قوه‌قضاییه می‌گوید ۱۵۰۰ شاکی تاکنون از «کورش کمپانی» و امیرحسین شریفیان، مدیر این شرکت شکایت کرده‌اند. در فضای مجازی تعداد شاکیان را تا ۲۰۰هزار نفر تخمین زده‌اند؛ یعنی دست‌کم ۳۴۵ میلیون تومان به جیب قوه‌قضاییه رفته است و با افزایش تعداد شکایت‌ها پول بیشتری نصیب این نهاد می‌شود. در حکومتی شفاف، این پول صرف تحقیق یا هزینه‌های دادستانی و دادگاه می‌شد. در جمهوری اسلامی بدبینی به فساد نظام می‌گوید که این پول را هم کسی بالا خواهد کشید.

به نام «کوروش کمپانی» شرکتی ثبت نشده است

این تفاوت عدد، همچنان نشان‌گر عدم شفافیت حکومت ایران است در مواجهه با یک کلاهبرداری که نگاه تمام کشور را به خود مشغول کرده است. فساد حاکم را هم می‌توان در واکنش‌های مدیران جمهوری اسلامی پیدا کرد؛ وزارت صنعت معدن تجارت (صمت) رسماً اعلام کرد مجوزی به «کورش کمپانی» نداده است، هرچند اتحادیه صنف فروشندگان تلفن و اتحادیه صنف دستگاهای مخابراتی تهران به آن مجوز داده بودند.

سخنگوی قوه‌قضاییه هم گفت شرکتی با نام «کوروش پردازان آی سا» با نام مدیر «کوروش کمپانی» در اداره کل ثبت شرکت‌ها پیدا می‌شود. «کوروش پردازان آی سا» با شماره ثبت مشخص، در ۸ بهمن ۱۳۹۹ به ثبت رسیده است. واکنش فضای مجازی ساده بود: پس چگونه شرکتی که ثبت نشده، رسمی نیست و مجوز حکومت را ندارد می‌تواند تبلیغ بفروشد یا بیلبورد اجاره کند؟

تصویری از مجوز کسب امیرحسین شریفیان که وب‌سایت خبری جماران منتشر کرد

به زبان ساده، برخی کاربران می‌گویند لابد پای مدیران حکومتی هم در این کلاهبرداری باز شده است. آن‌ها مشخصاً به سپاه پاسداران انقلاب اسلامی و مدیران آن مشکوک هستند.

این شک، در بازنشر ویدیوهای صف طولانی افرادی که برای ثبت شکایت از «کوروش کمپانی» حاضر شده‌اند،‌ نمایان است، یک مثال آن کاربر «ممد پوری» در ایکس که نوشت:

پنیر مفت تو تله موشه، هرچند اینم تقصیر آخوندهاست.

وزارت صمت: «در اعطای مجوزهای کسب، باید حداکثر تسهیل صورت گیرد»

وب‌سایت خبری تابناک در گزارش «واکنش وزارت صمت به کلاهبرداری کوروش کمپانی؛ صرفا مجوز «فروش» داشته نه «پیش‌فروش» \ اینمادِ کوروش کمپانی چگونه صادر شد» بیانیه وزارت صمت را منتشر کرده است.

وزارت صمت یادآور می‌شود که مجوزی برای «کوروش کمپانی» صادر نکرده و تنها اینماد (برچسب اعتماد الکترونیکی که نشانگر اعتبار فروشنده مجازی برابر مجوز آن از وزارت صمت است) به این شرکت داده که برابر مراحل آن، استعلام سوءپیشینه از نیروی انتظامی هم انجام شده است. همزمان وزارت صمت یادآور می‌شود برابر «قوانین جدید مصوب مجلس» و «ابلاغیه‌های مرکز مقررات‌زدایی وزارت اقتصاد»، «در اعطای مجوزهای کسب، باید حداکثر تسهیل صورت گیرد و این الزام قانون است» و می‌افزاید این شرکت «صلاحیت جمع‌آوری پول از مردم» یا همان پیش‌فروش را ندارد:

نکته مهمی که باید مورد توجه قرار گیرد این است که نه در مجوز‌های صنفی که اتحادیه‌ها به این شرکت اعطا کرده‌اند و نه در نماد تجارت الکترونیکی شرکت، هیچ گونه عنوان «پیش فروش» به چشم نمی‌خورد و صرفاً مجوز «فروش» به شرکت داده شده و «پیش فروش» نیاز به مجوز مالی جداگانه‌ای دارد که باید از دستگاه ذیربط اخذ می‌شده و این شرکت فاقد آن مجوز بوده است.

