تعداد نامشخصی از روزنامه‌نگاران و کارکنان رسانه «فردای اقتصاد» که نیروهای امنیتی در تهران آنها را از ساعت دو بعدازظهر دوشنبه ۱۶ بهمن ۱۴۰۲ در محل کارشان حبس کرده‌اند، همچنان در بازداشت غیررسمی‌اند. از نهاد مسئول این بازداشت غیرمتعارف، اتهام‌های احتمالی علیه آنها یا دلیل این بازداشت خبری نیست. اما خبرهای تأییدنشده این یورش امنیتی‌ها را به فشار امنیتی‌ها به گروه مالی کیان، شرکت مادر این رسانه ربط داده‌اند.

زمانه قادر به تأیید مستقل این خبرها نیست.

سه تا پنج نفر از کارکنان «فردای اقتصاد» توانسته‌اند از این ساختمان خارج شوند. نیروهای امنیتی، تلفن‌های همراه، لپ‌تاپ‌ها و دیگر دستگاه‌های کامپیوتری در ساختمان و متعلق به افراد را ضبط‌ کرده‌اند. هنوز مشخص نیست چند نفر از کارکنان این رسانه در ساختمان بازداشت هستند. بازداشتی‌ها همه روزنامه‌نگار نیستند. برخی رسانه‌ها تعداد افراد محبوس در ساختمان را در روز دوشنبه ۳۰ نفر تخمین زده‌اند.

گفته می‌شود بیشتر خبرنگاران محبوس‌شده روز سه‌شنبه ۱۷ بهمن آزاد شده‌اند. حساب منسوب به ندا لهردی، خبرنگار روزنامه «دنیای اقتصاد» روز سه‌شنبه نوشت که بیشتر کارکنان «آزاد شده‌اند و به خانه برگشته‌اند».

میزان: بازداشت‌ها ربطی به رسانه فردای اقتصاد ندارد

خبرگزاری قوه قضاییه ایران (میزان) در ۱۷ بهمن در خبری کوتاه نوشت «بازداشت» و «بازرسی» ربطی به کار رسانه ندارد: «بازداشت یک خبرنگار سابق و بازرسی از دفتر یک سایت خبری با دلایل کاملا مغایر با فعالیت خبرنگاری و رسانه‌ای صورت گرفته است».

میزان بدون اشاره به نام «فردای اقتصاد» یا خبرنگار بازداشتی گفت:

…. بازرسی از محل این رسانه و بازداشت فرد مورد اشاره هیچ ارتباطی با فعالیت خبرنگاری و رسانه‌ای نداشته است. این گزارش حاکی است در پرونده مفتوح قضایی تشکیل شده با این موضوع، هیچ اتهام رسانه‌ای و خبری نیز وجود ندارد و اتهامات در حوزه دیگر‌ی در حال بررسی است.

نام یک نفر از خبرنگاران بازداشت شده را همکاران او و رسانه اعتماد آنلاین در رسانه‌های اجتماعی آورده است: مهدی افشارنیک، خبرنگار اقتصادی روزنامه‌های اعتماد و شرق که از ۱۱ بهمن در بازداشت است. افشارنیک را پیش از یورش به ساختمان فردای اقتصاد بازداشت کرده‌اند. اعتماد آنلاین نوشت «هنوز دلایل بازداشت این خبرنگار اعلام نشده و مشخص نیست کدام نهاد مسئول این بازداشت است».

میلاد علوی، خبرنگار در ایکس یادآور شد:

اعتماد آنلاین خبر از بازداشت مهدیافشارنیک، خبرنگار اقتصادی داده است. به گفته این رسانه، مهدی احتمالا چهارشنبه هفته قبل، ۱۱ بهمن بازداشت شده. او از خبرنگاران با سابقه حوزه نفت است. با گذشت ۶ روز از بازداشت مهدی، نه محل نگهداری‌اش مشخص شده و نه دلیل بازداشت این خبرنگار!

