امانوئل مکرون، رئیس جمهوری فرانسه، جمعه یکم مارس / ۱۱ اسفند با ابراز خشم خود از کشتار بیش از صد فلسطینی در صف دریافت کمک‌های بشردوستانه در غزه، خواستار «حقیقت و عدالت» در رابطه با نقش سربازان اسرائیلی در این رویداد شد.

وزارت بهداشت غزه می‌گوید که نیروهای اسرائیلی پنجشنبه دست‌کم ۱۱۲ فلسطینی را که منتظر رسیدن کمک‌های بشردوستانه بودند به رگبار بستند و کشتند. دست‌کم ۲۸۰ نفر نیز در این واقعه مجروح شده‌اند.

به گزارش خبرگزاری رویترز، مقام‌های اسرائیلی مقصر این واقعه را جمعیتی می‌داند که به ادعای این مقام‌ها، به سوی کامیون‌های امدادی هجوم آورده بودند.

این ادعا در حالی است که به گواه سازمان‌های امدادی بین‌المللی، اسرائیل در ماه‌های گذشته با مانع‌تراشی در راه رسیدن کمک‌های بشردوستانه، از تحمیل گرسنگی به عنوان سلاح جنگی علیه مردم نوار غزه استفاده کرده است.

افزون بر این، روز جمعه در پی حمله هوایی اسرائیل به یک خانه در محله الشوکه در شهر رفح دست‌کم یک نفر کشته و چندین نفر مجروح شده‌اند. شهر کوچک رفح در جنوب نوار غزه هم‌اکنون محل اسکان بیش از ۱,۵ میلیون آواره فلسطینی است و طبق هشدار سازمان‌های بین‌المللی، در صورت حمله زمینی اسرائیل به این شهر، شاهد «فاجعه‌ای انسانی» خواهیم بود.

Ad placeholder

واکنش‌ها به کشتار

امانوئل مکرون در حساب کاربری خود در شبکه اجتماعی ایکس نوشته است:

عمیقاً با دیدن تصاویری که از غزه می‌آید و نشان می‌دهد که سربازان اسرائیلی شهروندان غیرنظامی را هدف قرار می‌دهند، خشمگینم. با قوّت تمام این تیراندازی‌ها را محکوم می‌کنم و خواهان حقیقت، عدالت و احترام به حقوق بین‌الملل هستم.

مکرون وضعیت نوار غزه را «هولناک» خواند و خواستار حفاظت از غیرنظامیان و آتش‌بس فوری برای ارسال کمک‌های بشردوستانه به این منطقه شد.

استفان سژورنه، وزیر خارجه فرانسه نیز جمعه در گفتگو با رادیو «فرانس اینتر» گفت که پاریس از خواست سازمان ملل برای بازرسی مستقل حمایت می‌کند. سژورنه افزود:

وضعیت انسانی هفته‌هاست که فاجعه‌بار بوده و آنچه در حال رخ‌دادن است غیرقابل‌دفاع و توجیه‌ناپذیر است. اسرائیل باید این را بشنود و [حملاتش را] متوقف کند.

مقام‌های حماس که در قطر مستقرند می‌گویند کشتار فلسطینیان در صف دریافت کمک‌های بشردوستانه ممکن است گفتگو‌های کنونی در قطر برای تضمین آتش‌بس و آزادی اسیران اسرائیلی را به خطر بیندازد.

جو بایدن، رئیس جمهوری ایالات متحده نیز در پاسخ به این‌که آیا واقعه گفتگوهای آتش‌بس را پیچیده‌تر خواهد کرد یا نه، پاسخ داد: «می‌دانم که چنین خواهد شد.»

کاخ سفید می‌گوید بایدن درباره این «واقعه اندوه‌بار و هشداردهنده» و نیز درباره راه‌هایی برای تضمین یک آتش‌بس شش‌هفته‌ای و آزادی اسیران اسرائیلی، با رهبران مصر و قطر گفتگو کرده است.

