ژودیت گُدرِش، بازیگر فرانسوی، در سخنانی در مجلس سنای فرانسه صنعت سینمای این کشور را به دلیل فراگیر بودن خشونت جنسی علیه زنان در آن محکوم کرد و خواهان تشکیل کمیسیون رسیدگی به خشونت جنسی در سینمای فرانسه شد.

گدرش پنجشنبه ۱۰ اسفند / ۲۹ فوریه در برابر سناتورها در کمیته حقوق زنان سخن گفت. این بازیگر ۵۱ ساله به یکی از صداهای اصلی در جنبش «من‌هم» فرانسه بدل شده است. او هفته‌ی گذشته در مراسم جایزه سزار فرانسه به خاطر مطرح کردن مسأله خشونت جنسی در صنعت سینما با تشویق ایستاده‌ی حضار روبه‌رو شد.

 گُدرِش از بنوآ ژکو و ژاک دوایون، دو کارگردان فرانسوی شکایت کرده است. گُدرش ژکو را متهم کرده است که در سال ۱۹۸۷، زمانی که گُدرِش ۱۴ ساله و ژکو ۳۹ ساله بوده‌اند، به او تجاوز کرده و دوایون وقتی او ۱۵ ساله بوده ۴۵ برداشت سینمایی از صحنه‌های شامل سکس را، آن‌هم در شرایطی که این صحنه‌ها در فیلم‌نامه درج نشده بوده‌اند، فیلم‌برداری کرده است. میان وقوع آزارجنسی برای او و طرح شکایتش، مدتی در حدود ۳۰ سال فاصله است.

ژاکو و دوایون هر دو این اتهام‌ها، و اتهام‌های بعدی را که از سوی دیگر زنان درگیر در صنعت سینما مطرح شد دروغ خوانده‌اند و مدعی شده‌اند که تمامی ارتباطات جنسی همراه با «رضایت» بوده‌اند. دوایون از گُدرِش شکایت کرده است و در همین حال، بازیگران دیگری دست به روایت‌گری زده‌اند.

گدرش در سنای فرانسه گفت که پس از درخواست‌اش در شبکه‌های اجتماعی از دیگران برای روایت‌گری، تا کنون چهار هزار و ۵۰۰ شهادت از بازماندگان خشونت جنسی دریافت کرده است.

گوترش در برابر سناتورها گفت که دومینیک بوتُنا، رئیس قدرتمند مرکز ملی سینما (CNC) باید برکنار شود. بوتُنا سال ۲۰۲۰ در پرونده‌ای متهم به تجاوز جنسی به پسرخوانده ۲۱ ساله‌اش شده اما هنوز دادگاهی نشده است. او به‌رغم این اتهام دوباره در سمت خود به فعالیت ادامه می‌دهد و این با اعتراض شدید انجمن‌های فمینیستی روبه‌رو شده است. دومینیک بوتُنا این اتهام را رد می‌کند.

ژودیت گدرش همچنین خواستار آن شد که هنگام فیلمبرداری با افراد زیر سن قانونی برای کنترل مؤثر یک «مرجع خنثی» حضور داشته باشد، «مرجعی که از سوی تهیه‌کننده پولی نمی‌گیرد و در این زمینه آموزش دیده است» تا «هیچ‌گاه کودکی سر صحنه فیلمبرداری تنها گذاشته نشود».

او همچنین درخواست کرد «یک مربی معتمد» هنگام فیلمبرداریِ صحنه‌هایی با ماهیت جنسی حضور داشته باشد.

پیشروی جنبش «می‌تو» [من‌هم] که از سال ۲۰۱۷ در ایالات متحده آمریکا و با افشاگری زنان هالیوود علیه هاروی واینستاین اوج گرفت، در فرانسه بسیار کند بوده است و افشاگری زنان در صنعت سینما جدی گرفته نمی‌شود و به‌نظر نمی‌رسد که مقامات این کشور از سلب اعتبار اجتماعی از مردان پرآوازه‌ی صنایع فرهنگ‌سازی استقبال کنند. چندی پیش امانوئل مکرون ژرار دوپاردیو، که با اتهام تجاوز و آزارجنسی روبه‌روست را «افتخار فرانسه» خواند و مدعی شد که او «قربانی» روایت‌ها شده است.

با وجود این، ۲۳ فوریه شکایت جدیدی علیه دوپاردیو به اتهام حمله جنسی و آزار جنسی مطرح شده است.