آزاده مختاری، خبرنگار در واکنش این بیانیه در ایکس نوشت:

وزارت صمت تاکید کرده كوروش كمپانی از این وزارتخانه مجوز نداشته است. مجوز نداشته چطور و بر اساس چه مجوزی بیلبورد تبلیغاتی داشته؟ مجوز نداشته چطور همه جا و در همه فضاهای تبلیغاتی، از همه پتانسیل‌های تبلیغ و جلب اعتماد مردم، استفاده کرده و کسی توجه نکرده تا مالک از مرز خارج شده؟

قوه‌قضاییه: «سرباز فراری بود، پنج ماه پیش از ایران رفته بود»

خبرگزاری میزان وابسته به قوه‌قضاییه در گزارش «سخنگوی دستگاه قضا: مدیرعامل کوروش کمپانی ۵ ماه قبل از کشور خارج شده است»، به نقل از مسعود ستایشی، سخنگوی این نهاد گفت:

  • «کوروش کمپانی» مجوزی از اداره کل ثبت شرکت‌ها نداشته،
  • معلوم نیست کلاهبرداری از چند نفر صورت گرفته،
  • وزارت اطلاعات آبان ۱۴۰۲ به آنها در مورد این شرکت هشدار داده بوده،
  • ۵ ماه پیش مدیر این شرکت از ایران خارج شده،
  • اموال او ضبط شده و به اتهام «کلاهبرداری» تحت تعقیب است،
  • تا دو هفته پیش هیچگونه شکایتی علیه مدیر یا این شرکت نداشتیم،
  • ۱۵۰۰ نفر از ۲۸ آبان تاکنون شکایت کرده‌اند،
  • سلبرتی‌ها پول تبلیغ این شرکت را به صندوق دولت برگردانند،
  • شریفیان سرباز فراری است «البته برای تأسیس شرکت‌ها و مؤسسات نیاز به اخذ کارت پایان خدمت نیست»،
  • یکی از منسوبان مدیر – احتمالا پدر او – به اتهام «معاونت در بزه کلاهبرداری» بازداشت شده است.

ستایشی تاکید می‌کند که بایستی بررسی‌ صورت بگیرد و نتیجه آن جواب بسیاری از سوالات را بدهد. خیلی هم خوب، اما نمی‌گوید چگونه یک سرباز فراری، با اسم و چهره خود به‌شکل گسترده چه در فضای مجازی و چه در دنیای فیزیکی تبلیغ می‌کند و کسی کاری به او ندارد. یا چگونه فردی که بدون کارت پایان خدمت نمی‌تواند از پاسپورتش استفاده کند، از ایران خارج شده است.

تفاوت آنچه کاربران فضای مجازی در زندگی واقعی خود می‌بیند با ادعاهای قوه‌قضاییه بسیار است. یک مثال آن کاربر «احسان» که یک اسکن از یک نامه را منتشر کرده که در آن به یک پزشک از شهررضا اشاره شده که «با ادعای اخذ وجه خارج از عرف» برای بازپرسی برده شده و پس از «مشکل قلبی»، پزشک در سی‌سی‌یو بستری است. احسان در بالای این نامه نوشته:

تفاوت برخورد با کوروش کمپانی و برخورد با پزشکی که حتی تخلف و نه جرم وی اثبات نشده است برای عاقلان نشانه‌هایی دارد.

فراجا: «دو مرتبه دفتر کوروش کمپانی را پلمپ کردیم»

سعید منتظرالمهدی، معاون فرهنگی اجتماعی و سخنگوی پلیس در نمایشگاه مطبوعات در موضوع «کوروش کمپانی» گفت:

پلیس تا قبل از این دو بار این شرکت را پلمب کرده بود یکی به دلیل کشف حجاب کارکنان و دیگری به دلیل عدم داشتن مجوزهای لازم.

او افزود که شرکت «به دنبال درخواست‌های مردمی که نگران پول خود و انجام تعهد شرکت بودند»، رفع پلمب شده و «البته از انجام هرگونه ثبت درخواست جدید از مشتریان منع شده». با این‌حال وب‌سایت «کوروش کمپانی» تا پنج روز پیش از فرار مدیر آن، همچنان به ثبت درخواست خرید ادامه می‌داد.