وزارت دفاع ایالات متحده نیز این واقعه را نگران‌کننده خواند اما به مقصر اشاره‌ای نکرد. پاتریک رایدر از فرماندهان نیروی هوایی آمریکا و از سخنگویان وزارت دفاع گفت: «این‌ها انسان‌هایی هستند که می‌خواستند شکمشان را سیر کنند. ما همه داریم به این واقعه نگاه می‌کنیم و از خود می‌پرسیم آنجا چه شده است؟»

محمود عباس، رئیس حکومت خودگردان فلسطینی در کرانه باختری نیز این واقعه را «کشتاری شنیع» از سوی اسرائیل خواند.

وزارت خارجه لبنان نیز در بیانیه‌ای «کشتار عامدانه ده‌ها و مجروح‌کردن صدها شهروند فلسطینی بی‌دفاع» را قویاً محکوم کرد.

در بیانیه‌ای که در حساب ایکس این وزارتخانه منتشر شده آمده است که این رویداد «در چارچوب سیاست تحمیل گرسنگی انبوه و نابودسازی مردم فلسطین» صورت گرفته که مایه «یأس فلسطینیان خواهد شد و بر آتش [منازعات] خواهد افزود» و «شانس رسیدن به صلحی عادلانه و فراگیر را کاهش خواهد داد.»

بیانیه وزارت خارجه لبنان همچنین خواستار پایان‌دادن «این جنگ پوچ که منجر به تشدید افراطی‌گری و نفرت می‌شود» و تأسیس یک کمیته تحقیقی بین‌المللی در رابطه با مسئولان واقعه پنجشنبه شد.

Ad placeholder

وزیر دفاع آمریکا کشته‌شدن بیش از ۲۵هزار کودک و زن فلسطینی را تأیید کرد

مقام‌های بهداشتی فلسطین می‌گویند که از آغاز جنگ غزه در هفتم اکتبر تاکنون، دست‌کم ۳۰ هزار و ۲۲۸ فلسطینی کشته و دست‌کم ۷۱هزار و ۳۷۷ فلسطینی زخمی شده‌اند.

به گزارش تایمز اسرائیل، در ایالات متحده، لوید آستین، وزیر دفاع این کشور پنجشنبه ۲۹ فوریه / ۱۰ اسفند در جلسه‌ای در کنگره آمریکا و در پاسخ به این سوال «کمیته یگان‌های مسلح» که تاکنون چند زن و کودک در جنگ اسرائیل و غزه کشته شده‌اند، پاسخ داد: «بیش از ۲۵هزار نفر.»

این نخستین باری است که یک مقام رسمی آمریکایی این رقم را تأیید می‌کند. رقم آستین حتی بالاتر از رقم رسمی مقام‌های حماس، یعنی ۲۲هزار زن و کودک است.

آستین همچنین در پاسخ به این سوال کمیته که اسرائیل چه اقدامات احتیاطی‌ای برای حفاظت از غیرنظامیان در غزه انجام داده افزود که «بر اساس نتایج [حملات اسرائیل] و شمار چشمگیر کشته‌شدگان، کارهای بیشتری باید انجام داد.»

چند ساعت پس از این سخنان آستین، سابرینا سینگ، از سخنگویان پنتاگون اعلام کرد که «آستین به تخمین وزارت بهداشت غزه که تحت کنترل حماس است اشاره داشته و منظورش شمار کل فلسطینیان کشته‌شده بوده و نه فقط زنان و کودکان.»

بنا بر ویدئویی که رسانه‌ها از این جلسه کمیته یگان‌های مسلح کنگره آمریکا منتشر کرده‌اند، پرسش نماینده از آستین  کاملاً روشن به نظر می‌رسد.

لوید آستین هنوز اظهارنظر بیشتری درباره اظهارات روز پنجشنبه‌اش نکرده است.