با وجود مخالفت حزب تحریک انصاف پاکستان به رهبری عمران خان که بیشترین نماینده را (به صورت مستقل) در پارلمان پاکستان در اختیار دارد، حزب مردم پاکستان و مسلم لیگ نواز پاکستان برای تشکیل ائتلاف به توافق رسیدند. به این ترتیب قرار است شهباز شریف به عنوان نخست‌وزیر معرفی شود. آصف علی زرداری از حزب مردم هم بنا است رئیس‌جمهوری آینده پاکستان باشد.

شهباز شریف، رئیس حزب مسلم لیگ نواز پاکستان و نخست وزیر سابق، روز سه‌شنبه یکم اسفند/ ۲۰ فوریه گفت که حزب مردم پاکستان (PPP) و حزب مسلم لیگ نواز پاکستان (PMLN) اکنون «نصاب لازم» را برای تشکیل دولت در اختیار دارند.

بلاوال بوتو زرداری، وزیر امور خارجه سابق و رئیس حزب مردم پاکستان، در یک کنفرانس خبری در اسلام‌آباد در کنار شهباز شریف، تأیید کرد که شریف نامزد ائتلاف آنها برای نخست‌وزیری خواهد بود.

وی افزود که پدرش آصف علی زرداری نامزد این ائتلاف برای ریاست جمهوری است.

شریف، که برادر کوچکتر نواز شریف، نخست‌وزیر سابق دیگر است، گفت که ائتلاف حزب مردم و حزب مسلم‌لیگ از حمایت سایر احزاب کوچکتر نیز برخوردار است.

این اعلامیه پس از ۱۰ روز مذاکرات فشرده پس از انتخابات ۱۹ بهمن / ۸ فوریه منتشر شد. در نتیجه انتخابات سراسری در پاکستان هیچ حزبی ۱۳۴ کرسی مورد نیاز برای ایجاد اکثریت و تشکیل دولت را به تنهایی کسب نکرد.

نامزدهای مستقل همسو با حزب تحریک انصاف پاکستان (PTI) به رهبری عمران خان، نخست‌وزیر زندانی – با ۹۳ نماینده، بیشترین کرسی‌ها را به دست آوردند اما تعداد کافی برای معرفی مستقل نخست‌وزیر یا امکان ائتلاف با احزاب دیگر را نداشتند.

نامزدهای همسو با حزب تحریک انصاف در مواجهه با محدودیت‌های دولتی علیه این حزب مجبور شدند به‌عنوان مستقل نامزد شوند.

به این ترتیب، مسلم لیگ نواز با ۷۹ کرسی فعلاً بزرگترین «حزب» در مجلس است و حزب مردم با ۵۴ کرسی دوم است. آن‌ها به همراه چهار حزب کوچکتر دیگر اکثریت را با ۲۶۴ کرسی در اختیار دارند.

در واکنش به کنفرانس خبری روز سه‌شنبه این دو حزب، حزب تحریک انصاف که همچنان در تلاش برای تشکیل ائتلاف با احزاب کوچکتر بود، در پستی در شبکه اجتماعی اکس، رقبای خود را «دزد و مزدور» نامید.

حزب تحریک انصاف می‌گوید که تقلبی گسترده در انتخابات صورت گرفته است.

حزب تحریک انصاف در هفته‌های قبل از انتخابات با سرکوب شدید سازمان‌های دولتی و نیروهای امنیتی مواجه شد.

در ژانویه، این حزب حتی از استفاده از نماد انتخاباتی خود، چوب کریکت، محروم شد، که منجر به این شد که نامزدهای آن به‌جای عضویت در خود حزب، به‌عنوان مستقل نامزد شوند.

در همین حال، شبکه اجتماعی اکس از روز شنبه در سراسر پاکستان مختل شده است. در روز شنبه یک مقام دولتی گفت که در انتخابات دستکاری و تقلب شده و پس از آن جمعیت طرفدار حزب عمران خان به خیابان‌ها ریختند.

اسامه خیلجی، یک فعال حقوق دیجیتال به خبرگزاری فرانسه گفت که «شبکه اجتماعی اکس [از روز شنبه] در پاکستان غیرقابل دسترس است، زیرا مردم از آن برای برنامه‌ریزی‌های اعتراضاتشان استفاده می‌کنند». با این حال، دولت پاکستان این محدودیت را تأیید نکرده است.

تأخیر در تشکیل دولت در پاکستان – کشوری با ۲۴۱ میلیون نفر جمعیت که زرادخانه سلاح هسته‌ای هم دارد- نگرانی‌هایی را ایجاد کرده است. این کشور با بحران اقتصادی گسترده، رکود و تورم بی‌سابقه و افزایش خشونت گروه‌های مسلح دست و پنجه نرم می‌کند.

طبق قانون اساسی این کشور، نخستین جلسه پارلمان جدید باید تا روز ۱۰ اسفند / ۲۹ فوریه برگزار شود و پس از آن رأی‌گیری برای معرفی نخست‌وزیر جدید انجام می‌شود.