وزیران خارجه گروه ۲۰ که در برزیل دیدار می‌کنند، روز چهارشنبه ۲ اسفند/ ۲۱ فوریه از روسیه به دلیل حمله به اوکراین انتقاد کردند.

به گفته دیپلمات‌ها، سرگئی لاوروف، وزیر امور خارجه روسیه در این نشست حضور داشت و به انتقاد دیگر وزیران گوش می‌داد.

بنا بر اعلام دفتر وزارت خارجه بریتانیا، دیوید کامرون وزیر خارجه این کشور در این جلسه که پشت درهای بسته برگزار شد گفت روسیه باید بهای حمله به اوکراین را بپردازد.

حمله روسیه به اوکراین فوریه ۲۰۲۲ شروع شد و همچنان ادامه دارد.

در این جلسه دیوید کامرون، همچنین به مرگ الکسی ناوالنی چهره مخالف پوتین که به تازگی در زندان درگذشت اشاره کرد. 

دیپلمات‌های ارشد کشورهای ایالات متحده آمریکا، استرالیا، کانادا، آلمان، ایتالیا، فرانسه و نروژ نیز در نخستین روز نشست دو روزه نظرات مشابهی در رابطه با جنگ اوکراین و روسیه بیان کردند.

اسپن بارت ایده، وزیر امور خارجه نروژ به خبرنگاران گفت که لاوروف به آرامی با یک رشته «فکت‌های متفاوت» درباره وقایع اوکراین به کامرون پاسخ داد.

نشست حاضر در برزیل برای آمادگی و تعیین دستور کار نشست ماه نوامبر گروه ۲۰ برگزار می‌شود. 

به گفته وزیر امور خارجه نروژ نشست ریودوژانیرو عمدتاً بر دو مسأله اوکراین و غزه متمرکز بود.

هاکان فیدان، وزیر امور خارجه ترکیه در این نشست از جامعه بین‌المللی خواست تا گامی فعال در زمینه آتش‌بس در غزه و راه حل دو کشوری برای پایان این نزاع بردارند. 

بر اساس گزارش‌ها ترکیه در این نشست به شدت از اسرائیل برای حملاتش در غزه انتقاد و از درخواست دادگاه لاهه برای آتش‌بس حمایت کرد. 

فیدان به وزیران خارجه گروه ۲۰ گفت که «سبعیت» در غزه باید متوقف شود.

وی همچنین در مورد گام‌هایی برای رسیدن به آتش‌بس فوری و ارسال کمک‌های انسان‌دوستانه بیشتر به مناطق تحت محاصره با همتایانش از آمریکا، آلمان و مصر گفت‌وگو کرد.

حمله حماس در روز ۱۵ مهر / ۷ اکتبر به مرگ ۱۲۰۰ اسرائیلی منجر شد و ۲۵۰ نفر نیز به اسارت حماس در آمدند. اسرائیل می‌گوید که هنوز بیش از ۱۰۰ نفر در اسارت حماس هستند. در مقابل، حمله‌ اسرائیل به غزه یکی از مرگبارترین کارزارهای نظامی اخیر است. به گزارش مقامات بهداشتی غزه، تاکنون بیش از ۲۵ هزار فلسطینی کشته شده‌اند و از ۲,۳ میلیون نفر جمعیت غزه، نزدیک به ۸۵ درصد آواره شده‌اند. بسیاری از ساختمان‌ها تخریب شده‌اند، بیمارستان‌ها از کار افتاده‌اند یا کاملاً نابود شده‌اند و هیچ دانشگاهی در غزه سالم نمانده است.