شروین حاجی‌پور، خواننده، ترانه‌سرا، آهنگساز معترض و برنده جایزه معتبر «گرمی»، جمعه ۱۱ اسفند با انتشار پستی در صفحه‌ شخصی‌اش در اینستاگرام احکام دادگاه انقلاب اسلامی علیه خود را منتشر کرد.

براساس این حکم، شروین به اتهام «تبلیغ علیه نظام» به هشت ماه حبس و به اتهام «اغوا و تحریک مردم به اغتشاشات به قصد برهم زدن امنیت کشور» به سه سال حبس تعزیری محکوم شده است که براساس قانون مجازات اسلامی، حکم مجازات اشد او یعنی سه سال حبس قابل اجرا خواهد بود.

در حکم دادگاه انقلاب اسلامی همچنین آمده است که دادگاه این احکام را کافی ندانسته و برای «اصلاح» شروین حاجی‌‌پور او را به «دو سال ممنوعیت خروج از کشور»، «شرکت در دوره آموزشی مهارت رفتار و دانش در حوزه هنر»، «جمع‌آوری دستاوردهای انقلاب در حوزه فرهنگی، علمی و هنری و انتشار آن در فضای مجازی به نام خود»، «مطالعه و خلاصه‌نویسی کتاب حقوق زن در اسلام» نوشته مرتضی مطهری و کتاب «زن در آئینه جمال و جلال» نوشته عبدالله جوادی آملی و همچنین «ساخت موسیقی درباره جنایات آمریکا علیه بشریت و جمع‌آوری نقض حقوق بشر از سوی دولت آمریکا در یک قرن اخیر و انتشار در فضای مجازی»، محکوم کرده است.

بر اساس حکم صادرشده خلاصه‌نویسی از دو کتاب نام‌برده شده در بالا باید به صورت «دستنویس و مجزا» انجام شود.

دستگاه قضائی جمهوری اسلامی صدور این نوع احکام علیه هنرمندان معترض را به‌ویژه پس از جنبش سراسری «زن، زندگی، آزادی» باب کرد. مسئولان قضائی با صدور این احکام چنین وانمود می‌کنند که هنرمند معترض «آگاهی» ندارد و حتی در برخی موارد آن‌ها را «بیمار روانی» معرفی می‌کند.

انتشار احکام قضائی، از محدودیت استفاده از فضای مجازی گرفته تا حبس و البته مراجعه به روان‌شناس برای برخی چهره‌های معروف سینمایی که در یک سال گذشته بدون حجاب در مراسم‌ مختلف شرکت کردند، بسیار بحث‌برانگیز شد.

در بخشی از حکم صادر شده برای آزاده صمدی، بازیگر سینما آمده بود که او «باید با مراجعه به مراکز رسمی روان‌شناسی و مشاوره نسبت به درمان بیماری شخصیت ضداجتماعی (نیاز به دیده‌شدن از طریق عدم رعایت مقررات عمومی و رفتار‌های نابهنجار و ضداجتماعی) به‌صورت هر دو هفته یک‌بار اقدام و گواهی سلامت خود را در پایان دوره درمان ارایه نماید.»

در حکم دیگری علیه افسانه بایگان، بازیگر سینما او باید «هر هفته یک بار با مراجعه به مراکز رسمی مشاوره و روان‌شناسی نسبت به درمان (بیماری روحی شخصیت ضدخانواده) اقدام و در پایان دوره درمان گواهی سلامت خود را ارائه نماید.»

در احکام صادرشده علیه زنانی که با پوشش اختیاری ظاهر شدند کار در غسالخانه نیز دیده شد. در همان زمان «خبرآنلاین» نوشت: «قاضی پرونده چه‌طور به بیماری این افراد پی برده است، تا برای آن‌ها مجازات تکمیلی مراجعه به روان‌شناس در نظر بگیرد.»

اکنون مسئولان قضائی از این دست احکام قضائی نیز علیه شروین حاجی‌زاده صادر کرده‌اند تا شخصیت هنری او را تحقیر کنند. وادار کردن او به ساختن موسیقی و خواندن کتاب‌های باب میل حاکمان، جز سرکوب مطلق آزادی هنرمند و رواج هنر حکومتی نام دیگری ندارد.

شروین حاجی‌پور در اینستاگرام خود از امیر رئیسیان، مجید کاوه و عادل علیپور وکلا و همچنین مدیر برنامه‌های خود تشکر کرده و خطاب به قاضی و دادستان  نوشته است: «بالاخره روزی حرف همدیگرو می‌فهمیم».

شروین حاجی‌پور پیش از این در ۲۲ دی‌ماه از احضار خود به دادگاه برای آهنگ «برای» خبر داد. او در روزهای نخست جنبش سراسری «زن، زندگی، آزادی» ترانه «برای» را با الهام از پست‌های کاربران ایرانی در شبکه‌های اجتماعی خواند و منتشر کرد و با همین ترانه برنده جایزه «گرمی» شد. پس از انتشار این آهنگ، نیروهای امنیتی جمهوری اسلامی او را بازداشت و ۱۲ مهرماه سال گذشته به قید وثیقه آزاد کردند.

پیش از این مجید کاوه، وکیل شروین گفته بود که شعبه ۱۱ بازپرسى دادسراى سارى او را به اتهامات «فعالیت تبلیغی علیه نظام» و «ترغیب و تحریک افراد به اعمال خشونت‌آمیز» به منع خروج از کشور به‌مدت شش ماه محکوم کرد.