عراق روز یکشنبه ۲۲ بهمن/ ۱۱ فوریه اعلام کرد که مذاکرات با ایالات متحده در مورد آینده ائتلاف ضد‌داعش را از سر گرفته و ابراز امیدواری کرد که این مذاکرات دچار اختلال و وقفه نشود و به زودی به نتیجه برسد.

دور اول گفت‌وگوها در ۲۷ ژانویه آغاز شد، اما پس از حمله پهپادی مقاومت اسلامی عراق در روز بعد به پادگانی در اردن که به کشته شدن سه سرباز آمریکایی انجامید و حملات تلافی‌جویانه ایالات متحده که متعاقب آن صورت گرفت، این مذاکرات به حالت تعلیق درآمد.

ژنرال یحیی رسول، سخنگوی نظامی نخست‌وزیر عراق در بیانیه‌ای گفت: «کمیسیون عالی نظامی عراق روز یکشنبه جلسات خود را با نیروهای ائتلاف بین‌المللی در بغداد از سر گرفت.»

وی افزود:

تا زمانی که هیچ خللی در فضای آرام این گفت‌وگوها ایجاد نشود، جلسات به صورت منظم برگزار می‌شود تا هر چه زودتر به کارهای کمیسیون (اجرایی) برسد.

رسول گفت که این نشست‌ها با هدف تعیین «چارچوب زمان‌بندی» برای «خروج» نیروهای ائتلاف از عراق، که منجر به پایان مأموریت آن‌ها می‌شود، برگزار شد.

ائتلاف نظامی به رهبری ایالات متحده در سال ۲۰۱۴ برای مبارزه با گروه دولت اسلامی (داعش) تشکیل شد. در آن زمان این گروه جهادی تقریباً یک‌سوم خاک عراق و سوریه را تصرف کرده بود.

نیروهای آمریکایی و متحدانش از اواسط اکتبر ۲۰۲۳ و آغاز جنگ در غزه بیش از ۱۶۵ بار در خاورمیانه در حملات مرتبط با جنگ اسرائیل و حماس هدف قرار گرفته‌اند.

مسئولیت اکثر حملات را مقاومت اسلامی در عراق بر عهده گرفته است که ائتلافی است از گروه‌های مورد حمایت سپاه قدس که می‌گویند به دلیل حمایت ایالات متحده از اسرائیل به پایگاه‌های نظامی آمریکا حمله می‌کنند.

ایالات متحده هم با چندین حمله مرگبار این گروه‌ها را هدف قرار داده و تلافی کرده است.

واشنگتن ۲۵۰۰ سرباز در عراق و حدود ۹۰۰ سرباز در سوریه به عنوان بخشی از ائتلاف ضدداعش دارد.

نیروهای این کشور به دعوت بغداد در عراق مستقر شده‌اند، اما نیروهای آمریکایی در سوریه در مناطق خارج از کنترل دولت این کشور مستقر هستند.

پنتاگون می‌گوید که در حال حاضر نیروهای آمریکایی در عراق به نیروهای دولتی کمک می‌کنند تا از ظهور مجدد هسته‌های داعش جلوگیری کنند.

سخنگوی نظامی دولت عراق در بیانیه روز یکشنبه خود گفت که اکنون گفت‌وگوها با آمریکا بر ارزیابی تهدید ناشی از داعش متمرکز شده است. گروهی که در عراق و سوریه شکست خورده است اما هنوز سلول‌های پنهان‌مانده‌ای دارد که هر از چندی حملاتی را انجام می‌دهند.

او افزود که این گفت‌وگوها همچنین بر «توانایی‌های نیروهای مسلح عراق» متمرکز بود.

به منظور یافتن جایگزینی برای ائتلاف بین‌المللی ضدداعش، مقام‌های عراقی خواهان همکاری نظامی دوجانبه با کشورهای عضو این ائتلاف هستند. اما این روند احتمالاً طولانی خواهد بود.

در بیانیه روز پنجشنبه ائتلاف ضدداعش آمده است که هدف اکنون «ارزیابی پیشرفت انجام شده در شکست جهادی‌ها» و «بحث در مورد آینده ائتلاف» است.