جمعه ۲۳ فوریه ۲۰۲۴/ چهارم اسفند۱۴۰۲ در برلین تشکلی با عنوان «کنفدراسیون کار ایران – خارج از کشور» بنیان نهاده شد.
نشست موسس در ساختمان مرکزی کنفدراسیون اتحادیه‌های کارگری آلمان (DGB) برگزار شد. شنبه پنجم اسفند، تشکل نوبنیاد، همراه با د‌گ‌ب و بنیاد «فردریش ابرت» در ساختمان مرکزی این کنفدراسیون کنفرانسی با موضوع اوضاع سیاسی ایران برگزار کرد.
بنیانگذاران کنفدراسیون کار ایران – خارج از کشور (به اختصار کنفدراسیون) در اطلاعیه‌ی تاسیس این نهاد، خود را «جمعی از فعالینی که اخیرا در خارج از کشور ساکن شده‌اند» معرفی کرده‌اند که قصد دارد در حمایت از کارگران و مزدبگیران ایران گامی در راستای «تجمیع نیرو و سازماندهی تجمیع نیرو و سازماندهی در بین نیروهای خارج از کشور» بردارد؛ البته «در هم‌سویی با دیگر فعالین کارگری خارج از کشور و در همراهی با مبارزات داخل کشور».
کنفدراسیون از «فعالین کارگری و صنفی ایرانی و نیروی کار ایرانی خارج از کشور» تشکیل شده و دفتر مرکزی آن در شهر برلین قرار دارد.
از آن جا که موجودیت این تشکل بدون آن که از پیش اطلاعاتی درباره نحوه شکل‌گیری، بنیانگذاران و اهداف کنفدراسیون منتشر شده باشد، اولین بار از طریق گزارشگر تلویزیون ایران‌اینترنشنال و در محل کنفرانس اعلام شد، پرسش‌ها و ابهاماتی را در میان فعالان کارگری و مدنی ایرانی در خارج را برانگیزاند که در رسانه‌های اجتماعی هم بازتاب یافت.
زمانه در راستای اطلاع‌رسانی و با هدف یافتن پاسخ برای پرسش‌ها و ابهام‌ها درباره کنفدراسیون کار ایران – خارج از کشور با فواد کیخسروی گفت‌و‌گو کرده است. کیخسروی عضو هیات مدیره اتحادیه آزاد کارگران ایران است و در نشست موسس کنفدراسیون کار ایران – در خارج از کشور به عنوان رئیس هیات مدیره برگزیده شده است.

از رئیس هیات مدیره کنفدراسیون پرسیدیم این نهاد بر چه زمینه‌ای و چگونه شکل گرفت، اهداف راه‌اندازی و برنامه‌های آتی آن چیست، معیار انتخاب رسانه‌‌ها برای شرکت در نشست موسس چه بود، دوری و نزدیکی کنفدراسیون با فعالان و تشکل‌های مدافع حقوق کارگران موجود در خارج کشور چگونه است، آیا کنفدراسیون بر مبنای فدراسیون‌هایی تشکیل شده که وجود دارند و قرار است به تبع آن در ایران نیز کنفدراسیونی شکل بگیرد؟

گفت‌و‌گو با فواد کیخسروی رئیس هیات مدیره کنفدراسیون کار ایران – خارج از کشور را گوش کنید:

Ad placeholder

اطلاعیه تاسیس کنفدراسیون اهداف این تشکل را چنین بیان کرده است:

  • ارتباط با اتحادیه‌ها و سازمان‌های کارگری کشورهای مختلف و همچنین نهادهای بین‌المللی کارگری به هدف جلب حمایت بیشتر از جنبش طبقه کارگر ایران
  • تلاش برای تجمیع نیرو از میان فعالین کارگری و صنفی ساکن خارج از کشور و دیگر فعالین مدنی به جهت پیش‌برد اهداف کنفدراسیون
  • تلاش برای انعکاس صدای مبارزات فعالین داخل کشور از طرق مختلف
  • سازمان دادن اقدامات حمایتی برای نیروی کار ایرانی در خارج از کشور

اطلاعیه تاسیس، گزارش برگزاری مجمع عمومی موسس و اساسنامه این نهاد را می‌توانید در پایگاه اطلاع‌رسانی کنفدراسیون بخوانید.

گفت‌و‌گو با فواد کیخسروی را در سایت زمانه بشنوید:

Ad placeholder