نام دیگرِ مطرح شده در رابطه با یورش امنیتی‌ها، مجید زمانی است. مجید زمانی خبرنگار نیست. او از سهام‌داران «گروه مالی کیان» بوده است و اکنون بیرون از ایران است. قطره از رسانه‌های داخل ایران نوشته است که گروه مالی کیان حامی مالی رسانه فردای اقتصاد است.

دیگر خبرنگاران در این میان بارها نسبت به وضعیت همکارنشان در «فردای اقتصاد» ابراز نگرانی کردند. پرویز یاری، خبرنگار در ایکس نوشت:

به‌رغم گذشت بیش از ۳۰ ساعت از زمان حبس دسته‌جمعی اعضای تحریریه فردای اقتصاد در دفتر این رسانه، کماکان تعدادی از اعضای این رسانه اقتصادی اجازه خروج از ساختمان کیان (محل دفتر تحریریه) را ندارند!

اکانت «عمو نیما» هم در ایکس نوشت که چند دقیقه با برادر دوستش در آن ساختمان صحبت کرده است. او نوشت دیگر بازداشتی‌ها داخل ساختمان از مدیران کیان دیجیتال هستند. این کاربر نوشته است که نهاد بازداشت کننده، اطلاعات ناجاست اما هیچ نهاد رسمی‌ای هنوز این اطلاعات را تأیید نکرده است.

من چند دقیقه پیش با برادر دوستم صحبت کردم. مدیران کیان دیجیتال هنوز توی ساختمان هستن. مشخص نیست کی آزاد میشن. ظاهرا تیم بازداشت‌کننده اطلاعات ناجا هست.

مجید زمانی و «دولت برای ایران»

مجید زمانی در ۱۴۰۱ از گروه مالی کیان استعفا داد و حالا در لندن، پایتخت بریتانیا زندگی می‌کند و گروه «دولت برای ایران» (با اختصار دوبا) را مدیریت می‌کند.

دوبا خود را یک سازمان مدنی و سیاسی معرفی می‌کند که «هدف ایجاد پلتفرمی برای شکل گیری یک گفتگوی عمومی و همچین سازماندهی مشارکت مدنی مردم ایران برای رسیدن به حق حاکمیت بر سرنوشت خود تشکیل شده است».

وب‌سایت این گروه دو نفر را به‌عنوان سرمایه‌گذار معرفی کرده است، یکی مجید زمانی که ۵۰هزار دلار آمریکا برای این گروه «کمک» کرده است و دیگری بیژن خواجه‌پور که ۱۰هزار دلار اهدا کرده است.

خواجه‌پور عضو هیات‌تحریریه فصلنامه «گفتگو» و از موسسان انتشارات شیرازه است. در معرفی خواجه‌پور در سایت دولت برای ایران آمده که او در سال ۱۳۷۳ پس از پایان تحصیلات در اروپا به ایران بازگشت و شرکت آتیه بهار را برای خدمات مشاوره به شرکت‌های بین‌المللی تاسیس کرد. او در سال ۱۳۸۸ و در جریان جنبش سبز، بازداشت و به ۵ سال حبس محکوم شد و با فشار نهادهای امنیتی جمهوری اسلامی، شرکت آتیه بهار منحل شد.

عضو دیگر دوبا، بابک دربیکی است.

از گروه مالی کیان چه می‌دانیم؟

محمد طاهری، از مدیران رسانه «تجارت نیوز» در ایکس ادعا کرد که حبس خبرنگاران رسانه «فردای اقتصاد» به‌خاطر گروه مالی کیان است و نوشت که «مشکل مربوط به گروه مالی کیان است و ربطی به فردای اقتصاد ندارد». این جمله در بازنشر توییت پیشین اوست که نوشته بود:

نگران دوستان و همکاران خوبمان در فردای اقتصاد هستیم. فردای اقتصاد در ساختمانی واقع شده که متعلق به گروه مالی کیان است. طبق گفته دوستان مطلع، این مسائل ربطی به فردای اقتصاد ندارد و اگر چیزی هست، مربوط به شرکت مادر است.

