یکی از اعضای کابینه جنگ اسرائیل در اواخر روز چهارشنبه ۲ اسفند/ ۲۱ فوریه گفت که تلاش‌های جدیدی برای دستیابی به توافق آتش‌بس بین اسرائیل و حماس در جریان است که می‌تواند جنگ در غزه را متوقف کند.

بنی گانتس، عضو کابینه جنگی اسرائیل در اولین نشانه قابل توجه از احیای مذاکرات آتش‌بس پس از توقف آن در یک هفته پیش، گفت: «نشانه‌های اولیه حاکی از احتمال حرکت رو به جلو است.»

با این حال، گانتس موضع پیشین خود را تکرار کرد که اگر حماس با آزادی گروگان‌های اسرائیلی باقی‌مانده در غزه موافقت نکند، اسرائیل تا ماه رمضان آینده حمله زمینی به شهر رفح را آغاز خواهد کرد.

اسرائیل پنج‌شنبه ۳ اسفند / ۲۲ فوریه پس از تهدید به اعزام نیرو به رفح در جنوب غزه، حملات هوایی گسترده‌ای را آغاز کرد.

وزارت بهداشت غزه که توسط حماس اداره می‌شود روز پنج‌شنبه اعلام کرد که از ابتدای جنگ غزه دست کم ۲۹۴۱۰ نفر در خاک فلسطین کشته و ۶۹۴۶۵ نفر زخمی شده‌اند.

در بیانیه این وزارتخانه آمده است که در ۲۴ ساعت گذشته در مجموع ۹۷ نفر جان خود را از دست داده‌اند. عمده این افراد در بمباران‌های هوایی اسرائیل و حملاتش به نقاط مختلف رفح کشته شده‌اند.

همزمان در اسرائیل، پلیس این کشور گفت که سه مرد مسلح در جاده‌ای در نزدیکی یک ایست بازرسی در کرانه باختری اشغالی به سمت تعدادی ماشین آتش گشودند که در نتیجه آن یک اسرائیلی کشته و حداقل هشت نفر زخمی شدند که حال تعدادی از آنها وخیم است.

پلیس اسرائیل گفت مهاجمان از ترافیک کند صبح روز پنج‌شنبه حوالی ساعت هفت و نیم در بزرگراه اصلی شرق اورشلیم (بیت‌المقدس) استفاده کردند و با سلاح‌های خودکار به سمت خودروهایی که در نزدیکی یک ایست بازرسی منتظر بودند، تیراندازی کردند.

نیروهای امنیتی در محل دو تن از افراد مسلح را کشتند. سومی نیز در جریان بازرسی‌های منطقه پیدا و بازداشت شد. اینکه این افراد چه کسانی بودند هنوز در گزارش رسمی مقام‌های امنیتی اسرائیل اعلام نشده است.

از سوی دیگر در دریای سرخ، مقام‌های امنیتی گفتند که حوثی‌های یمن روز پنجشنبه دست به یک حمله موشکی دیگر زندند و یک کشتی را در خلیج عدن به آتش کشیدند. اسرائیل هم حمله دیگری را در نزدیکی شهر بندری ایلات رهگیری کرد که احتمال داده می‌شود مرتبط با حمله موشکی حوثی‌ها باشد.

مرکز عملیات تجارت دریایی ارتش بریتانیا اعلام کرد که در حمله روز پنج‌شنبه در خلیج عدن دو موشک شلیک شد. این مؤسسه بدون ذکر جزئیات، گفت که «یک کشتی ناشناس» در آتش سوخته است.

داده‌های ردیابی کشتی‌های عبوری در آن منطقه که توسط آسوشیتدپرس تجزیه و تحلیل شد، کشتی آتش گرفته را یک کشتی باری با پرچم پالائو به نام Islander شناسایی کرد. این کشتی از تایلند به مقصد مصر در حرکت بود و قبلاً پیام‌هایی با این مضمون ارسال می‌کرد که «خدمه سوری در کشتی هستند» تا احتمالاً مورد هدف حوثی‌ها قرار نگیرد.

ارتش آمریکا هم روز چهارشنبه اعلام کرد که هفت موشک ضد کشتی، یک موشک‌انداز و یک پهپاد را در مناطق تحت کنترل حوثی‌ها در یمن منهدم کرده است.

فرماندهی مرکزی ارتش آمریکا گفت این موشک‌ها، پرتابگر و پهپاد «یک تهدید قریب‌الوقوع برای کشتی‌های تجاری و کشتی‌های نیروی دریایی آمریکا در منطقه بودند».

در جبهه دیپلماتیک، یک منبع در وزارت امور خارجه ترکیه به خبرگزاری رویترز گفت که هاکان فیدان، وزیر امور خارجه ترکیه در نشست گروه ۲۰ در برزیل، از جامعه بین‌المللی خواسته است تا نقش فعال‌تری برای برقراری آتش‌بس فوری در غزه و همچنین راه‌ حل تشکیل دو کشور ایفا کند.

این منبع گفت که فیدان روز چهارشنبه در نشست وزیران خارجه گروه ۲۰ در ریودوژانیرو گفت که «وحشی‌گری» در غزه باید متوقف شود و او در مورد گام‌های لازم  برای دستیابی به آتش‌بس فوری با همتایان خود از ایالات متحده آمریکا، آلمان و مصر صحبت می‌کند