شهاب نادعلی جوزانی، متهم سیاسی که هم‌اکنون در زندان اوین محبوس است، توسط شعبه ۲۶ دادگاه انقلاب تهران از بابت اتهام «بغی» به اعدام محکوم شد. شهاب نادعلی، فرزند شمس اله، متولد ۱۳۶۱، متاهل، پدر یک دختر ۱۲ ساله، اهل و ساکن همدان است. او قبل از بازداشت به شغل کارگری مشغول بوده است.

به گزارش هرانا؛ ارگان خبری مجموعه فعالان حقوق بشر در ایران، این زندانی سیاسی هم‌چنین به اتهام «اجتماع و تبانی به قصد ارتکاب جرم علیه امنیت کشور» به پنج سال حبس تعزیری با احتساب ایام بازداشت قبلی محکوم شد.

حکم اعدام به اتهام «بغی از طریق عضویت در جمعیت های معارض کشور (گروهک منافقین)» از سوی قاضی ایمان افشاری صادر و به وکلای آقای نادعلی ابلاغ شده است.

هرانا نوشته است که حسام الدین الوانی، متهم ردیف دوم این پرونده از بابت اتهام «اجتماع و تبانی به قصد ارتکاب جرم بر ضد امنیت کشور» تبرئه شد.

بر پایه این گزارش، درخواست فرجام‌خواهی نسبت به حکم صادر شده از سوی محمدصالح نقره‌کار، یکی از وکلای آقای نادعلی، ثبت شده است.

شهاب نادعلی جوزانی ۱۷ خرداد ۱۴۰۲، به دست ماموران اداره اطلاعات در همدان بازداشت و هم‌اکنون در بند چهارم زندان اوین بسر می‌برد.

پیش‌تر نیز هرانا به مناسبت فرا رسیدن سالگرد انقلاب ۵۷، با انتشار لیستی از زندانیان سیاسی و امنیتی محکوم به اعدام گزارش کرده بود که دست‌کم ۳۴ زندانی سیاسی یا امنیتی دیگر در زندان‌های ایران زیر تیغ اعدام به‌سر می‌برند.

عباس (مجاهد) کورکوری، رضا رسایی، انور خضری، کامران شیخه، خسرو بشارت، فرشید حسن زهی، منصور دهمرده، جمشید شارمهد، محمد زین الدینی، ادهم نارویی، محمدجواد وفایی ثانی، عباس دریس، احمدرضا جلالی، یوسف احمدی، منصور رسولی، نائب عسکری، مهران بهرامیان، فاضل بهرامیان، علی مجدم، محمدرضا مقدم، معین خنفری، حبیب دریس، عدنان غبیشاوی، سالم موسوی، فرهاد شاکری، عیسی عیدمحمدی، عبدالرحمان گرگیج، عبدالحکیم عظیم گرگیج، تاج محمد خرمالی، مالک علی فدایی نسب، امیر رحیم پور، مالک داورشناس و علی عبیداوی از جمله این زندانیان‌اند که مدت‌هاست در زندان‌های شیبان اهواز، دیزل آباد کرمانشاه، قزلحصار کرج، زاهدان، وکیل آباد مشهد، ماهشهر، اوین، سنندج، ارومیه و دستگرد اصفهان محبوس هستند.

محاربه، افساد فی الارض، بغی و جاسوسی از جمله اتهاماتی است که منجر به صدور حکم اعدام برای این افراد شده است.

در ایران شمار اعدام‌ها و صدور حکم اعدام به ارقام نگران‌کننده‌ای رسیده است. به گزارش هرانا، خبرگزاری مجموعه فعالان حقوق بشر در ایران، در طی ماه ژانویه سال جاری میلادی، ۳۵ متهم در ایران به مرگ محکوم شدند، این تعداد در بیش از ۱۲ ماه گذشته یک رکورد محسوب می‌شود. همچنین در همین ماه ۸۶ فرد نیز اعدام شدند.

براساس این گزارش، اجرای حکم اعدام و صدور احکام اعدام از ژانویه ۲۰۲۳ تا ژانویه ۲۰۲۴ نشان می‌دهد که تعداد اعدام‌های اجرا شده به طور مستمر از شمار احکام اعدام جدید صادر شده بیشتر بوده است.

حکومت ایران با وجود درخواست‌های بین‌المللی برای لغو مجازات اعدام، به‌ویژه برای جرائم غیرجدی، همچنان به اجرای اعدام ادامه می‌دهد. جمهوری اسلامی ایران از صدور و اجرای حکم اعدام همچنین به‌عنوان ابزاری برای سرکوب مخالفان استفاده می‌کند.