علی خامنه‌ای، رهبر جمهوری اسلامی چهارشنبه نهم اسفند، دو روز پیش از انتخابات مجلس شورای اسلامی و مجلس خبرگان، در حضور جمعی از «رأی‌اولی‌ها و خانواده‌های شهدا» برای چندمین بار در هفته‌های گذشته مردم را تشویق به شرکت در انتخابات کرد.

خامنه‌ای در این سخنرانی در حالی از مردم خواستار حضور «پرشور و پرجمعیت» در انتخابات شد که برخی نظرسنجی‌ها پیش‌بینی کرده‌اند که بیش از ۷۰ درصد مردم در انتخابات شرکت نخواهند کرد. این نظرسنجی‌ها مشارکت مردم در شهر تهران را زیر ۱۰ درصد پیش‌بینی کرده‌اند.

انتخابات اخیر مثل دوره‌های قبل با موجی از رد صلاحیت‌ها همراه بوده است. خامنه‌ای در واکنش به تحریم انتخابات از سوی برخی جناح‌های اصلاح‌طلب داخل ایران گفت:

بعضی در داخل به انتخابات بی‌التفاتی می‌کنند. من احدی را متهم نمی‌کنم اما به همه یادآور می‌شوم ما باید به انتخابات از زاویه منافع ملی نگاه کنیم نه از زاویه‌های جناحی و گروهی.

خامنه‌ای با اشاره به این‌که انتخابات برای تصویر بین‌المللی جمهوری اسلامی اهمیت دارد، افزود: «ما اگر بتوانیم به دنیا نشان دهیم که ملت در صحنه‌های مهم و تعیین‌کننده کشور حضور دارند کشور را نجات دادیم و پیش بردیم.»

رهبر جمهوری اسلامی در آستانه هر انتخابات، برای جذب مشارکت مردم ادبیات نرم‌تری اتخاذ می‌کند. او این‌بار نیز شرکت در انتخابات را به نفع همه خواند و گفت:

اگر انتخابات ضعیف باشد همه ضرر می‌کنند. هر کسی که ایران، ملت و امنیت خود را دوست دارد بداند اگر انتخابات ضعیف برگزار شود هیچکس سود نمی‌برد و همه ضربه می‌خورند.

او از کسانی که قصد تحریم انتخابات را دارند خواست «قدری بیشتر فکر کنند».

Ad placeholder

مسئولان حکومتی در ماه‌های اخیر بیشترین توان خود را به‌کار بردند تا میزان مشارکت در این انتخابات را بالا ببرند. آن‌ها الزام ارائه شناسنامه به‌عنوان تنها مدرک شناسایی قابل پذیرش در شعبه‌های رأی‌گیری را حذف کردند و به تازگی هم گفتند که در شناسنامه‌ها مهر شرکت در انتخابات نخواهند زد.

علی خامنه‌ای، رهبر جمهوری اسلامی ۱۶ بهمن گفته بود که انتظار دارد «خواص» مردم را پای صندوق رأی بکشانند.

این بار در انتخابات شمار واجدین شرایط رأی‌دادن حدود ۶۱ میلیون و ۱۷۳ هزار نفر اعلام شده که ۳,۵ میلیون نفر آن‌ها برای نخستین بار رأی می‌دهند.

شمار نامزدهای تأیید صلاحیت‌شده ۱۵ هزار ۲۲۰ نفر (۶۱ درصد) کل داوطلبان ثبت‌ نام‌ کرده است که به‌طور عمده از خط سیاسی غالب در حکومت دفاع می‌کنند و اکثریت قاطع آن‌ها اصولگرا هستند. در این میان ۲۵ نماینده مجلس یازدهم نیز رد صلاحیت شدند. حسن روحانی، رئیس جمهوری پیشین هم از دور رقابت‌های انتخابات مجلس خبرگان کنار گذاشته شد.

بیشترین ردصلاحیت‌ها در استان‌های چهارمحال و بختیاری، اردبیل، خراسان شمالی، سیستان و بلوچستان و کرمانشاه و کمترین در ایلام، کهگیلویه و بویراحمد و استان مرکزی بود.

رهبر جمهوری اسلامی در حالی می‌کوشد مردم را به شرکت در انتخابات ترغیب کند که گزارش‌ها حاکی از بی‌علاقگی عمومی در جامعه نسبت به انتخابات و نتیجه آن است. مجموعه‌ای از بحران‌های اقتصادی و سیاسی، از فقر و نابرابری عمیق گرفته تا سرکوب امنیتی، اعدام‌ها و رد صلاحیت‌ها، انتخابات را برای بخش قابل‌توجهی از مردم ایران بی‌معنا کرده است.