به‌گزارش رویترز، یحیی رسول، سخنگوی فرمانده کل نیروهای مسلح عراق پنج‌شنبه ۱۹ بهمن / ۸ فوریه گفت، حملات مکرر آمریکا به گروه‌های مسلح تحت حمایت ایران در عراق، دولت را برای پایان دادن به مأموریت ائتلاف تحت رهبری ایالات متحده در این کشور تحت فشار قرار می‌دهد.

رسول در بیانیه‌ای گفت ائتلاف بین‌المللی به رهبری آمریکا «به عامل بی‌ثباتی در عراق تبدیل شده و عراق را به کشاندن به سمت چرخه درگیری تهدید می‌کند».

شب گذشته (چهارشنبه) در انفجار یک خودرو در منطقه المشتل واقع در شرق بغداد، ابوباقر الساعدی، مسئول اطلاعات و محمدصابر الساعدی، مسئول روابط خارجی کتائب حزب‌الله عراق کشته شدند. گفته می‌شود که افراد کشته‌شده مستقیماً در حملات‌ به نیروهای آمریکایی در منطقه دست داشتند.

ستاد فرماندهی مرکزی ایالات متحده آمریکا (سنتکام) شامگاه چهارشنبه با انتشار بیانیه‌ای مسئولیت این حمله را برعهده گرفت. در بیانیه ضمن تأکید بر این‌که عملیات فوق تلفات غیرنظامی نداشته است گفته شده که آمریکا به اتخاذ اقدامات لازم برای پشتیبانی از مردم خود ادامه می‌دهد و در برخورد با کسانی که امنیت نیروهای آمریکایی را تهدید می‌کنند، تردید نخواهد کرد.

پیش از انتشار این بیانیه، وزارت دفاع آمریکا اعلام کرده بود که از حمله به بغداد اطلاع دارد و در این‌باره اطلاع‌رسانی خواهد کرد.

یحیی رسول در بیانیه خود افزود نیروهای آمریکایی بدون توجه به جان شهروندان غیرنظامی و قوانین بین‌المللی، آشکارا عملیات ترور انجام دادند. او گفت ایالات متحده با چنین اقدامی، «صلح در جامعه را به خطر می‌اندازد و حاکمیت عراق را نقض می‌کند و جان مردم عراق را به خطر می‌اندازد و خطرناکتر از آن این‌که ائتلاف بین‌المللی کاملاً از دلایل و هدف‌هایی که برای آن در عراق حضور دارد، فراتر می‌رود».

ائتلاف نظامی بین‌المللی به رهبری ایالات متحده در عراق برای مبارزه با داعش تشکیل شده است. آمریکا دو هزار و ۵۰۰ سرباز در عراق دارد که به نیروهای محلی برای جلوگیری از تجدید حیات گروه «دولت اسلامی» (داعش) مشاوره می‌دهند و به آن‌ها کمک می‌کنند.

از زمان آغاز جنگ اسرائیل و حماس در غزه در ماه اکتبر، عراق و سوریه تقریباً هر روز شاهد حملات گروه‌های مسلح تحت حمایت ایران و نیروهای آمریکایی مستقر در منطقه بوده‌اند.

فرماندهی ستاد عملیات مشترک عراق نیز تأکید کرد که حمله جدید آمریکا به بغداد تفاهم‌های دو طرف را از بین می‌برد.

پیش از آن، واحد اطلاع‌رسانی امنیتی عراق نیز اعلام کرده بود که پهپاد آمریکا با نقض حریم هوایی عراق و نقض حاکمیت این کشور خودرو حامل دو فرمانده حشد الشعبی را هدف حمله قرار داد.

واکنش نیروهای شیعه در عراق و اسلام‌گرایان منطقه

شماری از شخصیت‌ها و گروه‌های شیعه عراقی نیز به کشته‌شدن دو فرمانده کتائب حزب‌الله در حمله پهپادی آمریکا در بغداد واکنش نشان دادند.

سازمان حشد الشعبی در بیانیه‌ای کشته شدن ابوباقر الساعدی را اعلام و او را «شهید» خطاب کرد.

قیس الخزعلی، دبیرکل عصائب اهل حق خواستار درخواست رسمی عراق به شورای امنیت برای خروج فوری نیروهای خارجی شد.

کتائب حزب‌الله عراق کشته شدن ابوباقر الساعدی را «تبریک» گفت و تأکید کرد که این اقدام منجر به «ثبات در راه و روش جهادی» آن‌ها می‌شود.

گروه النجباء، یکی از گروه‌های شبه‌نظامی تشکیل‌دهنده حشد الشعبی نیز در بیانیه‌ای نوشت: «این جنایت‌ها بدون مجازات نخواهد ماند و زمان آن را وقتی خواهید دانست که صبر ما لبریز شود. منتظر واکنش بمانید. ما زمان و مکان مناسب را انتخاب خواهیم کرد.»

ابو آلاء الولائی، دبیرکل کتائب سیدالشهداء از «مقاومت اسلامی» در عراق خواست انتقام خون کشته‌شدگان  را بگیرد.

چارچوب هماهنگی نیروهای سیاسی شیعه عراق نیز در واکنش به حمله جدید آمریکا بر لزوم تداوم تلاش‌های دولت برای پایان دادن به مأموریت ائتلاف بین‌المللی و حفظ امنیت تأکید کرد.

چارچوب هماهنگی در بیانیه خود گفت این حمله در تعارض با مأموریت‌های مشخص‌شده برای نیروهای ائتلاف بین‌المللی است.

حماس و جهاد اسلامی فلسطین نیز روز پنج‌شنبه با انتشار بیانیه‌های جداگانه‌ای حمله پهپادی آمریکا به شرق بغداد را محکوم کردند. حماس این اقدام را در راستای «نقشه رژیم صهیونیستی (اسرائیل) و پروژه‌های توسعه‌طلبانه آن» دانست و جهاد اسلامی هم هدف این حمله را شعله‌ور کردن درگیری در منطقه و حمایت از اسرائیل خواند.

حزب‌الله لبنان نیز همچون حماس و جهاد اسلامی حمله آمریکا را محکوم کرد و نوشت «این اقدام در چارچوب ادامه جنایت‌هایی است که نیروهای اشغالگر آمریکایی علیه ملت‌های ما در عراق و سوریه و یمن انجام داده‌اند».

حوثی‌های یمن نیز با صدور بیانیه‌ای حمله آمریکا را «تجاوز جنایتکارانه» خواندند و آن را محکوم کردند.

ناصر کنعانی، سخنگوی وزارت امور خارجه ایران نیز در بیانیه‌ای اقدام آمریکا را محکوم کرد و آن را «نقض حاکمیت ملی» و «تمامیت ارضی عراق» و مخالف قوانین و مقررات بین‌المللی دانست.