سخنگوی پلیس در مورد پاسپورت امیر شریفیان گفت:

این فرد از هیچ فرودگاه و مرز هوایی کشور تردد نداشته و آخرین بار در سال ۹۲ یکبار خروج به کشور ترکیه داشته که چندروز بعد وارد کشور گردید و گذرنامه او ابتدا در سال ۹۲ که سن او زیر ۱۸سال بوده با رضایت پدر صادر و در سال ۹۷ گذرنامه او منقضی شده است.

منتظرالمهدی معتقد است که اگر شریفیان از کشور خارج شده، قاچاقی رفته و اگر اثبات شود، این اتهام هم به جرایم او اضافه خواهد شد. او گفت از پلیس بین‌الملل (اینترپل) هم کمک خواسته خواهد شد.

هشدار به تیم استقلال تهران برای سرنوشت نامعلوم «موبایل موسوی»

نامه‌ای از دفتر اتاق بازرگانی صنایع، معادن و کشاورزی ایران به قلم عبدالمهدی اسدی، رییس هیأت مدیریه انجمن واردکنندگان موبایل، تبلت و لوازم جانبی هم به در فضای مجازی بازنشر شد تا هشداری دوباره به «موبایل موسوی» داده شود. اینستاگرام «کوروش کمپانی»، یک میلیون فالور داشت. اینستاگرام موبایل موسوی دو برابر آن، دو میلیون فالور دارد و به‌شیوه‌ای مشابه کوروش کمپانی، موبایل با تخفیف فراوان می‌فروشد و البته، اسپانسر رسمی تیم فوتبال استقلال تهران است.

نامه اسدی خطاب به خطیر، مدیرعامل باشگاه فرهنگی ورزشی استقلال است. پس از خلاصه‌ای از وضعیت پرونده «کوروش کمپانی»، اسدی یادآور می‌شود که اسپانسر باشگاه استقلال در شهرستان آمل، موسوی است و به همین شیوه کار می‌کند و بایستی «از ورود لطمه به اعتبار آن باشگاه مردمی جلوگیری نماییم». هشدار اسدی البته گسترده‌تر است و نشان از گسترش شیوه‌های کلاهبرداری در ایران دارد:

با عنایت به اینکه این ترفند در برخی از نقاط کشور در حال حاضر مورد استفاده سودجویان قرار گرفته، خواهشمند است در صورت صلاحدید در موارد مشابه (درخصوص تلفن‌ همراه و تبلت) دستور فرمایید قبل از عقد قرارداد از این انجمن استعلام بعمل آورند.

تصویری از نامه انجمن واردکنندگان موبایل، تبلت و لوازم جانبی خطاب به مدیرعامل باشگاه استقلال

هیرش سعیدیان، روزنامه‌نگار در ایکس اسکرین‌شات چند شکایت را منتشر کرد و نوشت:

در گفت‌وگویم با مالباختگان، آنها ادعای تسنیم به نقل از منابع آگاه، مبنی بر این‌که از قبل از متواری شدن شکایتی ثبت نشده را تکذیب کردند (چند نمونه). این همه شکایت و کمپین وسیع کلاهبردارانه چرا نتوانست آلارم [زنگ خطر] جرم را نزد نهادهای مسئول روشن و شم کارآگاهی خفته آنها را بیدار کند؟

پازل ناتمام: از امیرحسین شریفیان هنوز کم می‌دانیم

هرچه زمان از فرار شریفیان و تخلیه دفتر «کوروش کمپانی» می‌گذارد، تصویر مدیر آن پررنگ‌تر می‌شود. تا پیش از فرار او، چهره تبلیغاتی‌اش شناخته شده بود. تعریفی که خود از خویش می‌کرد. هنوز هم اطلاعات گسترده‌تری از او منتشر نشده هرچند قطعه‌های پازل عرضه شده‌اند تا به‌تدریج تصویر کامل‌تر را نشان دهند. مثلا قوه‌قضاییه گفته او سرباز فراری است. وب‌سایت خبری تابناک نوشت او متولد ۲۱ آذر ۱۳۷۵ در شهر خلخال است.

او در بهمن ۱۳۹۹، شرکت «کوروش پردازان آی سا» را ثبت رسمی می‌کند. در آن زمان بیشتر خود را تعمیرکننده سخت‌افزار معرفی کرده است. سپس تحت نام تبلیغاتی «کوروش کمپانی» با تبلیغات گسترده در فضای مجازی تلفن همراه را با تخفیف می‌فروشد. در بلک‌فرایدی (Black Friday) امسال، شرکت او سوار موج تبلیغات گسترده تلفن همراه فروخته و بعد گام به گام، او خود را از این برند دورتر کرده تا درنهایت دفتر شرکت تخیله می‌شود و او متواری می‌گردد.