براساس گزارش مؤسسه کوپرنیک، سازمان نظارت آب و هوایی اتحادیه اروپا، برای اولین بار از فوریه سال ۲۰۲۳ تا ژانویه ۲۰۲۴، میانگین دمای جهانی ۰,۶۴ درجه بالاتر از دوره مرجع از سال ۱۹۹۱ تا ۲۰۲۰ بود. این میزان افزایش دما همچنین در مقایسه با دوران پیشاصنعتی قرن نوزدهم ۱,۵۲ درجه سانتی‌گراد بوده است.

این بدان معناست که گرمایش زمین از میزان توافق‌شده در پیمان اقلیمی پاریس در سال ۲۰۱۵ فراتر رفته است. در توافق‌نامه پاریس، جامعه بین‌المللی موافقت کرده بود که در صورت امکان، افزایش گرمایش زمین را نسبت به دوران پیشاصنعتی به ۱,۵ درجه سانتی‌گراد محدود کند.

گزارش مؤسسه کوپرنیک می‌گوید سال ۲۰۲۳ گرم‌ترین سال از زمان شروع ثبت دما بوده است. بر این اساس، سال گذشته میلادی ۱,۴۸ درجه سانتی‌گراد گرمتر از میانگین سال‌های ۱۸۵۰ تا ۱۹۰۰ (پیشاصنعتی) بود.

این مؤسسه نظارتی همچنین افزوده است که ماه ژانویه ۲۰۲۴ گرم‌ترین ماه ژانویه از زمان شروع ثبت آمار اقلیمی بوده است. براین اساس، دمای هوای این ماه در سطح زمین به‌طور میانگین ۱۳,۱۴ درجه سانتی‌گراد ​​بوده و این میزان ​​۰,۷ درجه بیشتر از میانگین دوره مرجع از ۱۹۹۱ تا ۲۰۲۰ است.

همچنین این میزان در مقایسه با گرم‌ترین ماه ژانویه که در سال ۲۰۲۰ ثبت شد، ۰,۱۲ درجه بیشتر بود.

داده‌های مؤسسه کوپرنیک به سال ۱۹۵۰ برمی‌گردد، اما برخی از داده‌های پیش از این تاریخ نیز در دسترس هستند. براین اساس، میانگین دمای ماه ژانویه ۲۰۲۴، ۱,۶۶ درجه بالاتر از میانگین دمای تخمینی ماه‌های ژانویه بین سال‌های ۱۸۵۰ تا ۱۹۰۰ بود.

یادآوری کاهش گازهای گلخانه‌ای

سامانتا برگس، معاون مدیر مؤسسه کوپرنیک خواستار کاهش سریع انتشار گازهای گلخانه‌ای شد. او گفت این تنها راه برای جلوگیری از افزایش دمای جهانی است.

یوهان راکستروم از مؤسسه تحقیقات تأثیرات اقلیمی پوتسدام گفت: «۱,۵ درجه سانتی‌گراد رقم بسیار بالایی است و از نظر امواج گرما، خشکسالی، سیل، افزایش طوفان و کمبود آب در سراسر جهان به ما آسیب جدی می‌زند». راکستروم از «هشدار به بشریت» سخن گفت.

پس از سوخت‌های فسیلی استفاده از زمین دومین منبع اصلی انتشار گازهای گلخانه‌ای و عامل اصلی از بین رفتن تنوع زیستی است. استفاده بیش از حد از کودها و تخریب زمین‌های پوده‌زار، عامل هر دو بحران هستند.

کمیسیون اروپا در ژوئیه سال گذشته میلادی اولین قانون خاک این قاره را ارائه داد. یکی از هدف‌های این قانون کاهش گرمایش جهانی از طریق احیای خاک است.