مشخص نیست که «اگر مشکل از شرکت مادر است»، چرا کارکنان این رسانه را محبوس نگه داشته‌اند.

گروه مالی کیان با شعار «موفقیت‌های بزرگ با اعتماد و اعتبار» در معرفی خود در وب‌سایت رسمی‌اش نوشته از ۱۳۹۵ مشغول به کار است و در زمان تاسیس، ۱۰۰ میلیارد تومان (یک هزار میلیارد ریال) سرمایه داشته و در سال ۱۴۰۰ «از محل مطالبات سهامداران به دو هزار میلیارد ریال افزایش یافته است» و فعالیتش متمرکز بر این موارد است:

کیان یک نهاد مالی ثبت شده نزد سازمان بورس است که در گروه خود مجوزهای کارگزاری، مشاوره سرمایه‌گذاری، سبدگردانی، شش صندوق سرمایه‌گذاری و پردازش اطلاعات مالی را از سازمان بورس اوراق بهادار، و مجوز پرداخت یاری و واسپاری را از بانک مرکزی اخذ کرده است.

رسانه «رویداد۲۴» از عبارت «توقیف ساختمان» برای حبس کارکنان رسانه «فردای اقتصاد» استفاده کرد و نوشت:

صاحب امتیاز رسانه «فردای اقتصاد» در سامانه وزارت ارشاد، شرکت «کاوشگران فردای اقتصاد» است. این شرکت در واقع یکی از شرکت‌های تابعه گروه مالی کیان است که بر اساس اطلاعات رسمیو، ریاست هیات مدیره آن را «مجید زمانی» موسس شرکت مالی کیان برعهده دارد و تعدادی از اعضای هیات مدیره کیان هم در این شرکت عضو هیات مدیره‌اند. آدرس پستی شرکت کاوشگران فردای اقتصاد هم در همان محل رسانه فردای اقتصاد و گروه مالی کیان در ثبت شرکت‌ها درج شده و در همان ساختمان یونیک واقع از پلاک ۱۹ خیابان الوند در آرژانتین قرار دارد.

رویداد۲۴ نوشت مجید زمانی، علی نوریان و عبدالله فاتح موسسان این گروه مالی بوده‌اند تا زمانی که زمانی استعفا داده و سپس از کشور خارج شده است. زمانی به گفته این رسانه، صاحب ۷۹ درصد سهام گروه کیان بوده است و مالکیت خود را به دو موسس دیگر و مونا حاجی اصغر واگذار کرده است.

زمانی در وب‌سایت «دولت برای ایران» ادعا کرده است که در زمان او، گروه مالی کیان «بیش از ۱۰هزار میلیارد تومان» را مدیریت می‌کرده است:

[مجید زمانی] از سال ۱۳۹۰ تا ۱۳۹۵ مدیر مؤسس و اولین مدیرعامل شرکت تأمین سرمایه کاردان بوده است. در سال ۱۳۹۵ وی شرکت مدیریت سرمایه کیان را تأسیس کرد که با حضور شرکای توانمند، هم‌اکنون به یک هلدینگ مالی به نام گروه مالی کیان، با ۲۵ شرکت و صندوق زیرمجموعه و ۳۶۰ همکار و بیش از ۱۰ هزار میلیارد تومان دارایی تحت مدیریت تبدیل شده است. کیان در مهرماه ۱۴۰۰ در بورس تهران لیست شد و آماده عرضه به عموم است. وی همچنین نقش مؤثری در تأسیس و شکل‌گیری هلدینگ سرآوا، اولین صندوق جسورانه کشور، و همچنین اولین سرمایه‌گذاری‌های بزرگ استارت‌آپی آن از جمله در دیجی کالا و کافه بازار داشته است. او همچنین هم‌ بنیانگذار شرکت هماپی بود که در سال ۱۳۹۷ به دیجی کالا فروخته شد.

