در فاصله کمتر از یک ماه تا برگزاری انتخابات دوازدهمین دوره مجلس شورای اسلامی و ششمین دوره خبرگان رهبری، صدا و سیما جمهوری اسلامی ۲۰۰ کانال تلویزیونی برای تبلیغات نامزدهای انتخابات راه‌اندازی شده است.

خبرگزاری رسمی دولت جمهوری اسلامی ایران (ایرنا)، نوشت که این ۲۰۰ کانال تلویزیونی با دستور ابراهیم رئیسی، رئیس جمهوری اسلامی ایران که برای انتخابات خبرگان رهبری باید در استان خراسان جنوبی با خودش رقابت کند، افتتاح شده است.

پیمان جبلی، رئیس سازمان صدا و سیما جمهوری اسلامی در آئین راه‌اندازی ۲۰۰ کانال تلویزیونی ویژه انتخابات، دوره فعالیت این کانال‌ها را هفت روز اعلام کرد و گفت:

کانال‌های انتخاباتی به صورت بیست و چهار ساعته در اختیار نامزدها قرار داده شده است.

صدا و سیما که افزایش بودجه سالانه آن با انتقاد دولت همراه شده بود، قرار است این کانال‌های تلویزیونی را در برابر دریافت هزینه در اختیار نامزدها قرار بدهد.

گزارش‌های تایید نشده قیمت تبلیغات در این کانال‌ها را بین پنج میلیون تا ۱۵۰ میلیون تومان عنوان کرده اند.

راه‌اندازی شبکه‌های تلویزیونی پرشمار بخش دیگری از سیاست‌های حکومت برای «ترغیب مردم به مشارکت» و نمایش پررونق بودن انتخاباتی است که بر اساس نتایج نظرسنجی‌های منتشرشده با کمترین اقبال عمومی روبرو است.

در هفته‌های گذشته «خبرآنلاین» که به علی لاریجانی، رئیس اسبق مجلس شورای اسلامی نزدیک است، نتایج یک نظرسنجی انجام‌شده از سوی یک مرکز دولتی را منتشر کرد که نشان می‌داد مشارکت در تهران حدود ۱۵ درصد، در استان تهران ۲۲ درصد و در سراسر کشور ۳۰ درصد است. خبرآنلاین به فاصله کوتاهی گفت که به دلیل یک تماس تلفنی مجبور به حذف این خبر شده است.

این مرکز دولتی گفته بود که از هر هشت نفر که مورد پرسش قرار گرفتند، تنها یک نفر حاضر به پاسخگویی به سوال‌ها شد، در حالی که قبلا از هر دو و نیم نفر یک نفر و سپس از هر پنج نفر یک نفر پاسخگوی بودند.

آذر ۱۴۰۲ نیز رئیس جهاددانشگاهی گفته بود که ۳۶ درصد شرکت‌کنندگان در نظرسنجی مرکز افکارسنجی دانشجویان ایران (ایسپا)، گفته‌اند که به طور قطع در انتخابات شرکت نمی‌کنند و ۲۷٬۹ درصد هم گفته‌اند حتمن در انتخابات شرکت می‌کنند.

انتخابات اسفند ۱۴۰۲ نخستین انتخابات پس از خیزش سراسری زن، زندگی، آزادی در اعتراض به قتل ژینا (مهسا) امینی به دست نیروهای حکومتی در شهریور ۱۴۰۱ است که برای حداقل چهار ماه در سراسر ایران جریان داشت.

حکومت با سرکوب خونین در خیابان، بازداشت ده‌ها هزار تن در مناطق مختلف، صدور و اجرای حکم اعدام برای معترضان، مردمان خشمگین را از خیابان به خانه راند اما نتوانست مانع تداوم نارضایتی گسترده شود.

در چنین وضعیتی که برآوردهای اولیه بیانگر کاهش شدید مشارکت در انتخابات است، مقام‌های ارشد حکومتی، از علی خامنه‌ای و فرماندهان نظامی تا مدیران دولتی در سطح ارشد و استانی، خواستار افزایش حضور «مردم» در انتخابات هستند. معاون حقوقی رئیس دولت جمهوری ایران ۱۷ بهمن بدون اینکه مستند ادعای خود را مشخص کند، مدعی افزایش میل به مشارکت در انتخابات شد:

فضای مناسب‌تری نسبت به گذشته در حال شکل‌گیری است و این وضع، نشان از سرعت رشد مشارکت دارد.

علی خامنه‌ای، رهبر جمهوری اسلامی ایران که احتمال می‌رود ششمین مجلس خبرگان رهبری تکلیف جانشین او را نیز مشخص کند تا به حال چند مرتبه خواهان حضور «همگان» در انتخابات شده است.

انتخابات دوازدهمین دوره مجلس شورای اسلامی و ششمین دوره خبرگان رهبری ۱۱ اسفند ۱۴۰۲ برگزار خواهد شد. شورای نگهبان به عنوان متولی تایید صلاحیت داوطلبان نامزدی انتخابات صلاحیت بسیاری از افراد غیرهمسو با دولت ابراهیم رئیسی و رهبر جمهوری اسلامی را تایید نکرده است. حسن روحانی، رئیس جمهوری پیشین، مصطفی پورمحمدی، وزیر اسبق کشور در دوره ریاست جمهوری محمود احمدی‌نژاد و چند تن دیگر از مقام‌های حکومتی سابق از جمله داوطلبان رد‌صلاحیت‌شده هستند.

جناح‌های موسوم به اصلاح‌طلبان و اعتدالیون که از حکومت هرچه بیشتر بیرون رانده شده‌‌اند، هنوز به یک تصمیم مشترک برای مشارکت یا تحریم انتخابات ۱۴۰۲ نرسیده‌اند. برخی از احزاب و گروه‌های عضو این جبهه گفته‌اند که با نامزدهای محدود حضوری فعال در انتخابات خواهند داشت. بخش دیگری اما در مواضعی مبهم به صورت همزمان هم از رای دادن حمایت کرده‌اند و هم گفته‌اند که امکان مشارکت در انتخابات را ندارند.