مرتضی پروین، فعال «حرکت ملی آذربایجان» از روز شنبه پنجم اسفندماه در اعتراض اتهام مطرح شده علیه او و فشارها در بازجویی در زندان اوین دست به اعتصاب غذا زد.

به گزارش خبرگزاری هرانا، ارگان خبری مجموعه فعالان حقوق بشر در ایران، مرتضی پروین روز جمعه چهارم اسفند ۱۴۰۲ در یک تماس تلفنی با خانواده خود اعلام کرد که بازجوها در زندان به او فشار آورده‌اند که برگه‌هایی را امضاء کند و او را به افرادی وصل کرده‌اند که بین آنها ارتباط یا نزدیکی‌ای وجود ندارد. پروین در این تماس تلفنی گفت:

با‌ عنوان اتهامی اجتماع‌ و‌ تبانی‌ تفهیم‌ اتهام‌ شده‌‌ام. نمی‌دانم چرا این‌ها تلاش و اصرار دارند مرا به افرادی وصل کنند که نه ارتباطی با آنها داشته‌ام و نه هیچ سنخیتی بین ما وجود دارد. تاکنون‌ بازجویی نداده‌‌ام‌ و‌ از‌ این‌ به‌ بعد‌ نیز‌ نخواهم‌ داد. بازجو‌ها‌ گفته‌‌اند برگه‌‌ها‌ را‌ امضا‌ کن‌. من‌ فقط‌ در‌ حضور‌ قاضی‌ سخن‌ خواهم‌ گفت. تا‌ مشخص‌ شدن‌ وضعیتم‌ و در اعتراض‌ به‌ وضعیت‌ غیرقانونی موجود‌ از‌ فردا‌ دست‌ به‌ اعتصاب‌ غذا‌ خواهم‌ زد.‌

مرتضی پروین، بازیگر تئاتر و فعال‌ مدنی «حرکت ملی آذربایجان» است و گفته است که این اعتصاب‌ غذا‌ «آخرین پرفورمنس» (آخرین اجرای) اوست. این فعال مدنی از بیماری دیسک کمر رنج می‌برد و فشارهایی که در بازجویی به او وارد شده با‌ توجه‌ به‌ وضعیت نامناسب جسمانی‌اش، سلامتی‌ او را به خطر انداخته است.

صفحه اطلاع رسانی عباس لسانی، از فعالان مدنی ترک در اینستگرام تصاویری را منتشر کرده و توضیح داده است که فعالان مدنی در شهر اردبیل با شعار «هنرمند بودن جرم نیست»، پوسترهای مرتضی پروین را در شهر اردبیل توزیع کرده و بر دیوارهای شهر چسبانده‌اند.

در توضیح این تصاویر آمده است که فعالان «حرکت ملی آذربایجان» در شهر اردبیل روز ۶ اسفند ۱۴۰۲، «در اعتراض به بازداشت غیرقانونی مرتضی پروین فعال بازداشتی حرکت ملی آذربایجان اقدام به توزیع و نصب گسترده پوسترهای حمایتی کرده‌اند.»

دیگر شعارهایی که به همراه تصاویر مرتضی پروین در سطح شهر اردبیل پخش‌شده‌ اینهاست: «جای هنرمند زندان نیست»، «هنرمند بودن جرم نیست». کنشگران اردبیلی برخی از پوسترها را با نام مرتضی پروین بر تصاویر تبلیغاتی نامزدهای انتخابات آتی مجلس در این شهر نصب کرده‌اند:

مرتضی پروین، روز سه شنبه ۱۷ بهمن ماه ۱۴۰۲ توسط نیروهای امنیتی در اردبیل بازداشت شد. او سپس در یک تماس تلفنی با خانواده خبر داد که نیروهای امنیتی او را به زندان اوین در تهران منتقل کرده‌اند.

شاهدان‌ عینی‌ در زمان بازداشت‌ مرتضی‌ پروین‌ گفته‌اند نیروهای‌ امنیتی‌ با‌ ۴ خودرو‌ شخصی‌، ساعت‌ ۷:۲۰ صبح‌ روز سه‌ شنبه‌ ۱۷ بهمن‌ ماه ۱۴۰۲ بدون ارائه حکم و با بالا رفتن از دیوار وارد منزل او شدند و پروین‌ را‌ با‌ لباس‌ خواب‌ بازداشت کرده‌ و به‌ مکان‌ نامعلومی‌ انتقال‌ داده‌اند. همچنین در اقدامی غیر معمول مامورین امنیتی برای ترساندن همسایه‌ها و جلوگیری از فیلمبرداری احتمالی در زمان بازداشت او از هلی‌شات استفاده کرده‌اند.

این اولین بازداشت مرتضی پروین نیست؛ او در سال ۱۳۹۷ هم برای فعالیت‌های مدنی‌اش حکم شلاق دریافت کرده بود و امنیتی‌ها سابق بر این نیز او را مورد آزار و اذیت قرار داده بودند. مرتضی‌ پروین‌ پیش از این، در اعتراضات به خشک شدن دریاچه اورمیه در سال ۱۳۹۰، مراسم سالانه قلعه بابک در سال ۱۳۹۷، «تجمع حمایت از آزادسازی قره‌باغ اشغالی» در پارک جیرال اردبیل در سال ۱۳۹۹ و در آخرین مورد در جریان اعتراضات آبان سال ۱۴۰۱ بازداشت شده بود که پس از مدتی با تودیع قرار وثیقه آزاد شد.

نیروهای امنیتی علاوه بر مرتضی پروین تعدادی از فعالان مدنی آذربایجانی به نام‌های ودود اسدی، سالار طاهر افشار، باقر حاجی زاده، آیاز سیف خواه، سعید مینایی، کمال نوری، آراز امان، طاهر نقوی وعبدالله واحدی را طی روزهای ۱۶ و ۱۷ و۱۸ بهمن ماه ۱۴۰۲ در شهرهای اردبیل، رشت، اورمیه، تبریز، اسلامشهر تهران، کرج و آستارا بازداشت کردند.