پارلمان یونان بدون توجه به اعتراض هزاران دانشجو، قانونی را تصویب کرد که بر اساس آن آموزش عالی خصوصی خواهد شد.

جمعه ۱۸ اسفند/ ۸ مارس هزاران دانشجو در اعتراض به برنامه دولت برای خصوصی‌سازی دانشگاه‌ها در آتن به خیابان آمدند. خبرگزاری‌ها شمار معترضان را حدود ۱۸ هزار تن گزارش کردند. دانشجویان خشمگین از سیاست‌‌ دولت ساعت‌های طولانی مقابل پارلمان تجمع کردند. پلیس با خشونت به معترضان حمله و گاز اشک‌آور به سمت آنها پرتاب کرد.

پلیس مصدومیت ۹ تن از معترضان و هفت پلیس را تایید کرد و گفت سه «مظنون به آشوب‌گری» را بازداشت کرده است.

پارلمان یونان اما بدون توجه به اعتراض گسترده دانشجویانی که در روزهای پیش‌تر دانشگاه‌ها را اشغال کرده بودند، پس از ساعت‌ها جلسه، شنبه ۹ مارس/ ۱۹ اسفند با ۱۵۹ رای تاسیس دانشگاه‌های خصوصی را تصویب کرد. ۱۲۹ عضو پارلمان با خصوصی‌سازی دانشگاه‌ها مخالفت کردند.

با تصویب این قانون به دانشگاه‌های خارجی اجازه داده می‌شود در یونان شعبه داشته باشند و با دریافت شهریه دانشجو جذب کنند. این قانون همچنین مدرک تحصیلی دانشگاه‌های خصوصی را با دانشگاه‌های دولتی برابر می‌داند.

کیریاکوس میتسوتاکیس، نخست‌وزیر راست‌گرای یونان پیش از رای‌گیری در پارلمان از نمایندگان خواسته بود «برای تضمین آزادی و دسترسی بهتر دانشجویان به دانش» به لایحه «بله واضح» بگویند.

احزاب چپ گفته بودند به این لایحه رای نخواهند داد. قانون جدید که نخست وزیر یونان آن را «اصلاح بنیادی در آموزش» توصیف کرده است به ممنوعیت فعالیت دانشگاه‌های خصوصی و خارجی در این کشور پایان می‌دهد.

دولت راستگرای یونان مدعی شده اکثریت مردم با قانون جدید موافق‌ند.

در یونان به گفته وزیر آموزش ۶۵۰ هزار دانشجو در دانشگاه‌های دولتی و ۴۰ هزار دانشجو در دانشگاه‌های خارج از یونان تحصیل می‌کنند.

منتقدان قانون جدید معتقدند خصوصی‌سازی دانشگاه‌ها در یونان که همچنان با بحران اقتصادی درگیر و سطح عمومی دستمزدها پایین است، آموزش عالی را از دسترس بسیاری خارج خواهد کرد.

سیاست‌های ریاضتی تحمیل شده بر یونان در سال‌های گذشته، اصلاح قوانین اجتماعی مطابق توصیه نهادهای بین‌المللی مروج خصوصی‌سازی شکاف طبقاتی در یونان را دامن زده است.