مقام‌های محلی طالبان اعلام کردند که یک گور دسته‌جمعی حاوی حدود ۱۰۰ جسد که گمان می‌رود مربوط به دوران دولت تحت حمایت شوروی در افغانستان باشد، در ولایت خوست واقع در شرق این کشور کشف شده است.

این گور روز شنبه گذشته، ۲۱ بهمن / ۱۰ فوریه در حین ساخت یک بند کوچک ذخیره‌ آب در منطقه ساربانی واقع در مرکز خوست پیدا شد.

بسم‌الله بلال، شهردار طالبان در خوست ضمن اعلام این خبر گفت کمیته‌ای برای بررسی این گور دسته‌جمعی تعیین شده است و در مدت دو روز جسدهای ۱۰۰ نفر شناسایی شده‌اند.

به‌گفته‌ او، در جریان بررسی این گور لباس‌های زنانه نیز کشف شده و معلوم شده است که در این گور دسته‌جمعی زن و مرد با هم دفن شده‌اند و همه غیرنظامی بوده‌اند.

بسم‌الله بلال به خبرگزاری فرانسه گفت: «براساس اطلاعات اولیه، این افراد پس از کشته‌شدن در سال ۱۳۵۸ شمسی (آوریل ۱۹۷۹ تا مارس ۱۹۸۰) در این‌جا دفن شده‌اند.»

برخی از ساکنان ولایت خوست نیز گفته‌اند که جسدهای کشف‌شده متعلق به این سال و دوره‌ حکومت حزب دموکراتیک خلق است.

مسئولان طالبان اعلام کرده‌اند که درباره‌ پیشینه‌ این گور تحقیق می‌کنند.

سلام شریفی که پدرش در دوران حکومت وابسته به اتحاد شوروی سابق ناپدید شد و جسدش هرگز پیدا نشد، به خبرگزاری فرانسه گفت: «در سال ۱۳۵۸ این افراد به شیوه‌ای بی‌رحمانه و وحشیانه توسط مقام‌های ظالم، و بدون محاکمه به این‌جا آورده شدند. آن‌ها شهید شدند و ما از نسل آن‌ها هستیم. این ظلمی است که تاریخ هرگز فراموش نخواهد کرد.»

ساکنان محل به کارگران کمک کردند تا جسدها را از محل خارج کنند و استخوان‌های بازمانده در گور را در کیسه‌هایی که روی گور را پوشانده بود، جمع کردند.

مندیر منگل یکی از ساکنان خوست گفت: «هیچ‌کس نمی‌داند این شهدا چه کسانی هستند. همه آن‌ها در خاک دفن شده‌اند و ما استخوان‌های آن‌ها را بیرون می‌آوریم و مرتب می‌کنیم.»

در طول چندین دهه جنگ و درگیری از سال ۱۹۷۹ میلادی، از جمله تهاجم شوروی به افغانستان، جنگ داخلی بعدی و حمله ایالات متحده آمریکا، چندین گور دسته‌جمعی در سراسر افغانستان کشف شده است.

در سال ۲۰۰۹ گور دسته‌جمعی دیگری از قربانیان دوران دولت تحت حمایت شوروی کشف شد که دست‌کم ۲۰ جسد در آن بود.

در سپتامبر سال ۲۰۲۲ نیز یک گور دسته‌جمعی حاوی بقایای جسد ۱۲ نفر در ولسوالی اسپین بولدک قندهار پیدا شد. این ولسوالی محل درگیری شدید نیروهای حکومت سابق افغانستان و طالبان در طول دو دهه شورش آن‌ها پیش از به دست گرفتن قدرت در سال ۲۰۲۱ بود.