روزنامه اینترنتی فراز هم در این موضوع نوشت:

تمام این اطلاعات در کنار یکدیگر، پازل احتمالات توقیف ساختمان «یونیک» را تکمیل می‌کند. ساختمانی که در اختیار گروه مالی کیان بوده و دفتر رسانه «فردای اقتصاد» نیز در آن واقع شده است. البته باید گفت که تا زمان اعلام مقامات و نهادهای رسمی، تمام این‌ها در حد گمانه‌زنی‌های رسانه‌ای است اما به گفته تعدادی از کاربران شبکه‌های اجتماعی و همچنین با بررسی زنجیره اطلاعات، می‌توان احتمال داد که مقصود قوه قضاییه از «حوزه دیگر»، ارتباطات صاحب‌امتیاز رسانه فردای اقتصاد با «مجید زمانی»‌ باشد.

رادیو فردا نوشت حبس کارکنان «فردای اقتصاد» در ساختمان این رسانه و بی‌خبری از آن‌ها تازه نیست و افزود:

پیگیری‌های رادیو فردا حاکی است هفته گذشته نیز پلیس امنیت اقتصادی به ساختمان «شرکت پردازش اطلاعات مالی مبنا» یورش برد و به همین شیوه که روز گذشته انجام شده، آن‌ها را در ساختمان نگه داشته و در نهایت ۷ یا ۸ نفر را بازداشت و پس از آگاهی شاپور به زندان اوین منتقل کرده است.

شرکت پردازش اطلاعات مالی مبنا ابزارهای مجازی فعالیت‌های اقتصادی تولید می‌کند. وب‌سایت رسمی این شرکت وب‌سایت «ره‌آورد۳۶۵» را مهم‌ترین تولید آنان معرفی کرده است که ادعا می‌کند ۳۰۰هزار مشترک دارد و فعالیت‌های بورس را در ایران دنبال می‌کند:

ره‌آورد۳۶۵، بزرگ‌ترین بانک اطلاعات مالی و معاملاتی شرکت‌‏های پذیرفته شده در بورس و فرابورس ایران (بیش‌از ۲۲ سال) به‌همراه مجموعه کاملی از ابزارهای تحلیل تکنیکال و بنیادی در سال ۱۳۹۵ ارائه شده است.

الاهه خسروی، روزنامه‌نگار در ایکس همچنین یادآور شد که در سال ۱۳۸۸ این اتفاق برای تحریریه روزنامه «کلمه» رخ داده بود:

چند روز بعد از انتخابات ۸۸، همین کاری که با فردای اقتصاد کردند با تحریریه روزنامه کلمه هم کردند.هر کی اون داخل بود رو گرفتند، ما هم تا صبح جلوی در روزنامه بودیم که ولشون کنند. بعد فهمیدیم همون شبونه همه رو بردن اوین. دیگه بازداشت تکی روزنامه‌نگارها ارضاشون نمی‌کنه تحریریه می‌برن.

از فردای اقتصاد چه می‌دانیم؟

این رسانه با شعار «رسانه مرجع روندهای اقتصادی» پیش‌تر با نام تلویزیون اینترنتی «بورسا» از ۱۳۹۹ مشغول به کار بود و از مرداد ۱۴۰۱ با نام «فردای اقتصاد» فعالیت می‌کند. توجه این رسانه به انتشار متن و تولیدات چندرسانه‌ای مرتبط به اقتصاد است. بخش‌های اصلی وب‌سایت این رسانه، در میان دیگر عناوین شامل بر اقتصاد کلان، صنعت و تجارت، بورس و مسکن است.

سردبیر این رسانه علی میرزاخانی است که پیش‌تر سردبیر روزنامه «دنیای اقتصاد» بود.

آدرس فردای اقتصاد در تهران، میدان آرژانتین، خیابان الوند، پلاک ۱۹، طبقه اول است. گفته می‌شود نزدیک به ۳۰ خبرنگار در این رسانه کار می‌کنند.