مقام‌های قضایی جمهوری اسلامی ایران خواستار اشد مجازات برای یوهان فلودروس شده‌اند. خواهر او به گاردین گفت نگران است که برای برادرش مجازات حبس ابد یا اعدام تعیین کنند.

اینگرید فلودروس، خواهر یوهان فلودروس که از آوریل ۲۰۲۲/ اردیبهشت ۱۴۰۱ در ایران حبس شده است، گفت: «اگر حکم اعدام یا حبس ابد صادر کنند، تعجب نمی‌کنم چرا که این همان چیزی است که انتظار دارد».

یوهان فلودروس، دیپلمات سوئدی و کارمند اتحادیه اروپا بهار ۱۴۰۱ در سفر به ایران بازداشت شد. خانواده او می‌گویند که او برای دیدار با دوستانش که در سفارت سوئد در ایران کار می‌کنند به تهران سفر کرده بود. قوه قضاییه جمهوری اسلامی اما این شهروند سوئدی را به «افساد فی‌الارض از طریق اقدام علیه امنیت کشور و تمامیت ارضی جمهوری اسلامی با وسع گستردگی و به صورت تشکیلاتی و همکاری اطلاعاتی با رژیم اشغالگر صهیونیستی [عنوانی که جمهوری اسلامی برای اسرائیل به کار می‌برد] و همچنین اجتماع و تبانی به قصد ارتکاب جرم علیه امنیت کشور» متهم کرده است.

مرکز رسانه‌ای قوه قضاییه جمهوری اسلامی ۹ بهمن همزمان با انتشار خبری کوتاه از چهارمین جلسه دادگاه رسیدگی به اتهامات فلودروس، گفته بود که به او و کلایش یک هفته فرصت داده شده است تا آخرین دفاع خود را ارائه دهند.

فرصت یک هفته‌ای پیش از آغاز تعطیلات چند روزه به پایان رسیده است و از همین رو خواهر او نگران است که دادگاه طی روزهای آینده یک مجازات سنگین چون اعدام یا حبس ابد برای برادرش تعیین کند. اینگرید فلودروس، همزمان با تایید بر بی‌گناهی برادرش، گفت خانواده‌اش اطمینان دارند که از او «به عنوان مهره‌ای در یک بازی سیاسی سوء استفاده شده است».

این بخش از سخنان او به تنش در روابط ایران و سوئد پس از بازداشت و محاکمه حمید نوری، یکی از شکنجه‌گران زندان‌های جمهوری اسلامی در دهه ۶۰ خورشیدی اشاره دارد. دادگاه استکهلم نوری را به حبس ابد محکوم کرده است. در جریان رسیدگی به اتهام‌های او بسیاری از جان به در بردگان از زندان‌های جمهوری اسلامی در سال ۱۳۶۷ و خانواده زندانیان اعدام شده که عضو سازمان مجاهدین خلق یا گروه‌های چپ بودند، علیه نوری شهادت دادند.

خواهر فلودروس از وزارت خارجه سوئد خواست «از همه ابزارهای موجود استفاده کند» تا برادرش آزاد شود.

دولت سوئد پیش از این از ایران خواسته بود که کارمند پیشین اتحادیه اروپا را آزاد کند. سخنگوی وزارت خارجه این کشور بار دیگر خواستار آزادی فوری فلودروس شد:

هیچ دلیلی برای بازداشت او وجود ندارد چه برسد به محاکمه‌اش.

این مقام سوئدی گفت تا زمانی که فلودروس به خانه بازنگشته است، دست از کار نخواهند کشید اما برای جلوگیری از پیچیده شدن روند پیگیری، اقدام‌هایشان را علنی نمی‌کنند.

جمهوری اسلامی ایران در تلاش است حمید نوری (عباسی) را با شهروندان سوئدی زندانی شده در ایران مبادله کند؛ راهی که پیش از این اسدالله اسدی را، دیپلمات ایرانی زندانی‌شده در بلژیک که برای انفجار در گردهمایی سالانه سازمان مجاهدین خلق برنامه‌ریزی کرده بود، نجات داد و به ایران بازگرداند.

علاوه بر فلودروس، احمدرضا جلالی شهروند دو تابعتی ایرانی و سوئدی و یک شهروند دیگر سوئد که هنوز نامش افشا نشده است در ایران حبس شده‌اند.