترامپ هر دو نامحبوب هستند. انتخابات  پیش رو بیش از آن که بر پایه محبوبیت نامزدها باشد، به منزله رفراندومی است برای آن که مشخص شود آمریکایی‌ها کدام نامزد را کمتر از دیگری بد می‌دانند.

Ad placeholder

نظرسنجی‌ها چه می‌گوید

با نزدیک‌تر شدن به انتخابات، موسسات افکار سنجی و رسانه‌های آمریکایی نتایج نظرسنجی‌های متعددی را منتشر می‌کنند، نتیجه اغلب این نظرسنجی‌ها خبر از پیشتازی ترامپ حتی در ایالت‌های چرخشی و سرنوشت‌ساز می‌دهد.

یکی از تازه‌ترین این نظرسنجی‌ها مربوط به شبکه خبری ان‌بی‌سی آمریکا است. بر اساس این نظرسنجی بایدن از ترامپ در زمینه سیاست‌‌های عمده عقب‌تر است؛ از جمله در عرصه اقتصاد و این که کدام نامزد اقتصاد را بهتر مدیریت می‌کند، بایدن از ترامپ ۲۰ امتیاز عقب‌تر است. در مورد شایستگی و موثر بودن، ترامپ ۱۶ امتیاز نسبت به بایدن برتری دارد، این در حالی است که در انتخابات ۲۰۲۰ نتیجه افکار سنجی عمومی  با ۹ امتیاز برتری به نفع بایدن بود.

در مجموع و اگر امروز یک انتخابات فرضی برگزار می‌شد، ترامپ با ۵ درصد برتری و با ۴۷ درصد آرا نسبت به بایدن با ۴۲ درصد پیروز بود.

نتایج نظرسنجی که نشریه اکونومیست انجام داده نیز از اقبال رای‌دهندگان به ترامپ – هر چند با اختلاف کم- نسبت به بایدن حکایت دارد. 

بر اساس این افکارسنجی اگر فردا انتخابات ریاست جمهوری آمریکا برگزار شود، این ترامپ است که ساکن بعدی کاخ سفید خواهد بود چرا که ترامپ با ۲.۳ امتیاز در کل از بایدن جلوتر است. همچنین در شش ایالت سرنوشت‌ساز و چرخشی آریزونا، جورجیا، میشیگان، نوادا، پنسیلوانیا و ویسکانسین ترامپ به طور متوسط با ۳.۸ امتیاز از جو بایدن جلوتر است.

نتایج نظرسنجی جدید اکونومیست با یک نظرسنجی عمده که چند ماه پیش صورت گرفت تطابق دارد. 

آن نظرسنجی نیز نشان می‌داد که ترامپ در تقریبا تمامی ایالت‌های چرخشی و سرنوشت‌ساز از بایدن جلوتر است.

در بسیاری از ایالت‌های آمریکا معمولا از پیش مشخص است که رای اکثریت آن ایالت با نامزد کدام حزب است. اما برخی از ایالت‌ها هستند که رای آن‌ها به طور سنتی به دموکرات‌ها و یا جمهوری‌خواهان تعلق ندارد و بسیار نزدیک به هم است. در هر انتخابات بسته به شرایط رای آن ایالت به نفع یکی از دو حزب ممکن است تغییر کند.  

در نظرسنجی مشترک روزنامه «نیویورک‌تایمز» و کالج «سیه‌نا» که از بیش از ۳۶۰۰ رای دهنده در ایالت‌های آریزونا، جورجیا، میشیگان، نوادا و پنسیلوانیا و ویسکانسین بین ۳۳ اکتبر تا ۳ نوامبر ۲۰۲۳ به صورت تلفنی صورت گرفته بود، نشان می‌داد بایدن در پنج ایالت آریزونا، جورجیا، میشیگان، نوادا و پنسیلوانیا بین ۴ تا ۱۰ درصد از ترامپ عقب‌تر است و تنها در ویسکانسین با دو درصد از ترامپ جلوتر است. 

عرصه نبرد اصلی در انتخابات آمریکا نیز دائم در حال تغییر است و در عین حال کارشناسان همگی بر سر این‌که کدام یک از ایالت‌‌های آمریکا چرخشی به حساب می‌آید لزوما اتفاق نظر ندارند.

از هفت ایالت آریزونا، فلوریدا، میشیگان، کارولینای شمالی و پنسیلوانیا و ویسکانسین به عنوان ایالت‌‌های چرخشی نام برده می‌شود. برخی نیوهمپشایر را هم به این فهرست اضافه می‌کنند و از اوهایو، یوتا و گاه ویرجینیا نیز به عنوان ایالت چرخشی یاد می‌شود.

نگرانی رای‌دهندگانی که از بایدن رو گردانده‌اند به دلایل متفاوتی است، از جمله سن بالای بایدن و نارضایتی از نحوه مدیریت اقتصاد کشور.

مساله سن در این انتخابات مورد توجه بیشتری است. هر چند هر دو نامزد احتمالی چندان جوان نیستند اما در صورت انتخاب، بایدن در زمان تحلیف دور دوم ۸۲ ساله خواهد بود و ترامپ در صورتی که پیروز شود در زمان تحلیف دور دوم ۷۸ سال خواهد داشت.

نکته دیگری که نظرسنجی تایمز/سیه‌نا نشان می‌داد میزان تحلیل رفتن پایگاه رای بایدن از نژادها و نسل‌های مختلفی است که در انتخابات قبلی به او رای دادند. 

رای دهندگان زیر ۳۰ سال تنها با یک درصد اختلاف بایدن را به ترامپ ترجیح داده‌اند. رای‌دهندگان زن همچنان به بایدن اقبال بیشتری دارند و رای دهندگان مرد در کل ترامپ را ترجیح می‌دهند.

در این ایالت‌ها، در میان رای‌دهندگان آمریکایی‌آفریقایی‌تبار -سیاهان آمریکا همیشه سنگر مستحکم دموکرات‌ها بودند- ۲۲ درصد بیشتر از گذشته به ترامپ رای خواهند داد. چنین چیزی در تاریخ انتخابات ریاست‌جمهوری برای جمهوری‌خواهان بی‌سابقه بوده است.

بر اساس این نظرسنجی در مجموع ترامپ و بایدن هر دو به شکل مشابهی نامحبوب هستند.

Ad placeholder