شش ماه پس از بازداشت وریشه مرادی، عضو جامعه آزاد زنان شرق کردستان (کژار)، دادگاه انقلاب تهران او را به «بغی» متهم کرد؛ اتهامی که ممکن است به صدور محکومیت قضایی سنگین و حتی اعدام بینجامد.

شبکه حقوق بشر کردستان، مستقر در پاریس گفت که شعبه پنجم بازپرسی دادگاه انقلاب تهران پس از دو مرتبه «تفهیم اتهام» به وریشه مرادی، پرونده او را با اتهام «بغی» به دلیل عضویت در حزب حیات آزاد کردستان (پژاک) به شعبه ۱۵ دادگاه انقلاب تهران به ریاست ابوالقاسم صلواتی ارجاع داده است.

وریشه مرادی در ۱۰ مرداد ۱۴۰۲ به دست مأموران امنیتی بازداشت شد. او را از آن زمان بدون اینکه حق دسترسی به وکیل و ملاقات داشته باشد، در بازداشتگاه‌های دو زندان سنندج و اوین تهران حبس کرده‌اند.

به گفته شبکه حقوق بشر کردستان، وریشه مرادی برای اعتراف اجباری در زندان شکنجه و ضرب و شتم شده است.

انجمن بی‌تاوان استان آذربایجان غربی که با حمایت نهادهای امنیتی به تبلیغ و انتشار اخبار دروغین علیه گروه‌های کرد در ایران و ترکیه می‌پردازد آبان ۱۴۰۲، سه ماه پس از بازداشت مرادی، خبر بازداشت او و دو تن دیگر را بدون اعلام زمان دستگیری منتشر کرد و مدعی شدند که آنها در درگیری با نیروهای نظامی جمهوری اسلامی در بانه «به دام افتاده‌اند». این خبر را هم پژاک و هم کژار تکذیب کردند.

کژار همان زمان بازداشت وریشه مرادی با نام سازمانی جوانا سنه را «ناپدیدسازی قهری» دانسته و گفته بود که مسئولیت جان این زندانی با جمهوری اسلامی ایران است.

نهادهای امنیتی و اطلاعاتی جمهوری اسلامی ایران پس از سرکوب خونین خیزش زن، زندگی، آزادی چندین تن از بازداشت شدگان را به محاربه و فساد فی‌الارض متهم و به استناد همین اتهام ساختگی به اعدام محکوم کردند.

پیش از این هم منابع نزدیک به فعالان حقوق بشر گفته بودند مرضیه فارسی و فروغ تقی‌پور به اتهام همکاری با یکی از گروه‌های مخالف جمهوری اسلامی با اتهام بغی که می‌تواند به صدور حکم قضایی سنگین بیانجامد، محاکمه شده‌اند.