در آستانه ۸ مارس، روز جهانی زنان* حکومت ایران برای جلوگیری از هرگونه تجمع اعتراضی حضور نیروهای امنیتی در خیابان‌ها را افزایش داده است. ده‌ها کشور جهان مناسبت ۸ مارس را به‌رسمیت شناخته و آن‌را در تقویم خود به‌عنوان تعطیل عمومی وارد کرده‌اند. هرسال صدها هزار نفر در سراسر جهان در اعتراض به نابرابری جنسیتی راهپیمایی می‌کنند.
در ایران اما ۸ مارس هرگز از سوی حکومت‌های مردسالار به‌رسمیت شناخته نشده است و حکومت جمهوری اسلامی هم برمبنای دشمنی دیرینه با فعالان حقوق زنان و کوییرها، تجمع‌های اعتراضی ۸ مارس را سرکوب می‌کند. با بازگشت گشت‌های رسمی و غیررسمی حجاب سرکوب زنان و کوییرها در خیابان‌ها تنها به روز ۸ مارس محدود نمی‌شود، با این‌حال طبق گزارش‌های رسیده نیروهای امنیتی رسمی و یگان ویژه در خیابان‌های پایتخت ایران به‌حالت مستقر شده‌اند. آن‌چه در ادامه می‌آید گزارشی‌ست که از تهران به‌دست زمانه رسیده است.

پنج‌شنبه ۷ مارس ۲۰۲۴ /۱۷ اسفند ۱۴۰۲، تهران – در هر گوشه و خیابان‌های اصلی تهران در هر ده قدم چهار مامور زن و کمی آن طرف‌تر چند پلیس مرد با اونیفرم سبزرنگ ایستاده اند. ماموران چادری با زنان بدون روسری و ترنس‌ها درگیر می‌شوند و به زنانی که روسری‌شان دور گردنشان افتاده، تذکر می‌دهند: «خانم حجابت رو سر کن» و در صورت بی‌اعتنایی جر و بحث را ادامه می‌دهند.

اگر منازعه به طول بیانجامد، از پلیس‌ها و ماشین‌های ویژه شاسی بلند سبز برای بازداشت استفاده می‌شود. پیش از انتخابات فضا تا این حد میلیتاریزه نبود.

 خیابان انقلاب از دروازه دولت تا آزادی به شدت امنیتی شده و دور تا دور میدان انقلاب پر از ماشین‌های پلیس و مامور است و یک آمبولانس سفید رنگ پارک شده است؛ آمبولانس برای مردم نشانه‌ی خوبی نیست و پیشتر ماموران سرکوب‌گر از آن برای بازداشت استفاده کرده بودند. در ورودی تمام متروها چند مامور حجاب‌بان در کنار پلیس مسلح کشیک می‌دهند.

در حوالی چهارراه ولیعصر، با کانکس آبی و سفید رنگ تئاتر شهر را از پارک دانشجو جدا کرده و این محل را نیز با نظارت و دوربین، امنیتی‌تر کرده اند. پیش از این، فضای تئاتر شهر در اختیار تمام افراد بود و به ویژه فضایی آرام تر برای افراد ترنس، تا کم‌تر مورد آزار و خشونت قرار بگیرند. اما امروز نه تنها این فضا را از آن‌ها سلب کرده بلکه محیط را انبوهی از ماموران زن و مرد اشغال کرده‌‌اند و فضای عمومی مرکز پایتخت بسیار متشنج است. حالا دیگر خیلی خبری از ترنس‌ها در حوالی پارک دانشجو نیست و بعضی زنان نیز با رعب و وحشت در حالیکه روسری‌شان را مرتب می‌کنند به سرعت از آن فضا خارج می‌شوند.

Ad placeholder

به‌نظر می‌رسد پس از انتخابات نه‌چندان پرشور و در آستانه روز جهانی زنان حکومت درصدد انتقام دیگری از مخالفان و به ویژه زنان و دیگر جنسیت‌هاست و از هراس برقراری تجمع افراد، پیشاپیش چون روال همیشگی‌اش، ابزارسرکوب را علیه بدن‌ها در خیابان فعال کرده است. امروز حکومت به درستی دریافته که یکی از پاشنه آشیل‌های اصلی‌اش زنان و مقاومت و نافرمانی‌شان علیه حجاب اجباری است، بنابراین از همین نقطه برای ایجاد تنش و فضای رعب و وحشت در میان زنان، آغاز می‌کند.