محمود محمدی عراقی، عضو مجلس خبرگان رهبری از مخالفت علی خامنه‌ای، رهبر جمهوری اسلامی با قرار گرفتن نام یکی از فرزندانش در میان گزینه‌های رهبری آینده حکومت اسلامی خبر داد. محمدی عراقی در مصاحبه‌ای که خبرگزاری کار ایران (ایلنا) روز ۹ اسفند ۱۴۰۲ و در آستانه انتخابات خبرگان رهبری منتشر کرده است روایتی جدید از مواجهه رهبر کنونی جمهوری اسلامی با احتمال برکشیده‌شدن مجتبی خامنه‌ای به عنوان رهبر سوم حکومت ولایی به دست داد.

محمدی عراقی در این باره گفت:

یک بار در زمان مرحوم آیت‌الله یزدی چون ایشان عضو کمیسیون اصل ۱۰۷ و ۱۰۹ بوده که در مورد کسانی که در مورد رهبری آینده بررسی و تحقیق می‌کنند، گویا در بین آن کمیته سه نفره درباره یکی از فرزندان رهبری که شاید از نظر علمی در سطح بالایی است، بحثی می‌شود. این خبر به گوش رهبری می‌رسد و ایشان نهی می‌کنند و می‌گویند این کاری که شما می‌کنید شبهه مسأله موروثی بودن رهبری را مطرح می‌کند، بنابراین حتی اجازه بررسی هم نمی‌دهند.

او می‌گوید که در یک نوبت دیگر هم مشابه همین موضوع تکرار شده و باز هم خامنه‌ای مخالفت کرده است:

در مورد دیگر این طور شنیدم از رهبر انقلاب کسب اجازه می‌کنند که آیا شما اجازه می‌دهید ما در مورد شخصی که منسوب به شما است بررسی را انجام دهیم که در پاسخ می‌گویند نخیر، دور این مسأله را خط بکشید.

مجتبی خامنه‌ای، دومین پسر علی خامنه‌ای و ۵۴ ساله است. او در دو دهه گذشته در پشت پرده نقش پررنگی در سیاست داخلی ایران ایفا کرده است. بسیاری او را از محتمل‌ترین گزینه‌ها برای رهبری آینده جمهوری اسلامی می‌دانند و معتقدند که ترتیبات کنونی سیاسی در ایران و محدود شدن فعالیت نیروهای منتقد و مخالف برای مقابله با تنش‌های دوران گذار پس از مرگ علی خامنه‌ای است.  

دایره تنگ تأیید صلاحیت‌ها در انتخابات پیش روی مجلس خبرگان رهبری این گمانه را ایجاد کرده است که افرادی که بنا است در این مجلس خبرگان بر صندلی بنشینند قرار است نام رهبر آینده را اعلام کنند.

محمدی عراقی هم در همین مصاحبه تأکید کرده است که سن‌وسال علی خامنه‌ای به شکلی است که محتمل است او بمیرد و مجلس خبرگان رهبری آینده لاجرم انتخاب رهبر جدید را در برنامه بگذارد.

صادق آملی لاریجانی، رئیس مجمع تشخیص مصلحت نظام به‌تازگی در پاسخ به پرسشی از او درباره نظارت نکردن مجلس خبرگان بر دستگاه‌های زیر نظر علی خامنه‌ای گفت:

در قانون اساسی نظارت بر دستگاه‌های زیر نظر رهبری و حتی نظارت بر رهبری هم نداریم. وظیفه خبرگان رهبری یکی انتخاب رهبری است و دیگری این‌که اوصاف رهبری حفظ شده باشد.»

رهبر کنونی جمهوری اسلامی ۸۴ ساله است و گزارش‌های تأیید نشده‌ای در مورد بیماری‌های او منتشر شده است. البته نزدیکان دفتر رهبر جمهوری اسلامی همواره این گزارش‌ها را رد کرده‌اند.

پیش از این از صادق آملی لاریجانی، ابراهیم رئیسی، حسن روحانی و مجتبی خامنه‌ای به عنوان گزینه‌های رهبری آینده جمهوری اسلامی نام برده شده است.

در سال‌های گذشته جز مجتبی خامنه‌ای هر کسی به عنوان گزینه رهبری مطرح شده بلافاصله آماج حملات گروه‌های سایبری و خبرگزاری‌های وابسته یا نزدیک به ارگان‌های نظامی و امنیتی جمهوری اسلامی قرار گرفته است.

گفته می‌شود پرونده فساد جنجالی اکبر طبری در قوه قضائیه، رد صلاحیت حسن روحانی در انتخابات مجلس خبرگان رهبری و حملات پی‌در‌پی به او در رسانه‌های وابسته به سپاه و همین‌طور صداوسیما و بازنمایی دانش اندک و ناتوانی ابراهیم رئیسی برای آن انجام شده است که رقبای احتمالی مجتبی خامنه‌ای یکی یکی حذف شوند.

انتخابات کنونی مجلس خبرگان رهبری در هر صورت با موضوع مرگ علی خامنه‌ای پیوند خورده است. حسن روحانی، رئیس‌جمهوری سابق ایران پیش از آنکه صلاحیتش رد شود گفته بود که دلیل حضورش در انتخابات نقش‌آفرینی در «روز مبادا» است. روز مبادا همان روز مرگ خامنه‌ای و ترتیبات و تشریفات اعلام نام رهبر آینده در مجلس خبرگان رهبری است.

در روزهای گذشته، محمدعلی جزایری، عضو کنونی مجلس خبرگان رهبری و امام‌ جمعه سابق اهواز در یک مصاحبه ویدیویی گفته بود که رهبر سوم جمهوری اسلامی انتخاب شده است ولی نام او مطرح نمی‌شود تا از «ترور» مصون بماند.

هنوز مشخص نیست که مصاحبه محمدی عراقی و خط بطلان کشیدن بر ماجرای رهبری مجتبی بخشی از همین «عملیات فریب» برای مصون ماندن پسر خامنه‌ای از انتقادات احتمالی رسانه‌ای و رونمایی از او در «روز مبادا» است و یا اینکه واقعاً علی خامنه‌ای، مخالف موروثی شدن ولایت است.