رئیس جمهوری روسیه کشورهای اروپایی را تهدید کرد اگر نیروی نظامی به اوکراین اعزام کنند، عواقب دردناک‌تری نسبت به جنگ جهانی دوم در انتظارشان خواهد بود. این نخستین واکنش علنی او به پیشنهاد فرانسه برای اعزام نیروی نظامی کشورهای عضو پیمان اتلانتیک شمالی (ناتو) به اوکراین بود.

ولادیمیر پوتین در فاصله کمتر از دو هفته تا انتخابات ریاست جمهوری روسیه در جمع نمایندگان دو مجلس، نظامیان و مقام‌های حکومتی کشورهایی که نیروی نظامی به اوکراین اعزام کنند را به روشنی تهدید کرد. رئیس جمهوری روسیه گفت:

ما به یاد سرنوشت کسانی هستیم که زمانی نیروی نظامی خود را به کشور ما اعزام کردند. اکنون عواقب آن برای مداخله جویان بسیار غم‌انگیزتر خواهد بود. آنها باید درک کنند ما اسلحه‌هایی داریم که می‌تواند اهدافی را در قلمرو آنها هدف قرار دهد.

پوتین افزود اعزام نیروی نظامی به اوکراین خطر جنگ هسته‌ای را به دنبال دارد که می‌تواند «تمدن‌سوز» باشد.

رئیس جمهوری روسیه سپس ادعای کشورهای غربی مبنی بر اینکه مسکو به کشورهای غربی حمله می‌کند را «مزخرف» خواند و گفت که آنها به «دروغ‌گویی» ادامه می‌دهند و می‌خواهند «روسیه را به رقابت تسلیحاتی بکشانند». او افزود: غرب برای این کار «ترفندهای دهه ۱۹۸۰ را به کار می‌گیرد».

Ad placeholder

«در حال پیش‌روی هستیم»

طولانی شدن جنگ در اوکراین موجب شکاف در میان حامیان اوکراین شده است. حمایت های مالی تعهد شده در ایالات متحده آمریکا هنوز پرداخت نشده و حمایت از جنگ با روسیه در کشورهای اروپایی کاهش یافته است. با این حال اروپا به تازگی در واکنش به مرگ الکسی ناوالنی تحریم های تازه‌ای بر روسیه را تصویب کرد.

پوتین اما با اشاره به رشد اقتصادی بیشتر روسیه نسبت به دیگر کشورهای عضو جی هفت، گفت که روسیه در طول عملیات ویژه نظامی از خود انعطاف و ثبات نشان داد. عملیات نظامی ویژه جایگزین مقام های روسیه ای برای حمله نظامی به اوکراین در فوریه ۲۰۲۲ است.

رئیس جمهوری روسیه ادعا کرد اکثریت مردم کشورش از «عملیات ویژه» حمایت می‌کنند.

پوتین که ادعای کشورهای اروپایی که جنگ در اوکراین را حمله به اروپا توصیف می‌کنند، دانست، در بخش دیگری از سخنانش با اشاره به تسلیحات نظامی روسیه، گفت:

آن‌ها می‌دانند ما سلاح‌هایی داریم که می‌توانند اهدافی در قلمرو آن‌ها را هدف قرار دهند.

او در حالی که مدعی بود روسیه جنگ در دونباس را آغاز نکرده است، افزود: روسیه «برای پایان دادن به آن و ریشه‌کنی نازیسیم هر کاری که لازم باشد خواهد کرد.»

رئیس جمهوری روسیه همچنین ادعا کرد نیروهای نظامی کشورش به سلاح های جدید تجهیز شده‌اند و در چند جبهه در حال پیشروی هستند.

این بخش از سخنان او خلاف تحلیل مراکز پژوهشی وابسته به نیروهای نظامی کشورهای عضو ناتو و ادعاهای ولودیمیر زلنسکی، رئیس جمهوری اوکراین که مدعی فرسودگی و عقب نشینی نیروهای نظامی روسیه هستند، است.

ظهر شنبه ۲۹ فوریه نیروهای نظامی اوکراین مدعی شدند سه بمب افکن سوخو ۳۴ روسی را سرنگون کرده‌اند.

زلنسکی، رئیس جمهوری اوکراین که همچنان در تلاش است تا حمایت مالی بیشتری را برای ادامه جنگ با روسیه به دست بیاورد به تازگی به عربستان سعودی سفر کرده است. عربستان سعودی در یک سال اخیر روابط گسترده‌تری را با روسیه برقرار کرده است. هر دو کشور عضو بریکس هستند و در صادرات نفت اوپک پلاس همسو حرکت می‌کنند. پوتین نیز در سخنانش گفت که روابط با کشورهای عربی و آمریکای لاتین را گسترده‌تر خواهد کرد. او همچنین بریکس را یک زیرساخت مالی جهان خواند که تحت تأثیر مسائل سیاسی قرار نخواهد گرفت.

Ad placeholder

در انتظار پیروزی راست؟

تصویب نشدن لایحه کمک مالی به اوکراین در واشنگتن و احتمال شکست دموکرات های حامی زلنسکی در ایالات متحده، قوی‌تر شدن مخالفت به جنگ در کشورهای اروپایی و نگرانی از پیروزی احزاب دست راستی نزدیک به روسیه در انتخابات پارلمانی پیش رو در این کشورها، وضعیت را برای اوکراین دشوارتر کرده است. در مقابل احتمال اینکه برخی از دولت ها سرانجام با روسیه برای پایان دادن به جنگ مذاکره کنند، افزایش یافته است. در چنین وضعیتی پوتین گفت کسی نمی‌تواند روسیه را به مذاکره بر سر منافع ملی مجبور کند اما مسکو آماده است «با در نظر گرفتن منافع ملی» با آمریکا در باره ثبات استراتژیک گفت و گو کند.

در روزهای گذشته در آلمان نیز بحث بر سر امکان گفت و گو با پوتین بالا گرفته است، به ویژه پس از آنکه او گفت خط لوله انتقال گاز استریم نورد دو همچنان می‌تواند مشکل گاز اتحادیه اروپا را حل کند.

آلمان از حامیان اصلی اوکراین است. حمایت های مالی دولت آلمان از اوکراین موجب بروز بحران اقتصادی در یکی از بزرگترین قدرتهای اقتصادی اروپا و افزایش نارضایتی عمومی شده است. دو حزب سوسیال دموکرات و سبزها که به همراه حزب دموکراسی آزاد دولت ائتلافی را تشکیل می‌دهند با کاهش رأی روبرو هستند و در مقابل حزب آلترناتیو برای آلمان به عنوان یک حزب راست افراطی پیشروی زیادی داشته است.